3840
Sök

Kan inte låta bli att surna till lite..

Galen
108 Inlägg
13 februari 2007
#21
_ZooN_ skrev:
Tezla skrev:
rösta och skriv till andra på det sätt DU SJÄLV vill bli behandlad å få dina röster.

Om jag ger dig en 5:a, får jag en tillbaka då wink nä, förstår vad du menar..

hehe tongue nja wink , men du förstår...

348 Inlägg
13 februari 2007
#22
Först måste jag säga, att jag tycker det är rikgit roligt när någon röstar på min bil och lägger en kommentar, både beröm och kritik är bra.

Till topic, det jag har märkt, att en del röstar för vilken åsikt man har i en del form trådar, exempel, jag skrev i en tråd där man jämförde volvo med en annan bil, och jag skrev att jag tyckte om den andra bättre, kollar garaget två timamr senare, och fått två ettor och en tvåa :S

Ett förslag är om man röstar, så måste man lägga en kommentar på minst 30 tecken.

Men får säga att överlag fungerar det bra smile


281 Inlägg
13 februari 2007
#23
Jag röstar inte på vad det är för bilmärke eller vad det är för motorstyrka, inte heller om det är en kille eller en tjej som äger den..

Jag betygsätter arbetet personen lagt ner på bilen. därför gillar jag när man har en bild på hur bilen såg ut innan arbetet började. Mer sånt!

I övrigt tycker jag att denna sidan är den bästa som finns!

Hadetgott allihop och kör försiktigt så vi alla får uppleva ännu en härlig sommar med nervevade rutor smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
13 februari 2007
#24
Röstar nog också mest nu på arbetet som har lagts ner, Vill också se före och efter bilder på bilen.

Kvittar för mig vad det är för bilmärke, har inga fördomar alls.

/Ena


Administratör
11 941 Inlägg
13 februari 2007
#25
När ni ändå snacka röstningen. Behövs det 9 steg eller vore det bättre med bara 5 steg om det  var enklare (mycket enklare och snabbare) att lägga sitt betyg på bilen?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

281 Inlägg
13 februari 2007
#26
chrizz skrev:
När ni ändå snacka röstningen. Behövs det 9 steg eller vore det bättre med bara 5 steg om det  var enklare (mycket enklare och snabbare) att lägga sitt betyg på bilen?

menar du att ha ett betygsystem från 1 - 9 ?  Låter väl rätt kul faktiskt! mvh Jonas

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#27
BBR skrev:
Ett förslag är om man röstar, så måste man lägga en kommentar på minst 30 tecken.

Detta tycker jag är en mycket bra idé, som kanske borde framföras till ledningen?
En pop-up precis som när man svarar på gb-inlägg, som kommer när man valt en siffra mellan 1-5.. Folk orkar väll ändå inte sitta och hålla inne en knapp bara för att fylla ut 30 tecken, kanske blir mer seriöst då?

Administratör
11 941 Inlägg
13 februari 2007
#28
JW skrev:
chrizz skrev:
När ni ändå snacka röstningen. Behövs det 9 steg eller vore det bättre med bara 5 steg om det  var enklare (mycket enklare och snabbare) att lägga sitt betyg på bilen?

menar du att ha ett betygsystem från 1 - 9 ?  Låter väl rätt kul faktiskt! mvh Jonas

Det är redan 1-9 i praktien. 1-5 med 0.5 steg mellan alternativen.
Det jag menar är att gå tillbaka till 1-5 med 5 steg.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 941 Inlägg
13 februari 2007
#29
_ZooN_ skrev:
BBR skrev:
Ett förslag är om man röstar, så måste man lägga en kommentar på minst 30 tecken.

Detta tycker jag är en mycket bra idé, som kanske borde framföras till ledningen?
En pop-up precis som när man svarar på gb-inlägg, som kommer när man valt en siffra mellan 1-5.. Folk orkar väll ändå inte sitta och hålla inne en knapp bara för att fylla ut 30 tecken, kanske blir mer seriöst då?

Folk slutar då att både rösta och kommentera. Bra idé teoretiskt, men det kommer aldrig att fungera i praktiken.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#30
chizz: tror du verkligen att röstningen kommer att dö ut då?
är man verkligen är så lat wink
Senast redigerat av _ZooN_ (13 februari 2007)

Administratör
11 941 Inlägg
13 februari 2007
#31
_ZooN_ skrev:
chizz: tror du verkligen att röstningen kommer att dö ut då?
är man verkligen är så lat wink

Japp. Är helt övertygad smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Busdriver
389 Inlägg
13 februari 2007
#32
chrizz skrev:
_ZooN_ skrev:
BBR skrev:
Ett förslag är om man röstar, så måste man lägga en kommentar på minst 30 tecken.

Detta tycker jag är en mycket bra idé, som kanske borde framföras till ledningen?
En pop-up precis som när man svarar på gb-inlägg, som kommer när man valt en siffra mellan 1-5.. Folk orkar väll ändå inte sitta och hålla inne en knapp bara för att fylla ut 30 tecken, kanske blir mer seriöst då?

Folk slutar då att både rösta och kommentera. Bra idé teoretiskt, men det kommer aldrig att fungera i praktiken.

Om man måste rösta för att kunna kommentera (och tvärtom) så kommer det väl funka? känns lite fel att kunna rösta ner/upp en bil utan att ens ge sig tillkänna och säga varför man röstade si och så. men folk kanske inte vågar stå för sina åsikter?


BMW Power
2 362 Inlägg
13 februari 2007
#33
Är nöjd med min bil som den är. Som ni säger, man ska inte bry sig om egentligen om det är någon avundsjuk person som röstar någon 1a, eller någon annan person som röstar en 1a för att det inte är någon showbil (plastbygge, om det är lättare att förstå tongue)

Har också fått ett par 1or som ni ser smile men är en stolt 16åring som har lyckats skrapa in dom kronorna som har funnits och gjort en bra övningskörningsbil/förstabil smile

BMW, bogsering med wire :/

2 014 Inlägg
14 februari 2007
#34
Håller med chrizz där... Bra idé och önskvärd funktion att man skulle tvingas kommentera när man röstar (och även vice versa), men risken är nog att folk är för lata och inte gör någotdera. Följaktligen skulle det antagligen bli mindre av både röster och kommentarer...

När jag själv bedömmer andra bilar, så betygsätter jag dem i en återspegling av mina egna åsikter. Det är trots allt MIN röst jag lägger, och den ska ju naturligtvis skildra MIN åsikt om bilen jag röstar på. Jag bedömmer alltså inte mängden av pengar, tid eller uppfinningsrikedom som är nedlagd i bilen. Det ena behöver dock inte utesluta det andra, jag skulle aldrig få för mig att ge en bil som någon investerat massa kosing och arbete i ett bottenbetyg, men som sagt, det är ingen som helst garant för högt betyg heller.

Om någon lagt ner aldrig så mycket tid på att tillverka en GT-vinge i hönsnät och aluminiumfolie och sedan satt på sin Fiat Uno, så spelar det inte mig någon roll om det är världens mest avancerade hönsnät-/aluminiumfolievinge med radiostyrt vingblad från kupén som tagit 67 arbetstimmar att bygga... Det är inte snyggt/tilltalande, och därmed dåligt betyg.

Den bedömningen baseras naturligtvis till viss del på vilken typ, vilket märke och vilken modell bilen är. Personligen har jag en tendens att visa bilar här på Garaget samma uppmärksamhet som jag visar dem IRL. Det innebär att jag kanske är mer benägen att oftare betygsätta udda/ovanliga bilar och/eller bilar i min egen smak, och troligtvis handlar det då också om en högre betygsgrad.
En vanligt förekommande originalbil som är i fint skick skulle nog ytterst sällan kunna få mer än en 3:a (medelbetyg) från mig. Enligt min åsikt bör alla som har ett genuint bilintresse eller som ser ett värde i sitt fordon hålla efter det fordonet så gott de kan, och det ser jag som en naturlig sak som inte förtjänar särskilt beröm.

För att betygssystemet ska fungera enligt det sätt som jag själv tror att det är tänkt - som en måttstock som ska tjäna till att ge en grund för konstruktiv kritik och utbytande av åsikter i välmening - så tror jag att man bör hålla vissa saker i minnet:

1. Var ärlig mot dig själv när du bedömmer andra bilar. Ge inte högt betyg åt hög penga-/arbetsinsats. Ge högt betyg åt det som faktiskt tilltalar dig.

2. Var ärlig mot personen vars bil du bedömmer. Ge inte högt eller lågt betyg på grund av lika eller olika åsikter på forumet, bilens ekonomiska värde eller ägarens kön/utseende.

3. Var ärlig mot bilen du bedömmer. Bedöm inte uteslutande efter typ (jänkare, riskokare, svenssonbil, etc), utförande (kombi, SUV, sedan, etc), märke (Volvo, Ferrarri, Toyota, etc) eller modell (BMW M3 vs BMW 318 exempelvis), utan försök väga in HELA aspekten av fordonet du bedömmer.

4. Bedöm bilen för vad den är och vad du tycker om den, inte vem ägaren är eller vad du tycker om honom/henne.

Slutligen ska jag avslutade mitt (i vanlig ordning) långa och egentligen intetsägande inlägg med att gå emot strömmen lite.

Jag bryr mig i alla fall om vad folk röstar på min bil här på Garaget. Hade jag inte tänkt bry mig om andras betygsättning och/eller åsikter om bilen hade jag troligtvis inte publicerat den här. Och jag bryr mig till och med en hel del. Precis som att kanske visa upp bilen på stan eller på en mässa är det ett sätt att få bekräftelse, så är det nog till viss del det man är ute efter här också.

Men framförallt är jag personligen ute efter att se folks reaktioner på mina planer och idéer eller redan genomförda moment av projektet. Man kan även få helt nya uppslag som man själv kanske inte tänkt på. Genom att kika på andras bilar kan man ibland även få se prov på avskräckande exempel ( tongue ). Däremot skadar det nog inte att sålla lite och ibland vara kritisk mot den kritik man får.

Naturligtvis är det viktigaste att man är nöjd själv, men det behöver definitivt inte innebära att alla andras åsikter är oviktiga. I alla fall inte i min värld.

Så våga erkänn att betygssystemet är viktigt! big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

BMW Power
2 362 Inlägg
14 februari 2007
#35
Visst som du säger Alecci så kanske betyget inte är helt ointressant för mig, men jag tar mer åt mig av kommentarer folk lägger på bilen än ett par siffror som har getts av folk som bara har röstat.. vill ju veta mer om vad dom verkligen tycker, menar får man bara en 4a så vet man inte varför.. det är ju det man är ute efter lite, speciellt jag, därför ser jag mer åt folk som skriver en kommentar först, sedan säger vad dom betygsätter, som faktiskt vissa gör..

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

2 014 Inlägg
14 februari 2007
#36
Även jag anser kommentarerna vara viktigare (framförallt i samband med ett betyg), men om jag inte kapitalt missförstått något så var det väl främst ämnet "betygsättning" som avhandlades här i tråden.

Kommentarerna spelar nog också större roll beroende på hur pass långt ut i kanterna på skalan som betygen hamnar. Personligen är jag mer intresserad att få höra varför jag får en 5:a eller 1:a än varför jag får en 3:a eller där omkring.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 019 Inlägg
14 februari 2007
#37
FugitivE skrev:
Visst som du säger Alecci så kanske betyget inte är helt ointressant för mig, men jag tar mer åt mig av kommentarer folk lägger på bilen än ett par siffror som har getts av folk som bara har röstat.. vill ju veta mer om vad dom verkligen tycker, menar får man bara en 4a så vet man inte varför.. det är ju det man är ute efter lite, speciellt jag, därför ser jag mer åt folk som skriver en kommentar först, sedan säger vad dom betygsätter, som faktiskt vissa gör..

Mvh

Håller med ! smile

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]


Sök