2340
Sök

Grå olja efter att bilen stått still ett drygt år

6 Inlägg
Igår 00:47
Trådstartare
#1
Hejsan!
Jag införskaffade mig en 244 1980 b21a för ett tag sen men den har stått still utomhus i ett drygt år. Innan start ska man ju såklart byta olja men när det skulle göras så hade jag såklart fel verktyg till pluggen? och bilen skulle bara köras ca 5 min för där kunde inte längre vara kvar på samma parkering som den stod på. Då var jag dum nog att starta upp den och köra hem den. Ett tecken på att jag inte borde gjort det var nog att det kom så sjukt mycket rök ur den, hade en polare som åkte bakom mig och det gick inte ens att se bakdäcken pga den otroliga mängden vit rök. Dock så luktade inget konstigt, som en vanlig gammal bil (antar att de kanske är förgasar motorer som luktar så). Men sådär en dag senare när jag bara skulle kika in i motorn för att titta på oljan så är den grå. Är det pga av dålig gammal olja eller måste det vara toppen som gått?
Otroligt tacksam för svar smile
MVH En väldans förvirrad 240 ägare som gärna lär sig smile

3 339 Inlägg
Igår 06:03
#2
Ett fordon som stått länge brukar jag alltid känna på oljan mellan fingrarna.
Är det vatten i botten tex, så känns det när man gniggst den mellan fingrarna. För annats tvärsom, brukar jag byta olja först eftet att den gått lite så det där spola mer allt skit i oljetråget först.
Och då har vissa stått 20år eller mer. Ibland ute i skogen.

Ryka brukar dom göra. Vissa kollossalt, men då har vissa också fått olja i cylindrarna för dom stått så otroligt länge.
(1år är inte så länge)
Allt från fukt till musbon i avgasröret som ska ut. Men avtar efter en stund om inte motorn har stått så oljeringar och annat måste komma loss först.
Men då snackar vi länge.

Om det är kondensfukt I oljan eller kylvätska går inte att avgöra just nu.

Oljan blir inte grå bara av tid.
Var den grå INNAN start?
(För jag antar oljan kollades innan start?)
För olja blir bara grå om den blandas med vatten, som i att den pumpas runt.  Kommer vatten in i motorn lägger sig vattnet i botten av oljetråget med oljan ovanpå.
Var och hjälpte en som köpt en dödsbotraktor som stått ute gud-vet-hur-länge, och det hade regnat in i motorn via avgasröret. (Uppåt)
Flera liter i botten som vi fick tappa ur först. Syntes på att oljan föreföll vara kraftigt överfylld och kändes märklig mellan fingrarna. Men svart som vanligt eftersom den inte pumpats runt.

Antar den inte överhettade längs vägen, även om Volvis Rödblockare inte är så jättekänsliga för det som senare motorer.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 06:08)

6 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#4
Hmm de lät intressant ju, men asså oljan va brun, visst lite åt det svarta hållet men så blir ju gammal olja men så grå som den är nu var den verkligen inte. Men den va ju igång max 15 min så kanske inte var igång tillräckligt länge för att saker ska få försvinna om det mot all förmodan inte skulle vara toppen ?
Jag är lite för kass på sånt här för att lista ut saker men skulle det vara farligt att låta bilen bli lite varm för att sen byta olja och testa en tur med den eller riskerar jag att paja motorn ännu mer då? Låter kanske rätt dum men vill lära mig mer om bilar så tänker denna är en bra att börja med smile

6 228 Inlägg
för 5 timmar sedan
#5
Jag skulle byta olja direkt! Kostar inte mer än några hundra!


Fri fart för ett fritt folk!
14 299 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
det är en b21:a den bryr sig inte om olja  den kan vara 20år gammal den går inte sönder för det.. 

därimot kan ju topppackningen gått sönder pga den rostat sönder. och börjat blanda vatten men det brukar vara mer kaffe med grädde färgad och inte grå ...

men skulle absolut inte oroa mig för olja i en b21   har den olja så räcker det i regel..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#7
Okej så nu tror att det kan räcka med att byta olja? Annars som jag har förstått det så ska det inte vara sååå svårt att byta topplockspackningen? Och fick veta från förra ägaren att den har kokat så det borde väl med allt i tanke vara att toppen måste bytas? Kollade vad allt med packningar, kamrem, vatten pump och lite små grejer skulle landa på och de va bara ca 2500kr och det är ju egentligen inte så mycket ändå


Sök