2442
Sök

Däcktryck som inte stämmer (?)

21 Inlägg
3 september
Trådstartare
#1
Okunnig fråga så snälla inga dumförklaringar... Däcktrycket för min bil ska vara 2,3 enlig tabellen på sidan av dörren. När jag tittar i färddatorn i bilen/appen på telefonen så står det att däcken har mellan 2,52-2,72, men när jag mäter på bensinstationen så säger däcktrycksmätaren att det var ca 2,3 på de som har 2,7... Vad ska jag lita på?? Ska jag åka och ta ut luft eller låta det vara?
Senast redigerat av fiesta21 (3 september )

Forummoderator
26 278 Inlägg
3 september
#2
Inga frågor är för dumma..

Det är sällan som alla mätare visar rätt, särskilt dem på mackarna.
Nu vet jag inte vad du sen har för bil, eller storlek på däck och så vidare men vill du verkligen veta vilket däcktryck du har så rekommenderar jag tex en däcktryckspenna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

962 Inlägg
3 september
#3
Kolla på fler ställen som har däcktrycksmätare.

VAG har världens bästa bilar.

21 Inlägg
3 september
Trådstartare
#4
Ska se om jag kan hitta något mer ställe där det går att kolla.

Men är det "farligt" om jag åker med för högt tryck? Vad kan hända?

21 Inlägg
3 september
Trådstartare
#5
Och - det är alltså bilens övervakning som stämmer?

2 335 Inlägg
3 september
#6
Om det är en äldre bil så är det bättre att gå efter däcktillverkarens rekommendationer på däcktryck än det som står på den gamla lappen på tanklocket.

Vad man ska lita på... jadu, det är svårt. Trycket varierar beroende på massa olika saker, t ex temperatur, atmosfärstryck, osv... Så 2 mätningar med samma mätare fast vid olika väder/däcktemperaturer kan ge helt olika siffror. Min egna mätare till kompressorn kan skilja bortåt 0.1bar olika dagar. Det finns garanterat betydligt bättre och mer vetenskapliga beskrivningar om hur tryck fungerar än vad jag kan förklara smile

Bilens egna mätare skulle jag inte lita på dock, eftersom trycket varierar så pass mycket allt eftersom däcken uppnår olika temperaturer.


* Voff voff *
10 412 Inlägg
3 september
#7
Och framförallt, däcktrycket ska kontrolleras på kalla däck. Vad det sedan blir för tryck under körning spelar mindre roll och kommer alltid att variera.

Om du dessutom avslöjar den alltid så välbevarade hemligheten vilken bilmodell det gäller, och kanske även däckstorlek, så finns det säkert ännu fler möjligheter att få tips, råd och hjälp.
Senast redigerat av Brådhis (3 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

21 Inlägg
3 september
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Och framförallt, däcktrycket ska kontrolleras på kalla däck. Vad det sedan blir för tryck under körning spelar mindre roll och kommer alltid att variera.

Om du dessutom avslöjar den alltid så välbevarade hemligheten vilken bilmodell det gäller, och kanske även däckstorlek, så finns det säkert ännu fler möjligheter att få tips, råd och hjälp.
Mitt användarnamn är en ledtråd wink Det är en Ford Fiesta från 2021.

Hade kört 2 km med dem idag innan däcktrycket kollades. Men jag kollar igen imorgon, på ett annat ställe.

* Voff voff *
10 412 Inlägg
3 september
#9
fiesta21 skrev:
Brådhis skrev:
Och framförallt, däcktrycket ska kontrolleras på kalla däck. Vad det sedan blir för tryck under körning spelar mindre roll och kommer alltid att variera.

Om du dessutom avslöjar den alltid så välbevarade hemligheten vilken bilmodell det gäller, och kanske även däckstorlek, så finns det säkert ännu fler möjligheter att få tips, råd och hjälp.
Mitt användarnamn är en ledtråd wink Det är en Ford Fiesta från 2021.

Hade kört 2 km med dem idag innan däcktrycket kollades. Men jag kollar igen imorgon, på ett annat ställe.
Assumption is the mother of all f*ckups, så tar inget för givet... wink

Två km ska inte vara någon fara, om du inte satt i kö hela vägen förstås. Men alltid bra att dubbelkolla med ytterligare en mätare.
Senast redigerat av Brådhis (3 september )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
4 september
#10
10 °C gör 0.1 bar.
Rekommenderar en sådan här:
https://amzn.eu/d/1BNRVcg
Senast redigerat av candyweiss (4 september )

VAG har världens bästa bilar.


Sök