Håller med chrizz där... Bra idé och önskvärd funktion att man skulle tvingas kommentera när man röstar (och även vice versa), men risken är nog att folk är för lata och inte gör någotdera. Följaktligen skulle det antagligen bli mindre av både röster och kommentarer...
När jag själv bedömmer andra bilar, så betygsätter jag dem i en återspegling av mina egna åsikter. Det är trots allt MIN röst jag lägger, och den ska ju naturligtvis skildra MIN åsikt om bilen jag röstar på. Jag bedömmer alltså inte mängden av pengar, tid eller uppfinningsrikedom som är nedlagd i bilen. Det ena behöver dock inte utesluta det andra, jag skulle aldrig få för mig att ge en bil som någon investerat massa kosing och arbete i ett bottenbetyg, men som sagt, det är ingen som helst garant för högt betyg heller.
Om någon lagt ner aldrig så mycket tid på att tillverka en GT-vinge i hönsnät och aluminiumfolie och sedan satt på sin Fiat Uno, så spelar det inte mig någon roll om det är världens mest avancerade hönsnät-/aluminiumfolievinge med radiostyrt vingblad från kupén som tagit 67 arbetstimmar att bygga... Det är inte snyggt/tilltalande, och därmed dåligt betyg.
Den bedömningen baseras naturligtvis till viss del på vilken typ, vilket märke och vilken modell bilen är. Personligen har jag en tendens att visa bilar här på Garaget samma uppmärksamhet som jag visar dem IRL. Det innebär att jag kanske är mer benägen att oftare betygsätta udda/ovanliga bilar och/eller bilar i min egen smak, och troligtvis handlar det då också om en högre betygsgrad.
En vanligt förekommande originalbil som är i fint skick skulle nog ytterst sällan kunna få mer än en 3:a (medelbetyg) från mig. Enligt min åsikt bör alla som har ett genuint bilintresse eller som ser ett värde i sitt fordon hålla efter det fordonet så gott de kan, och det ser jag som en naturlig sak som inte förtjänar särskilt beröm.
För att betygssystemet ska fungera enligt det sätt som jag själv tror att det är tänkt - som en måttstock som ska tjäna till att ge en grund för konstruktiv kritik och utbytande av åsikter i välmening - så tror jag att man bör hålla vissa saker i minnet:
1. Var ärlig mot dig själv när du bedömmer andra bilar. Ge inte högt betyg åt hög penga-/arbetsinsats. Ge högt betyg åt det som faktiskt tilltalar dig.
2. Var ärlig mot personen vars bil du bedömmer. Ge inte högt eller lågt betyg på grund av lika eller olika åsikter på forumet, bilens ekonomiska värde eller ägarens kön/utseende.
3. Var ärlig mot bilen du bedömmer. Bedöm inte uteslutande efter typ (jänkare, riskokare, svenssonbil, etc), utförande (kombi, SUV, sedan, etc), märke (Volvo, Ferrarri, Toyota, etc) eller modell (BMW M3 vs BMW 318 exempelvis), utan försök väga in HELA aspekten av fordonet du bedömmer.
4. Bedöm bilen för vad den är och vad du tycker om den, inte vem ägaren är eller vad du tycker om honom/henne.
Slutligen ska jag avslutade mitt (i vanlig ordning) långa och egentligen intetsägande inlägg med att gå emot strömmen lite.
Jag bryr mig i alla fall om vad folk röstar på min bil här på Garaget. Hade jag inte tänkt bry mig om andras betygsättning och/eller åsikter om bilen hade jag troligtvis inte publicerat den här. Och jag bryr mig till och med en hel del. Precis som att kanske visa upp bilen på stan eller på en mässa är det ett sätt att få bekräftelse, så är det nog till viss del det man är ute efter här också.
Men framförallt är jag personligen ute efter att se folks reaktioner på mina planer och idéer eller redan genomförda moment av projektet. Man kan även få helt nya uppslag som man själv kanske inte tänkt på. Genom att kika på andras bilar kan man ibland även få se prov på avskräckande exempel (
). Däremot skadar det nog inte att sålla lite och ibland vara kritisk mot den kritik man får.
Naturligtvis är det viktigaste att man är nöjd själv, men det behöver definitivt inte innebära att alla andras åsikter är oviktiga. I alla fall inte i min värld.
Så våga erkänn att betygssystemet är viktigt!