Missljud vid 40+ km/h, högre frekvens på ljudet ju högre hastighet - EJ HJULLAGER?

Chibser
31 mars · 4 Inlägg

Peugeot 307 2006.

Började höra ett lätt missljud som låter som att det kommer från högre framhjul för ungefär ett år sedan. Låter som ett konsekvent hummande ljud typ. Ljudet var inte högt eller oroväckande, men det dyker alltid upp runt 40 km/h och ju snabbare jag kör desto högre frekvens var det på ljudet. Det låter mindre eller ingenting om jag svänger åt vänster, låter när jag kör rakt fram, låter möjligtvis lite mer när jag svänger åt höger. Låter som hjullager tänkte jag. Bytte hjullager höger fram men ljudet är kvar. Verkar inte vara glapp eller missljud i något av de andra lagren heller när vi hissat upp bilen och snurrat hjulen var för sig. Bytt bromsar fram nyligen med nya skivor och belägg. Bromsen verkar inte ligga an på någon skiva.

Låter värre idag än för ett år sen, men fortfarande inte som ett riktigt kasst hjullager. Mer ett lätt hummande än ett krasande. Satte på sommardäck och ljudet är samma som innan fast lite mer påtagligt när det inte dränks av dubbens ljud mot asfalten. Vad kan det vara som orsakar detta om man nu utesluter ett hjullager?

Tack på förhand!

Mossan1
1 april · 2 879 Inlägg

Chibser skrev:
Peugeot 307 2006.
Låter möjligtvis lite mer när jag svänger åt höger. Låter som hjullager tänkte jag. Bytte hjullager höger fram men ljudet är kvar.

Vid högersväng belastas VÄNSTER fram hårdare än höger fram så ökat missljud vid HÖGERsväng indikerar fel med VÄNSTER lager och vice verca.
Inget absolut med det, men statistikt och logiskt sett.

(Höger och vänster ALLTID refererat till som när man sitter bakom ratten)

Sen är det ett otyg med subframes så tillvida att ljuden i karrossen tar sig omvägar och kan luras kapitalt.
Detta pga alla bussningar.

Senast redigerat av Mossan1 (1 april )

Utmarks-Loke
1 april · 5 879 Inlägg

Hissa upp bilen och snurra på vänster framhjul samtidigt som du använder en skruvmejsel som stetoskop, du sätter ena änden mot fjädern på den sidan och andra i örat. Då hör du om lagret rullar illa. Du kan också ruska i hjulet och känna efter glapp men missljudet kan komma långt innan man känner glapp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang