3676
Sök

Vilken DSG låda i Audi 3,2lit TT

6 313 Inlägg
söndag 12:16
Trådstartare
Hej!
Köpte en Audi TT roadster med 3,2lit V6:a och 6 växlad DSG låda nere i Tyskland vårvintern 2011 och den har fungerat bra (bara gått hittills ca 11000mil) förutom en del saker som att ABS givarna fram la av för 5 år sedan, vilket var enkelt att byta själv och att ESP lampan började lysa för 3 år sedan (orsaken var en eller bägge givarna under huvudbromscylindern la av också det ganska enkelt att byta själv (Nya begagnade givare köptes från en firma i sverige) och förra året då motorn började "hacka"när jag hade ställt på bilen i Maj och gjorde den första provturen för året. Då byttes samtliga tändstift och bilen gick sedan perfekt.

På sensommaren förra året bytte jag vevstaks och vevaxellager på min gamla trotjänare ( AUDI 100 Avant -89:a) och under tiden ställde jag TT:n hos brorsan då han hade mer plats. Brorsonen (20 år med nytt körkort) testkörde då min TT och tyckte att den inte svarade (växellådan) direkt vid kallstart när han skulle köra iväg.-Han sa att man måste gasa lite innan första växeln hoppade i.
Jag höll med att det kunde kännas så,  att precis vid start så kunde man få gasa till lite för att bilen skulle börja rulla men att det alltid hade varit så. Men att växlingarna alltid under färd fungerat perfekt och inte märkts /känts på något sätt.
Så jag undrar...Det är alltid bra att höra någon annans uppfattning om ens bil, men ska en DSG låda bete sig så ...att den tvekar lite när bilen är nystartad och man ska köra iväg?? Min brorson menar att det inte ska vara så men han är ju som sagt inte så gammal...

Diagnostekniker
2 902 Inlägg
söndag 13:39
Nej, de skall inte bete sig på så sätt.
Finns en mängd anledningar till detta fenomen så som ackumulator, pump, solenoid, eller helt enkelt dålig olja.
Oljebytena ska väl ske med 6000-mils intervaller (enligt vw) då du har två våtkopplingar.

Jag skulle börja i den änden och byta olja + filter om oljekvaliteten är okänd.

Up the RA

556 Inlägg
söndag 17:55
EN DSG låda ska inte behöva mer än tomgång, när man släpper bromsen i läge D (eller R) ska bilen sakta börja rulla

Sök