- Bilmodell: 9-5 SE 2.3T I4, 250hk (byte till större turbo)
- Modellår enligt Saab (MY): 1999
- Modifikationer på bilen: Ny större turbo efter turboras för flera år sedan. Chip-trim. Dessa två tar den till ca. 250hk.
- Miltal: 28 876 mil
- Hur yttrar sig felet?: Oregelbundet metalliskt knack/klock från höger sida (höger blinkers sida).
- Är felet permanent eller intermittent? Permanent.
Här är video för ljud, samt två bilder på andra sidan (där det ev. trycker ut lite olja):
https://drive.google.com/drive/folders/ … drive_link- Vilken felsökning har redan gjorts? Ingen. Skall förbi lokala Mekonomen för visuell och ljudlig uppskattning (bilen kostade 5000;- med åtta bra däck på fälg så inte villig att göra särskilt mycket).
- Tidigare åtgärder gjorda i närtid? Nej. Tidigare ägare berättade att det var ett oljeläckage som reparerats. Jag tycker att bilen verkar dåligt servad, trots att han påstår motsatsen (inlämnad till okänd verkstad). Samt tycker den verkar trycka ut lite olja från motsatt sida (se bild - mycket gammal torkad olja men tycker det ständigt är lite ny olja där). Det har varit så sedan jag blev ägare för ca. 1,5 år sedan. Får mig att undra över oljesludge, vevhusventilation och hela kamremstjofräset (kan inte mycket). Nära alltid parkerat inne eller på asfalt och aldrig sett en droppe olja under dock, inte ens efter oljebyte. Jag är inte särskilt kunnig om bilar. Har servat två bilar själv så långt som framvagnsdelar, filter- och oljebyte och andra enklare reparationer som tändningslås m m.
--
Sekundär fråga. Där det ev. trycker ut olja eller inte, ska det inte sitta en grej där? I bultfästena? Det har det gjort på alla andra Saab'ar jag sett. Ursäkta att jag inte vet vad saker gör eller heter, jag lär mig efter behov.
Ursäkta ev. volym på motorljud i filmen. Volymen verkar OK för mig. Kan vara bra att sänka volymen och öka gradvis när man spelar upp den. Tack på förhand för alla som lägger tid på tråden/filmen.
Allt gott.