2393
Sök

[Volvo S60] Skumt och irriterande elfel

2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
!! Vill först och främst inleda med att be om ursäkt för ett långt inlägg, jag är lite extra dampig idag samt att jag inte vill riskera att missa något i texten, men jag har försökt att organisera i texten så att den är så lättbegriplig och detaljerad som möjligt med ikoner, färger, textstorlekar osv. Tack (: !!

Hej,
Nu är det som så att min S60 började bråka med mig runt juli/augusti förra året (2024).
Rätt va det va så dog diverse el i bilen, som bland annat:
x Allt i mätarhuset - (alltså alla mätare, infodisplay, varningslampor etc.).
x Kupéfläkt/Klimatanläggning.
x Stereo.
x Elhissar.
x Centrallås.
x +12V uttag.
... et cetera.

Innan allt detta dog så fick jag meddelandet: "BROMSFEL! STANNA SNARAST!" vilket var otrevligt gjort av bilen bara det. Allt skedde såklart vid ett rödljus, jag körde försiktigt in bilen på en parkering och undersökte bilen:
* Bromsvätska fanns.
* Inget glapp i kablarna till batteriet.
* Positionsljus fram & bak fungerade.
* Blinkers fungerade.
* Bromsljus fungerade.
... Jag åkte även runt på parkeringen och testbromsade men upplevse ingen nedsatt bromseffekt så jag körde hem och ställde bilen.

Några dagar senare så gick jag ut och kollade och då fungerade stereon, slutsteget och baslådan igen. Vet ej hur det ser ut i dagsläget.

(T) Har testat:
- Att ladda upp batteriet.
- Ställa in en torrboll i bilen med locken till säkringar av för att driva ut eventuell fukt.

(x) Har ännu ej testat:
- Elektronikspray och/eller kontaktspray i samtliga kontakter till alla säkringar och relän.
- Kontrollera alla kontakter med multimeter - (ej tidigare gjort då jag ej har någon multimeter för tillfället).
- Försöka få tag i felsökare så billigt som möjligt.
- Nedmontering och kontroll av lödningarna i CEM samt rengöring med elektronikspray.

(¤) Tidigare kända fel:
- ABS + Airbag lampa brukade lysa vill fullt rattutslag, övergick till konstant lysande.
- Dimljus fram slutade fungera på ena sidan.
- Blinkande/flimmrande halvljus - (misstänker dock att detta är pga dåliga ballaster).

(i) Info om bilen:
- Volvo S60 2.5T Summum -07.
- Har gått cirka 36k mil.

Någon som har haft samma eller liknande problem? Vad var felet och hur löste ni det?
Tack på förhand (:
Senast redigerat av Vattenpistol (för 2 timmar sedan)

* Voff voff *
10 707 Inlägg
för 2 timmar sedan
Om du säkerställer att generatorn laddar som den ska och ditt batteri är friskt så hade jag sneglat mot CEM:en...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Om du säkerställer att generatorn laddar som den ska och ditt batteri är friskt så hade jag sneglat mot CEM:en...

Ska fixa en multimeter och kolla detta, jag vet att batteriet är rätt slitet och jag testade att ladda det + köra rekondläge på laddaren och hoppades att det på något magiskt sätt skulle fixa problemet men det löste ingenting. Tänker att jag kör lite mätningar innan jag lägger pengar på ett nytt batteri.

Jag är lite osäker gällande CEM:en, vad är det man ska kika efter där? Är det kallödningar eller? Något speciellt man bör tänka på när man pillar med CEM:en?
Finns säkert ett par trådar om det någonstans här på forumet men tänker att jag frågar ändå smile

Sök