Bongo skrev:
Nu ser det lite bättre ut efter fyllt på med 1 liter till.
Nej! Inget mer nu!!!
Fyll inte över max.
Det är inte bra heller, och allt för mycket över max skadar också.
Håll nivån mellan max och min.
Ser ut som ett F ovanför en punkt på bilden vilket visar att den nu ser ut att vara överfylld med ca 1cm.
Röd varningslampa med oljekanna = Stäng av motorn NU!!!
Om man så står mitt i trafiken. Motorlagren tar ingen hänsyn till brådska, dåligt väder eller "nästan hemma", utan nyper dom så nyper dom och då kostar det stooora pengar.
Men går den än, och nu utan missljud har den sannolikt klarat sig. Sannolikt hydrualiska lyftare som lät, som sagt.
Så lärdomen är att ha koll på nivån.
Nästa gång kan det gå på tok.
Eftersom den uppenbarligen konsumerar olja bör nivån kontrolleras varannan tankning eller så.
Det är ofta 1lit mellan max och min markering på stickan. Det ger en indikering på hur mycket man bör fylla.
Håll den mellan max o min. Inte över, inte under.
Ta reda på vilken oljeklass och viscositet det ska vara och ha alltid 1lit i bilen. Var du köper oljan kvittar, så länge det är rätt typ för din motor.
På servicen byts alltid motorolja och filter.
Men man kan behöva fylla mellan servicen också på vissa bilar.
Följ rekomenderad serviceintervall ang tid och mil. Inte bara efter mil, speciellt inte om den kortkörs mycket.