3643
Sök

Dubbdäck utan dubb

5 Inlägg
torsdag 20:36
Trådstartare
Jag blev förvånad när jag kollade mins dubbdäck idag. Nästan alla dubb sitter kvar men 98% av dubben saknar hårdmetallstiften. Någon som vet vad det kan bero på?
Däcken är Hakkapeliitta 8 som har rullat 1785 mil och har 8 mm mönsterdjup. Körningen har varit mestadels på småvägar (70 vägar) och lite stadskörning. Inga häftiga start eller bromsningar och inte heller rally i rondeller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251333/251333-03265e659737a441982e62e9a89b0269.jpg

* Voff voff *
10 812 Inlägg
fredag 08:11
Du har ju ganska elakt slitage på sajpningarna, i synnerhet på vänster sida (sett till bilden) så min gissning är att du har en rätt kass hjulinställning som ätit upp i första hand dubbarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
fredag 08:37
Trådstartare
Att sajpningarna ser ut som de gör beror nog mera på att jag kör mycket på grusvägar och det sitter sten i dom. Däcken i övrigt är helt jämnt slitna.

* Voff voff *
10 812 Inlägg
fredag 08:43
Terri skrev:
Att sajpningarna ser ut som de gör beror nog mera på att jag kör mycket på grusvägar och det sitter sten i dom. Däcken i övrigt är helt jämnt slitna.

Håller tyvärr inte med dig där. Kolla skillnaden mellan hur sajpningarna ser ut i mitten av däcket och mot sidorna. I synnerhet då vänster på bilden. Slitage från grusväg ser annorlunda ut.

1 801 Inlägg
fredag 12:40
Är det bara höger fram eller det är fler av däcken som ser lika ut?

5 Inlägg
fredag 19:01
Trådstartare
Alla fyra däcken är likadana och jag har fått ett utlåtande idag från en som kan däck. Det är rysktillverkade däck och dessa hade sämre kvalitet på dubben än de Finsk- tillverkade. Även de som Nokia tillverkade i Kina och sålde här på nordiska marknaden var dålig kvalitet på dubben. De tål inte att köra på sandad vinterväg eller grusväg för då äter sandkornen upp aluminiumet på själva dubbkroppen och sedan lossnar hårdmetallstiftet. Det är en ren kvalitetsbrist och fabrikationsfel från Nokia och det ska bli spännande att höra deras utlåtande när de sett bilderna.
Continental har en fabrik i Tyskland som tillverkar General däck.  Jag såg en sådan omgång hos min granne idag som kör samma vägar som jag och de däcken var helt okay med alla dubben friska.

6 184 Inlägg
fredag 20:47
Skumt. Jag gick ut nu och kollade på mina Nokia Nordman 8 dubbdäck och de var också tillverkade i Ryssland, vecka 23 2022 närmare bestämt. Efter två säsonger sitter samtliga dubb kvar och aluminiumet i dubbkropparna ser fortfarande prima ut. Och jag köra massor med grusväg. Kanske är skillnad på Hakkapeliitta och Nordman?

5 Inlägg
söndag 10:46
Trådstartare
Min däckkille säger att de Rysktillverkade däcken har ojämn kvalitet. Det är lite som rysk roulett.

811 Inlägg
söndag 17:58
Terri skrev:
Min däckkille säger att de Rysktillverkade däcken har ojämn kvalitet. Det är lite som rysk roulett.

"Din däckkille" kan säkert sitt, men har DU läst på däcken var dom är tillverkade, eller tror du bara blint på vad personen säger? Nokian har i många år skrivit på sina däck var dom är tillverkade, även Hakkapeliitta 8 som du har.
Sen att dom tillverkar/tillverkade däck i Kina är skitsnack, Nokian har bara haft fabriker i Ryssland och Finland. Nu är Rysslandsfabriken borta och tillverkningen av Nordman sker i deras nybyggda fabrik i Rumänien istället. När jag jobbade åt Nokian så tillverkades Hakkapeliitta i Finland och Nordman i Ryssland, men visst kan dom ha tillverkat Hakkapeliitta i Ryssland tidigare.
Så, då är den biten ur världen!
Till nästa del, Hakkapeliitta 8 har inte tillverkats på i alla fall 5 år, så att dubbar nöts ner på gamla däck är inte så värst ovanligt, oavsett märke, eftersom gummit torkar ut snabbare på vinterdäck pga vägsalt bland annat.
Har du slagit ett öga på hur gamla dom verkligen är, eller förväntar du dig att däcken ska vara i toppskick trots många år på nacken?

Ps. Nokia tillverkar telefoner, Nokian tillverkar däck wink
Senast redigerat av MrHyde (söndag 18:00)

Que Sera, Sera

5 Inlägg
Igår 17:18
Trådstartare
MrHyde skrev:
Terri skrev:

"Din däckkille" kan säkert sitt, men har DU läst på däcken var dom är tillverkade, eller tror du bara blint på vad personen säger? Nokian har i många år skrivit på sina däck var dom är tillverkade, även Hakkapeliitta 8 som du har.
Sen att dom tillverkar/tillverkade däck i Kina är skitsnack, Nokian har bara haft fabriker i Ryssland och Finland. Nu är Rysslandsfabriken borta och tillverkningen av Nordman sker i deras nybyggda fabrik i Rumänien istället. När jag jobbade åt Nokian så tillverkades Hakkapeliitta i Finland och Nordman i Ryssland, men visst kan dom ha tillverkat Hakkapeliitta i Ryssland tidigare.
Till nästa del, Hakkapeliitta 8 har inte tillverkats på i alla fall 5 år, så att dubbar nöts ner på gamla däck är inte så värst ovanligt, oavsett märke, eftersom gummit torkar ut snabbare på vinterdäck pga vägsalt bland annat.
Har du slagit ett öga på hur gamla dom verkligen är, eller förväntar du dig att däcken ska vara i toppskick trots många år på nacken?

Det står made in Russia på däcken och tillverkning 0420 och det är Hakka 8.
Vad jag förväntar mig av däcken är att dubbslitaget ska följa slitaget på gummit. Varken mer eller mindre. I detta fallet är dubbstiften borta och niten nedsliten till ca 2 mm under gummit som har 8 mm kvarvarande mönsterdjup. Vad gäller kvaliten så har jag samstämmiga uppgifter från dels denne gummikillen som jobbat med inköp av däck i 17 år och nu även en reporter på en svensk biltidning som testat däck i lika många år +/-. Ryska Hakkapeliitta är ojämna i kvaliten.

* Voff voff *
10 812 Inlägg
Igår 18:27
Terri skrev:
MrHyde skrev:
Terri skrev:

Det står made in Russia på däcken och tillverkning 0420 och det är Hakka 8.
Vad jag förväntar mig av däcken är att dubbslitaget ska följa slitaget på gummit. Varken mer eller mindre. I detta fallet är dubbstiften borta och niten nedsliten till ca 2 mm under gummit som har 8 mm kvarvarande mönsterdjup. Vad gäller kvaliten så har jag samstämmiga uppgifter från dels denne gummikillen som jobbat med inköp av däck i 17 år och nu även en reporter på en svensk biltidning som testat däck i lika många år +/-. Ryska Hakkapeliitta är ojämna i kvaliten.

Nu måste jag fråga, tycker alltså din däckkille inte på något vis att ditt däck uppvisar slitage pga dålig hjulinställning utan att det endast handlar om att det skulle vara ojämn kvalitet på Nokians däck?
Senast redigerat av Brådhis (Igår 18:28)

Sök