1968
Sök

Audi 100 C3 24 000 mil, 2.0E 1989, startar endast kall.

6 Inlägg
tisdag 15:01
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att få tuppjuck på min "nya" Audi 100 som inte vill bete sig. Bilen startar alltid när den är kall, går lite oroligt i början men efter cirka en minut tänder den på alla cylindrar. När den väl går så fungerar motorn bra, den har "hoppat" till vid några körningar, ganska så kraftiga ryck men det har lagt sig igen. Temperaturvarningen har blinkat sen jag köpte den och tempmätaren går i princip inte upp. Problemet är när man har kört den, spelar ingen roll om det är 10 minuter eller 10 mil, så vägrar han att starta igen. Motorn går runt, batteri bra, generator bra, startmotor bra. Men den vägrar starta. Jag har bytt termostat, givare in till kylaren, nya tändstift, lyssnat på bränslepumpen och den går. Startar som sagt alltid kall. Vart bör man gå vidare? Frågade på verkstad idag och de föreslog kamaxelgivare, jag tycker det verkar som något med bränslet som att den flödar för mycket eller liknande. Instrumenteringen lever också sitt egna liv med blinkers som lyser konstant om man slår på ljuset (men bara i interiörn, blinkar alltså inte. Slår man på huset några gånger så brukar de slockna och hastighetsmätare fungerar korrekt igen, så tror att temperaturvarningen korresponderar med detta även fast den blinkar konstant) Funderar på att byta tempvarningskontakt också men vill inte slänga ut för mycket pengar utan att veta. Finns det någon som är kunnigare än mig som har några idéer? Tack på förhand.
Senast redigerat av JohnJesus (tisdag 15:01)

Reservdelsnisse
191 Inlägg
tisdag 15:10
#2
En kompis hade en sån med samma problem, har för mig att det var hall givaren som var trasig på den. Gick att dra igång den när den var varm.


6 Inlägg
tisdag 15:20
Trådstartare
#3
Tack för svar! Vart sitter den? Är det i fördelaren?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
tisdag 15:21
#4
Satt i bakkant på motorn mot svänghjulet har jag för mig. Men minnet säger nått om fördelaren också. Var ca 15 år sedan :-)


6 Inlägg
tisdag 15:30
Trådstartare
#5
Tack! Vilken funktion ska den ha exakt? Vad regleras? Hittar enkom Bosch för 1200 kr.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
tisdag 16:33
#6
skulle börja med tempgivaren.    när den varnar och inte rör sig så är risken stor att bilen tror den är kall och derför startar den inte varm.


vad sitter det för sprut ? ke-jetronic eller riktigt elsprut?

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
tisdag 16:47
Trådstartare
#7
Tack! Börjar byta den. Tror det är KE-jetronic vilket jag så klart ber till gudarna att det inte är något fel på mtp vad jag har läst.

6 Inlägg
tisdag 16:49
Trådstartare
#8
Growe skrev:
skulle börja med tempgivaren.    när den varnar och inte rör sig så är risken stor att bilen tror den är kall och derför startar den inte varm.


vad sitter det för sprut ? ke-jetronic eller riktigt elsprut?

Och bara för att tydliggöra. Du menar den som sitter ovanpå bredvid motorn? Den in i kylaren har jag bytt.

6 115 Inlägg
tisdag 23:13
#9
Hej!
Har en likadan Audi som du har fast min har gått 41000 mil. Har haft den i 31 år och gör  alla reparationer själv så jag börjar lära mig  konstigheter och fel som uppkommer.
När det gäller tändstift så ska du ha NGK BUR6ET.
När det gäller tempmätaren så styrs den av den fyr/trepoliga beiga givaren under övre vattenslangen. Tyvärr går den givaren inte att få tag på i original från Audi (kostade när den fanns 2600:-) utan man kan köpa dem på Ebay eller helst begagnade på någon skrot.
Tyvärr är alla nytillverkade tempgivare på Autodock, Skruvat och på EBay kopior av originalet som tyvärr inte fungerar bra. Vissa visar temp men visar felaktigt temperatur ,vissa startar inte A/C:n (som den här givaren också reglerar) osv. Så antigen är givaren trasig eller så funkar inte termostaten...eller så är mätaren trasig, eller glappkontakt i kontakten bakom instrumentet.
Någon kamaxelgivare  finns inte på dessa Audi 100 2,0E från 1982-96 (både C3 och C4 modellen med fem cyl motor). Sånt kom betydligt senare. Turbomodellen däremot har vevaxelgivare vid svänghjulet.

Hur ser stiften ut när du försökt starta bilen varm? Är de grå/vita eller bruna? Får du gnista på stiften när bilen är varm?
Har du mätt bränsletrycket? Pumpen (Antingen Bosch eller Pierburg) ska ge 6,5bar! Och efter att du stängt av motorn ska trycket ligga kvar på ca 3 bar under ca 1 timme.
Är stiftenj "blöta" när du försöker starta motorn varm tyder det på att spridarna kan "läcka", men det är nog inte troligt.

Vad menar du med att "Temperaturvarningen har blinkat sedan jag köpte den". Betyder det att den röda lampan för att det saknas eller nivån på kylarvätska är för låg lyser?  Någon "Temperaturvarningslampa " finns inte på Audi 100 med 2 lit motorn vad jag vet.

"Givaren till kylaren"...antar att du menar den "blå" givaren som sitter nertill på kylaren . Den styr bara kylarfläktens två farter.

Jag skulle kolla den lilla svarta tvåpoliga tempgivaren som sitter ovanför den översta kylarslangen. Den givaren kontrollerar motorn  vattentempertur.
Senast redigerat av jaka54 (tisdag 23:23)


6 Inlägg
tisdag 23:22
Trådstartare
#10
Tack för svar. Stiften är fina och precis de du skriver. Har inte mätt tryck men att den startar kall så tänkte jag att den kanske flödar för mycket sen när bilen väl gått varm men har kört startgas lite överallt och inte hittat något läckage. Ja exakt. Den blinkar men bytte och fyllde på glykol när givaren till kylaren byttes. Är extrem lekman när det gäller detta och skaffade bilen mest för att lära mig att fixa lite själv men det sitter ju en jävla massa sensorer som jag inte har pillat på än. Ska ta en bild och visa vilken jag tänker på imorgon. Vilken roll skulle hallgivare spela som jag fått förslag på ovan?

6 115 Inlägg
för 20 timmar sedan
#11
Har aldrig haft fel på min hallgivare men vem vet... Vill du lära dig mer om dessa Audisar så finns det handböcker att köpa från Bentley Books i Kannada, tre delar som behandlar ALLT om dessa C3 modeller från Audi ,totalt över 2000 sidor. Böckerna är dyra och kostar runt 2600:-men det är de värda om man vill behålla Audi pärlorna.
Hallgivaren sitter i fördelaren på alla Audi 100.
Eftersom din motor inte tänder på alla cylindrar när du vrider om tändningsnyckeln så kan det bero på att alla cylindrar inte får soppa...eller inte får gnista.
Så kolla gnistan på alla stift först.
För att kolla att soppa kommer fram till motorn när motorn är varm... så lossa soppa anslutningen vid soppa filtret ...och vrid på tändningen! -Det ska spruta ut soppa! Tänk på att göra detta med en kompis tillhands så att inte för mycket soppa sprutar ut.
Senast redigerat av jaka54 (för 19 timmar sedan)


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
för 19 timmar sedan
#12
JohnJesus skrev:
Tack! Börjar byta den. Tror det är KE-jetronic vilket jag så klart ber till gudarna att det inte är något fel på mtp vad jag har läst.

det är väldigt bra och simpla system  men en sak som är förbannat viktigt är att man inte har minsta vacumläcka någonstans  ett otätt oljelock räcker för att sprutet ska fungera dåligt.. 

största anledningen till att dom går dåligt när man startar dom är spridartätningarna  dessa bör man byta relativt ofta.   ett standard fel på mekaniska sprut.

det gör att allt blir fel. 


jag är väldigt dålig på ke-jetronic men mekat mycket k-jetronic   där blir dom svårstartade om tempgivaren är paj.     på k-jetronic kallas det termotidsgivare. 
den styr så mycket     den ställer om styrtrycket utifrån om motorn är varm eller kall.   då brukar dom verkligen inte gå att starta när dom väl är varma.   brukar dock gå väldigt lätt att putta igång dom.    så det kan du ju testa.

Kör fort så hinner inget hända...

6 115 Inlägg
för 16 timmar sedan
#13
Som Grove sagt så kolla att du inte har någon läcka någonstans, i insuget, i tomgångs slangen till tomgångs motorn  och mot insprutet. Du gör det genom att spraya på Brakekleen . Märker du att motorvarvtalet går upp så vet du att det läcker där.
Så här ser Bentley böckerna ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d19a6004db008a7b94a0f8857c7b4600.jpg


6 115 Inlägg
för 9 timmar sedan
#14
Hej!
Den här sajten kanske kan hjälpa dig! Eftersom den är amerikansk kallas Audi 100 från -82-88  för Audi 5000. Men eftersom våra bilar tillverkade från sommaren -88 (1988B) till 1991 inte skiljer sig så mycket från modeller tillverkade från 1982-1988 så gäller det mesta också våra modeller. Som du kanske vet kan man även läsa av felkoder på våra gamla Audi. Det står hur man gör i texten hos www.sjmautotechnik. Men observera att i texten talas det om att man ska sätta on en säkring i bränslerelät, men det gäller bara bilar tillverkade 1982-88A, inte 88B-91. För våra "nyare" Audi 100 så kopplar man in sig på den bruna och svarta kontakten längst ner till vänster vid luftkanalen till fötterna.
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … ouble.html

Här är sidan med "Engine no starts"
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … start.html

Här ser du hur jag har gjort för att läsa av felkoder på min Audi 100 2,0E -89:a. Det behövs bara en lysdiod och ett motstånd (med rätt värde förstås så inte dioden bränns) samt några tunna stålbitar för att koppla in i den bruna och svarta kontakten. Man blinkar alltså felkoder. 4, 4, 4, 4 betyder att inga felkoder finns (4 blinkningar, stopp i en sekund , fyra blinkningar, stopp,  4 blinkningar ,stopp. 4 blinkningar . ) betyder att inga felkoder finns.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f5552aa24d7239d1b582345125fc6a77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6dff265fecaf0fccb8b0fcc5d955bb75.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 8 timmar sedan)



Sök