3060
Sök

Volvo 740 - byte av bromsar..

Modell & modeskribent
280 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Hej!
Funderar på hur svårt det kan vara att byta bromsoken bak på en 740?
Nån som vet hur man gör & kan beskriva eller vet nån "instruktions sida" eller så?
(Fick ojämn bromsverkan på besiktningen.)
//janina

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

272 Inlägg
12 februari 2007
piece of cake! bara att lossa hjulen sen sprintarna sen bara att dra ut dom bakåt!.

1 567 Inlägg
12 februari 2007
Om det nu inte sitter som f..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 februari 2007
940R skrev:
Om det nu inte sitter som f..

Vilket det förmodligen lär göra.

Va inte rädd för att ta i med lite våld tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Modell & modeskribent
280 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
haha okej tongue men då lät dte ju inge svårt alls då.. förutom att få loss skiten alltså tongue haha.
men alltså.. hur ska man veta hur långt bak man ska dra dom då? Finns det nått stopp eller sätt att se så dom bromsar lika hårt sen?

873 Inlägg
12 februari 2007
Jag fick ta till slägga.

Men hur som helst.
Införskaffa Haynes boken för 740, finns lite överallt. Mackar, Biltema, Mekonomen... mm.
Det blir en mycket bra investering hur som hur.

Är man lite händig kan man klara av de mesta standard reperationer med hjälp av den.
Har bilder och visar steg för steg och så.

Det är inte invecklat rent tekniskt, som det skrivits tidigare kommer nog själva utmaningen vara att det kan ha rostat och därmed sitta rätt bra.

Don't get mad, get even.

Modell & modeskribent
280 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Sandman skrev:
Jag fick ta till slägga.

Men hur som helst.
Införskaffa Haynes boken för 740, finns lite överallt. Mackar, Biltema, Mekonomen... mm.
Det blir en mycket bra investering hur som hur.

Är man lite händig kan man klara av de mesta standard reperationer med hjälp av den.
Har bilder och visar steg för steg och så.

Det är inte invecklat rent tekniskt, som det skrivits tidigare kommer nog själva utmaningen vara att det kan ha rostat och därmed sitta rätt bra.

okej tack! Ska ta & fixa en sån bok då smile

406 Inlägg
12 februari 2007
Tar inte så lång tid att fixa själv, haynes boken är riktigt bra att ha till hands!

My way or the highway? I take both sideways

21 761 Inlägg
12 februari 2007
Frågan är om alla skriver om samma sak. Janina skrev bromsoken i sitt första inlägg, är väl antagligen bromsbeläggen som menas.

Eller har jag fel?

4 824 Inlägg
12 februari 2007
När man får ojämn bromsvärkan brukat det vara pga att ena eller bägge klossarna sitter fast alternativt att kolven sitter fast/går trögt därför har jag för vana att ta isär bromsarna 1 gång/år samt att man gör några ordentliga inbromsningar lite då och då så att dom håller sig i trim.

Är det klossarna så är det bara att ta bort dom och göra rent ordentligt så att det gär lätt och fint att sätta dit klossarna, skulle det vara kolven som kärvar/sitter fast så är det oftast bara att motionera upp den genom att smörja lite med tex WD40 och sen hålla på och trycka in och pumpa ut kolven tills den går lätt igen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Modell & modeskribent
280 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Frågan är om alla skriver om samma sak. Janina skrev bromsoken i sitt första inlägg, är väl antagligen bromsbeläggen som menas.

Eller har jag fel?

Jag har ingen aning men X.et som sa att han hade koll fixade i alla fall ett par nya bromsok.. eller begagnade, men väldigt fräscha i alla fall. Men ska jag alltså köpa bromsbelägg också eller? för att vara säker lixom.. hur mkt kostar sånna?

2 594 Inlägg
13 februari 2007
dom är rätt billiga 2-300 brukar köpa på volvo är bäst me orginal har provat biltemas me men inget att rekomendera brukar även köpa skrikdämpningsplattor och en tub kopparpasta så slipper man skrikljudet som kan uppstå när man bromsar

Sök