Ska man tar ner växellådan (för att exempelvis byta koppling) behöver drivaxlarna ur och då rinner olja ut. Det blir öppet in när axlarna tas bort.
Det finns förvisso varianter där axlarna är skruvade mot en fläns invid lådan. Jag tror inte en så pass ny Caddy har så.
Man vill heller inte att det ska rinna olja okontrollerat när den lyfts ner, och därför låter det ganska sunt att man tömmer den på olja.
Så inga konstigheter med det.
Men inget förklarar varför spaken/knoppen kan vridas.
Ett kopplingsbyte som kostar 10.000kr MER än först estimerat, kan möjligen förklaras (delvis i alla fall) om man upptäckt ett dåligt dubbelmassesvänghjul. Dom kostar många tusen och är inte helt ovanligt fel som upptäcks vid kopplingsbyte.
Men naturligtvis måste ägaren få frågan först, även om man då i det läget har svårt att neka, liksom.
Lite dumsnålt då.
Senast redigerat av Mossan1 (25 april 2024)