1357
Sök

Skrapande ljud vid inbromsning. Alla belägg är ok?!

56 Inlägg
30 augusti
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en Toyota avensis verso 2003. Bensin. För en tid sedan lät det som slitagevarning från bromsbelägg när jag bromsade, särskillt tydligt i låg hastighet. Ljudet kommer från bakdelen. Jag skruvade av alla hjul men det var gott om material kvar på beläggen. Det fortsatte att gnissla, jag trodde det var nåt skit som fastnat men sedan övergick gnisslet i ett skrapande ljud, precis som när ett belägg är helt slut.
Igår skruvade jag av bromsskivan för att kolla bromsbackarna och då var de helt slut. Men jag fattar inte, de ska inte påverkas av pedalbroms under färd enligt min återförsäljare av delar. Är det nåt ok som har kärvat och det är därför det skrapar?
Jag fattar inte så varför det lät som slitagevarning.
Senast redigerat av Forkrefits (30 augusti )

6 020 Inlägg
30 augusti
#2
Det kanske är oken som kärvar ja, det kan du kolla om allt ändå är isärplockat

3 121 Inlägg
30 augusti
#3
Det avses bromsbackarna till handbromsen. Dom nyttjas mycket riktigt inte vid fotbroms.
Men, kärvar handbromsmekanismen någonstans släpper den inte helt när man lossat handbromsen och dom slits snabbt ut. Dom är inte gjorda för nötning egentligen, utan bara för friktion vid stillastående.
Ganska vanligt på äldre bilar.

Har inget med bromsoket att göra på denna bil då handbromssystemet är separat.
Senast redigerat av Mossan1 (30 augusti )

56 Inlägg
30 augusti
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Det avses bromsbackarna till handbromsen. Dom nyttjas mycket riktigt inte vid fotbroms.
Men, kärvar handbromsmekanismen någonstans släpper den inte helt när man lossat handbromsen och dom slits snabbt ut. Dom är inte gjorda för nötning egentligen, utan bara för friktion vid stillastående.
Ganska vanligt på äldre bilar.

Har inget med bromsoket att göra på denna bil då handbromssystemet är separat.
Tack för svar båda två. Men jag fattar inte varför skrapet är så jäkla synkat med pedalbromsen. Det kan vara helt tyst under färd och sen när jag bromsar vid lägre hastighet så skrapar det ordentligt. Precis som metall mot metall. Jaja jag beställer nya backbromsar och kollar oken så får vi väl se. Ingen mening med att övertänka i teorin kanske. Trevlig helg!

3 121 Inlägg
31 augusti
#5
Så skrapet SYNCAR med forbronsen alltså?
Nja, då borde det inte vara handbromsbackarna även om dom inte ska vara utslitna hursom.

Hur ser skivan ut på insidan?
Min erfarenhet är att bromsskivor kan se bra ut genom fälgen men för dj@vliga på baksidan.
Har du haft fram bromsbackarna har du haft skivan i näven, men la du märke till in/baksidan?

Jag förutsätter att båda bak är kontrollerade, och även FRAM.
Med subframe's kan ljudet (vibrationerna) ta sig märkliga vägar...
Senast redigerat av Mossan1 (31 augusti )

56 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Så skrapet SYNCAR med forbronsen alltså?
Nja, då borde det inte vara handbromsbackarna även om dom inte ska vara utslitna hursom.

Hur ser skivan ut på insidan?
Min erfarenhet är att bromsskivor kan se bra ut genom fälgen men för dj@vliga på baksidan.
Har du haft fram bromsbackarna har du haft skivan i näven, men la du märke till in/baksidan?

Jag förutsätter att båda bak är kontrollerade, och även FRAM.
Med subframe's kan ljudet (vibrationerna) ta sig märkliga vägar...
Yes jag plockade av skivan och filade bort den värsta rosten. Ingen rost på slitytan där belägget sliter men ytrostrost på de andra ytorna finns.
Det var spår i skivan bak som att det suttit en Sten eller något där. Spåret motsvarade alltså inte bromsbeläggets yta.

Kanske är det ett ok som inte helt släpper. Det kanske låter högt skrapande om bromsen nyper hårt.
Tack för input.

56 Inlägg
1 september
Trådstartare
#7
Skruvade isär allt och såg att bakre inre belägg var lite snett slitet. Den nedre glidpinnen som oket sitter i kärvade lite så jag tvättade av den och fyllde på med fett. Smorde ok och anläggningsytor för beläggen. Får se om det hjälper.

56 Inlägg
1 september
Trådstartare
#8
Inget skrap hittills i alla fall. Glömde lägga upp bilder. Borde jag byta skiva eller klarar den sig ett tag till?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-d7133b530afc1f3222b64e98c043b488.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-efa42277973364062e26f697d5206f0b.jpg

56 Inlägg
1 september
Trådstartare
#9
Äh byter skivorna med. Lika bra när jag ändå håller på.

4 444 Inlägg
1 september
#10
Lika bra det,den såg inget vidare ut!

469 Inlägg
2 september
#11
Ja herregud, sådana där skivor skulle jag aldrig låta sitta kvar. Om det inte nu är försent, köp så kallade coated variant. Om det nu finns sådana till japan-åket. Jag brukar ta Zimmermanns till mina bilar, då får du bara en fin slitbana där beläggen ligger emot och ingen rost på kanterna eller övriga ytor

PS: vad har skett i övrigt, har du sprutat vaselin över alltihopa??
Senast redigerat av krambriw (2 september )

56 Inlägg
2 september
Trådstartare
#12
krambriw skrev:
Ja herregud, sådana där skivor skulle jag aldrig låta sitta kvar. Om det inte nu är försent, köp så kallade coated variant. Om det nu finns sådana till japan-åket. Jag brukar ta Zimmermanns till mina bilar, då får du bara en fin slitbana där beläggen ligger emot och ingen rost på kanterna eller övriga ytor

PS: vad har skett i övrigt, har du sprutat vaselin över alltihopa??
Ja jag köpte några belagda skivor. Inget fancy, men det duger åt en 20 år gammal Toyota. De sa inget på besiktningen om skivorna så jag har inte tänkt på det men blev lite tveksam när jag såg hur den såg ut.
Haha jag passade på att dränka allt rostborttagning och gick på med smärgelduk och rostskydd. Och ingen fara, skivorna är avfettade och tvättade med bromsrengöring.


Sök