2811
Sök

Vad händer om jag tar bort ljuddämparen?

19 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#1
Tja
Jag kör en volvo s60 2.5t 2008 och ja tycker den låter lite för lite där bak:)

Jag är ny till bilar så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag vill inte hålla på och byta ut hela avgassystemet eller sätta raka rör. Jag tänkte något lättare som att ta bort bakre ljuddämparen och sätta in rör istället.

Men hur skulle detta påverka bilen? Är det lagligt? Kommer det gå igenom besiktningen?

Om jag alternativt skulle byta ljuddämpare vad ska man ha då om man vill ha lite mullrigare ljud? Kom gärna med tips! (Bara de inte är jättedyra:))

Forummoderator
17 872 Inlägg
11 augusti
#2
Du kan ju ta bort den bakre eller ersätta den med någon liten sportburk. Men Volvos femmor låter ju mer som fiskebåtar utan dämpning. Och nej, lagligt är det inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 280 Inlägg
11 augusti
#3
Tar du bort den bakre så kommer det mest väsnas mer. Ta bort dämparen i mitten så kanske det låter lite trevligare, men ett nytt avgassystem i rostfritt låter trevligare


NISMO <3
1 085 Inlägg
11 augusti
#4
Jag skulle rekommendera att du köper ett Simons sportsystem.
Körde det själv på min 2005 V70 T5 och det lät riktigt lagom.
Du bör ta varianten med "racepipe" då mitten dämparen är lite för effektiv smile
https://simons.se/produkter/sportsystem … 60/s60/398

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

19 Inlägg
11 augusti
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Du kan ju ta bort den bakre eller ersätta den med någon liten sportburk. Men Volvos femmor låter ju mer som fiskebåtar utan dämpning. Och nej, lagligt är det inte.
Men är det lagligt att sätta på en annan ljuddämpare sålänge bilen inte låter mer än tillåtet?

Forummoderator
17 872 Inlägg
11 augusti
#6
larsimarsi skrev:
Hybrid_ skrev:
Du kan ju ta bort den bakre eller ersätta den med någon liten sportburk. Men Volvos femmor låter ju mer som fiskebåtar utan dämpning. Och nej, lagligt är det inte.
Men är det lagligt att sätta på en annan ljuddämpare sålänge bilen inte låter mer än tillåtet?
Faktiskt inte. Du får inte ändra något på bilen. Men den lär nog passera både bes och en flygande om den inte låter alltför mycket. Om du sladdar runt på en parkering och sheriffen får syn på dig så är du nog rökt däremot. Då ryker både pengar och körkort. Tro mig. En yngre kollega med 3" provade detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 augusti
#7
på min XC70 så hade bakre burken rostat sönder, den ersatte jag bara med rör, ingenting bess har gnällt på (det med laglighet har ju redan tagits upp)


19 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
larsimarsi skrev:
Hybrid_ skrev:
Du kan ju ta bort den bakre eller ersätta den med någon liten sportburk. Men Volvos femmor låter ju mer som fiskebåtar utan dämpning. Och nej, lagligt är det inte.
Men är det lagligt att sätta på en annan ljuddämpare sålänge bilen inte låter mer än tillåtet?
Faktiskt inte. Du får inte ändra något på bilen. Men den lär nog passera både bes och en flygande om den inte låter alltför mycket. Om du sladdar runt på en parkering och sheriffen får syn på dig så är du nog rökt däremot. Då ryker både pengar och körkort. Tro mig. En yngre kollega med 3" provade detta.
Ok, då vet jag lite mer iaf. Tack!


Sök