3500
Sök

knackande ventlier på min nissan 200sx s13.

58 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#1
vad gör jag åt knackande ventile rpå min nissan 200sx s13 92 års modell?
Senast redigerat av nijo (12 februari 2007)

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 februari 2007
#2
rengör/byt lyftare

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

2 117 Inlägg
12 februari 2007
#3
Yes. Om inte ett oljebyte hjälper så tar du ur lyftarna, tar isär dem och rengör dem noga inuti. Sedan tillbaka med dem och problemet löst. Slarv med oljebyte kan få dem att gegga igen inuti och då börjar de rassla lite. Vanligt fenomen hos hydrauliska lyftare.


58 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#4
nån som har en bild på hur detta ser ut för jag har aldrig haft isär de innan:/

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 februari 2007
#5
köp en verkstads handbok så får du allt svart på vitt även hur du gör.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

2 117 Inlägg
12 februari 2007
#6
http://www.tomei-p.co.jp/_2003web-catalogue/image/pic/ep096_03_nor_l.gif

Det finns tre olika typer av lyftare i S13-motorer. Två av dom går enkelt att plocka isär och rengöra. Knacka lyftaren hårt några gånger mot en träskiva och sedan tar du en tång och drar ut hydraulenheten ur lyftarhuset. Du kan linda in spetsen av tången med lite tape för att inte repa lyftaren.

Ta isär hydraulenheten och rengör den. Smörj in alla delar med vanlig motorolja efter rengöring och montera ihop allting igen.

Den tredje typen lyftare är svårare att demontera eftersom den hålls ihop av en påpressad plåthylsa. En ganska ovanlig lyftartyp, men den går också att ta isär genom att plåthylsan försiktigt bänds bort. Det är dock lätt att bocka till hylsan så att den inte längre sitter kvar i lyftaren när allt monteras ihop igen. Råkar du göra det är det bara att byta ut lyftaren.


58 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#7
är inte helt hundra med hur detta ser ut men jag plockar helt enkelt isär de och undersöker saken:)

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 februari 2007
#8
Du tar ju av kam kåporna och sedan kamaxlarna, sedan ser du 8 st ventilen per kamaxel grad det är dom du lätt tar en poligrip eller en skiftnyckel med en tuntrasa och drar rakt upp lätt och försiktigt om de nu e de 2 lättare variganterna ja stött på smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

2 117 Inlägg
12 februari 2007
#10
Viktigt att du märker upp lyftarna så att de hamnar i samma hål som de satt i från börja.


58 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#11
ja men nu är jag med:) det blir ett till helgprofekt då tillsammans med lammell byte=) kanonbra! tack! hade aldrig överlevt utan kunnit folk=) eller snarare, bilen ha de aldrig överlevt!

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

727 Inlägg
18 februari 2007
#12
Hur går det med lyftarna? jag använde mig av magnet när ja plockade ur mina tongue funkade garanterat rep fritt iaf tongue se till å skaffa en till avgaskam å peta in den på insugssidan istället för orginal när du ändå river vetja big_smile och vrid kamen ett hack fel i medsolsriktning så får du det att funka super. tidigare ladd och mer drag i maskineriet!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

58 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
#13
Frayze skrev:
Hur går det med lyftarna? jag använde mig av magnet när ja plockade ur mina tongue funkade garanterat rep fritt iaf tongue se till å skaffa en till avgaskam å peta in den på insugssidan istället för orginal när du ändå river vetja big_smile och vrid kamen ett hack fel i medsolsriktning så får du det att funka super. tidigare ladd och mer drag i maskineriet!

någon mer som kan intyga att detta funkar utan att de orsakar större motorhaverier?

hört talas om de innan att det ska bli bra att sätta en avgaskam på insugningssidan. dock var det nytt att man skulle vride den ett hack fel.

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!

727 Inlägg
18 februari 2007
#14
fråga vem som helst på 200sx.nu de flesta kör på det viset smile och tro mig du kommer märka skillnad! man lär vrida kame ett hack fel i medsols riktning för att få det att stämma, det är utprovat.

ja snackade själv med en motor trimmare innan ja gjorde det på min första 200sx och han sa att det är ett "raggartrim", men absolut funkar d.v.s ett billigt alternativ att få lite mer mos.

Fråga Shogun här, han har nog oxå dubbla avgaskammar i sin skapelse tongue om han inte bytt till värre på båda sidor...

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 785 Inlägg
19 februari 2007
#15
Prova först med en invändig motortvätt! Det är en vätska du häller i motorn precis innan oljebytet och ska köra motorn på i ca 15min.

Sedan gör du oljebytet som vanligt.

Om inte detta hjälper prova att gå upp lite i viskositet på oljan, felet är att kulan i lyftaren inte längre håller tätt som den ska.


Prova innan du börjar riva ut kamaxarna för att komma åt lyftarna. Och river kammarna iallafall Byt lyftarna istället!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bilmekaniker
46 Inlägg
19 februari 2007
#16
Det kan räcka att du bytar olja. ta en dyr .. 10-60 oljan tror jag de va som rekomenderas till bilar som din.

//Sandra

2 117 Inlägg
19 februari 2007
#17
Frayze skrev:
fråga vem som helst på 200sx.nu de flesta kör på det viset smile och tro mig du kommer märka skillnad! man lär vrida kame ett hack fel i medsols riktning för att få det att stämma, det är utprovat.

ja snackade själv med en motor trimmare innan ja gjorde det på min första 200sx och han sa att det är ett "raggartrim", men absolut funkar d.v.s ett billigt alternativ att få lite mer mos.

Fråga Shogun här, han har nog oxå dubbla avgaskammar i sin skapelse tongue om han inte bytt till värre på båda sidor...

Jodå, det fungerar. Det som händer är att du får en lite vassare kam även på insugssidan. Det resulterar i att turbon får mer avgaser även vid lägre varv och därför spinner den upp snabbare.

...men jag kör inte så. Jag har vassare kammar med ställbara drev på både insug och avgas... ;-)


727 Inlägg
19 februari 2007
#18
hehe ja antog det tongue kan inte köra me enkla grejer du heller big_smile

När ja bytte lyftarna i min förra röda så montera ja avgaskam på en gång när ja ändå rev, det räcker åt mig, blir så även i denna, får duga i sommar

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök