2520
Sök

Åsikter om Seat Ibiza 1.0 TGI Style

149 Inlägg
tisdag 22:17
Trådstartare
#1
Hej, någon som har erfarenhet av "Seat Ibiza TGI 1.0 Style" från 2019 - Miljöbränsle/Hybrid (se länken i annonsen nedan), är det en bra bil? Vi skall åka och titta på modellen imorgon men har ingen erfarenhet av märket. När man läser runt på nätet så verkar det vara en trygg och pålitlig bil men jag hade gärna hört lite åsikter från någon som äger/har ägt bilmärket. Vi byter upp oss från en Peugeot 107 för den som undrar. Vi letade initialt efter en Peugeot 208 eller Toyota Yaris men de är betydligt dyrare och sedan fick jag tipset om att detta är Seats motsvarighet.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1001829302

5 658 Inlägg
Igår 06:09
#2
Tänk på att det är en gasbil.
Det betyder att du behöver nytt gaskontrollsintyg inför varje besiktning (kostar runt 2000kr på verkstad)

Den har även en otroligt liten bensintank då det i princip bara är en reservdunk så du måste ha möjlighet att tanka gas.

Gasbilar har även utgångsdatum på gastankarna, varje 20år måste tankarna bytas ifall du planerar att behålla bilen många år.
Dessa nyare har komposittankar så att dom rostar sönder som dom gamla ståltankarna slipper man oroa sig över.

Det är en helt vanlig 1.0TSI 3-cyl med original påbyggt gassystem. Samma bil som VW Golf av samma årsmodell.
Väldigt driftsäker enligt mina erfarenheter.


149 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Tänk på att det är en gasbil.
Det betyder att du behöver nytt gaskontrollsintyg inför varje besiktning (kostar runt 2000kr på verkstad)

Den har även en otroligt liten bensintank då det i princip bara är en reservdunk så du måste ha möjlighet att tanka gas.

Gasbilar har även utgångsdatum på gastankarna, varje 20år måste tankarna bytas ifall du planerar att behålla bilen många år.
Dessa nyare har komposittankar så att dom rostar sönder som dom gamla ståltankarna slipper man oroa sig över.

Det är en helt vanlig 1.0TSI 3-cyl med original påbyggt gassystem. Samma bil som VW Golf av samma årsmodell.
Väldigt driftsäker enligt mina erfarenheter.
Tack för informationen, hade ingen aning om det här med gaskontrollintyg. Det ställer köpet i en annan dager. Driftskostnaden blir helt enkelt lite för hög.

23 Inlägg
för 21 timmar sedan
#4
Flamslag skrev:
simlar skrev:
Tänk på att det är en gasbil.
Det betyder att du behöver nytt gaskontrollsintyg inför varje besiktning (kostar runt 2000kr på verkstad)

Den har även en otroligt liten bensintank då det i princip bara är en reservdunk så du måste ha möjlighet att tanka gas.

Gasbilar har även utgångsdatum på gastankarna, varje 20år måste tankarna bytas ifall du planerar att behålla bilen många år.
Dessa nyare har komposittankar så att dom rostar sönder som dom gamla ståltankarna slipper man oroa sig över.

Det är en helt vanlig 1.0TSI 3-cyl med original påbyggt gassystem. Samma bil som VW Golf av samma årsmodell.
Väldigt driftsäker enligt mina erfarenheter.
Tack för informationen, hade ingen aning om det här med gaskontrollintyg. Det ställer köpet i en annan dager. Driftskostnaden blir helt enkelt lite för hög.
Det stämmer inte nödvändigtvis då man istället kan välja att demontera skyddsplasten så besiktningen kan besiktiga tankarna.


Sök