3250
Sök

Köpa nya sommardäck, vad ska man tänka på?

266 Inlägg
13 april
Trådstartare
#1
Mina sommardäck har börjat närma sig utgångsdatum, de börjar se för slitna ut. Finns ju en uppsjö däckmärken att välja på, av olika egenskap, "low noise", bränslesnål, etc...

Vill ju inte betala skjortan för däck samtidigt som jag inte vill snåla på säkerheten. Bilen är ju rätt gammal, har inga superfinesser med ABS och annat. Vet inte hur mycket däcken kompenserar för det egentligen.

Hur fasen ska man tänka egentligen? Ta de som ser snyggast ut?

4 228 Inlägg
13 april
#2
Svårt att svra på utan att veta hur du kör. Är det mest stadstrafik och inga höga hastigheter kan du väll bara ta någon billig skit.

Kör du mycket landsväg och motorväg hade jag tagit något med bra våtgrepp iallafall.

Det är stor skillnad på ljudnivå mellan olika däck, det är viktigt om du kör elbil tex och det endast är vind och däckljud som hörs i kupen.

Jag misstänker att du inte kör någon elbil och har gott om andra ljudkällor så lågt ljud är kanske ingen prioritet för dig.

Jag hade kollat tester och valt det däcket som har bäst våtgrepp för pengarna.


1 053 Inlägg
13 april
#3
Som vanligt saknas all den viktigaste informationen från TS.
Senast redigerat av candyweiss (13 april )

VAG har världens bästa bilar.

7 574 Inlägg
13 april
#4
Läs däcktesterna som motor-/biltidningarna har publicerat senaste månaden.
Du får vad du betalar för.
Köp premiumdäck typ Michelin, Continental, Pirelli.
Köp INTE Kinadäck.
Ett premiumdäck kostar mer vid inköpet - men inte i längden.
Ett premiumdäck håller mellan 6.000 och 10.000 mil.
Ett Kinadäck håller kanske 2.000 mil, och är under den tiden undermåligt på allt utom priset vid inköpet.

Forummoderator
18 227 Inlägg
13 april
#5
Köpte Hankook till fruns bil så sent som igår. Den verkar gå fint på dessa. De är runda och nya. Blev tydligen nya fälgar med. Så kan det gå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a72718063bdb0812cc7e6d8dd61ba7ca.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

348 Inlägg
13 april
#6
torsen skrev:
Läs däcktesterna som motor-/biltidningarna har publicerat senaste månaden.
Du får vad du betalar för.
Köp premiumdäck typ Michelin, Continental, Pirelli.
Köp INTE Kinadäck.
Ett premiumdäck kostar mer vid inköpet - men inte i längden.
Ett premiumdäck håller mellan 6.000 och 10.000 mil.
Ett Kinadäck håller kanske 2.000 mil, och är under den tiden undermåligt på allt utom priset vid inköpet.

Tycket då inte man får ut mer bil av ett premiumdäck än ett billigare variant

7 574 Inlägg
14 april
#7
Då kan jag berätta för dig att min fru kört flera olika bilar mellan 14.000 och 16.000 mil på Michelin-däck.
Visserligen måste man räkna bort de perioder som bilarna kördes på vinterhjul.
Men det kan vara mer än högst 4.000 till 5.000 mil.
Falken, t ex, håller inte mer än drygt 2.000 mil.
I alla ovan relaterade fall har däcken slitits till 2 mm fram och 4 mm bak.
Dessutom, visar tester, förlorar inte Michelin sina goda egenskaper med åren/milen, som andra däck gör.

* Voff voff *
10 859 Inlägg
14 april
#8
Hade vi vetat vad det handlar om för bil och dimension (och körsätt) hade nog svaren blivit lite tydligare. Är ju viss skillnad på att köpa 15" till en vardagsbil och 18" till något sportigt som körs väldigt aktivt...

Köp de bästa däck du känner att du har råd med får nog bli rådet. På en vardagsbil utan sportiga ambitioner duger det fint med tex Hankook, Nexen eller liknande. Medan på något sportigt som körs aktivt vill man troligen ha lite "roligare" däck och då kan ju tex Goodyear Eagle F1 vara en bra kandidat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

18 Inlägg
14 april
#9
Håller med om föregående inlägg. Helt beroende på vilken bil samt hur mycket den körs.
Körs det 100mil på sommaren duger "billiga" däck länge. I dessa fall är det kanske glapp i styrleder mm. som snabbast tar knäcken på däck - oavsett om det är däck från Kina eller premium kvalité. Kanske bör fundera på bredder och höjder på däck.
Det kanske är en större amerikanare, det gäller? Då kan det vara värt att titta på belastnings index. (för lågt belastningsindex gör bla. att däcken slits mycket snabbare mm.)

348 Inlägg
14 april
#10
Som vanligt beror det ju på vad för bil, hur många mil och vilka vägar man på. Har monterat fler tal Continental däck och där ägarna inte fått ur mer mil än som ni kallar Kinadäck. Sommartid skulle jag aldrig köra Continental eller Pirelli, för det funkar inte var vi bor iaf.

Sen kan man ju också undra vad som är ett så kallat Kinadäck? För var det inte bra däck, men nu finns det fruktansvärt bra Kinadäck

370 Inlägg
15 april
#11
Unpopular opinion, men...

Jag har kört Landsail (Ett av dom ni kallar kinadäck) på sommaren i många år nu, och har faktiskt aldrig blivit besviken. Varken på onormalt högt slitage eller att dom skulle ha dåligt grepp på blött eller torrt. Inte är dom mer högljudda än något annat däck heller.

266 Inlägg
15 april
Trådstartare
#12
Sportigt kör jag då inte. Det är mer brukskörning typ. Kör till och från förskola/jobb några gånger i veckan. Blir nån längre körning på landsväg/motorväg emellanåt. Snittar väl 500-1000 mil per år på sin höjd. Kör inte som en "galning", har barn i bilen majoriteten av tiden.

Är en Honda Accord från 1992. Fälgen är på 14 tum.

Jag har åkt på Nankang på sommardäcken.

Forummoderator
18 227 Inlägg
15 april
#13
skreech3 skrev:
Sportigt kör jag då inte. Det är mer brukskörning typ. Kör till och från förskola/jobb några gånger i veckan. Blir nån längre körning på landsväg/motorväg emellanåt. Snittar väl 500-1000 mil per år på sin höjd. Kör inte som en "galning", har barn i bilen majoriteten av tiden.

Är en Honda Accord från 1992. Fälgen är på 14 tum.

Jag har åkt på Nankang på sommardäcken.

Ojojoj! Accord -92:a på kinadäck med barn i bilen! Nu kommer stormen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 196 Inlägg
17 april
#14
Jag har haft bland annat Landsail vilket har funkat kanon, idag har jag Michelin vilket är lika bra, dvs jag märker ingen skillnad på de två.

MEN, jag ser däcken som en del av bilens (och lastens) försäkring. Får jag några meter kortare bromssträcka eller bättre undanmanöver-prestanda i ett premiumdäck så är det värt de extra pengarna. För även om jag håller avstånd och håller koll på trafikens riskområden så kan jag inte förutse allt. På landsväg kan det backa ut en traktor bakom en buske som gör att man måste kasta sig undan, i stan kan man behöva tvärnita framför ett barn som sprungit ut på gatan för att fotbollen sköts iväg på andra sidan. 

Sen om det är Michelin eller Continental tror jag inte gör så stor skillnad, hitta något märke som har kampanjpris! Eller så köper du något billigare, detta är endast hur jag på senare år har börjat resonera.


tummen mitt i handen
180 Inlägg
18 april
#15
Jokabsson skrev:
Jag har haft bland annat Landsail vilket har funkat kanon, idag har jag Michelin vilket är lika bra, dvs jag märker ingen skillnad på de två.

MEN, jag ser däcken som en del av bilens (och lastens) försäkring. Får jag några meter kortare bromssträcka eller bättre undanmanöver-prestanda i ett premiumdäck så är det värt de extra pengarna. För även om jag håller avstånd och håller koll på trafikens riskområden så kan jag inte förutse allt. På landsväg kan det backa ut en traktor bakom en buske som gör att man måste kasta sig undan, i stan kan man behöva tvärnita framför ett barn som sprungit ut på gatan för att fotbollen sköts iväg på andra sidan. 

Sen om det är Michelin eller Continental tror jag inte gör så stor skillnad, hitta något märke som har kampanjpris! Eller så köper du något billigare, detta är endast hur jag på senare år har börjat resonera.

Hahaha... jag läste att du satt på kinadäck på din bil samtidigt som någon varnade just för kinadäck. Även jag satte på kinaägda LANDSAIL för två år sedan och även jag har inte märkt någon skillnad mellan mina gamla premiumdäck och mina nuvarande Landsail.
En slagning på nätet om Landsail ger följande info...

China. Landsail tyres are made in China and Thailand by fast-growing Chinese-based manufacturer Sentury Tire. Founded in 2009, Sentury is expanding according to a three-stage growth plan.
https://whattyre.com/brands/landsail/

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

7 574 Inlägg
18 april
#16
Märkligt att i alla, som jag tagit del av, tidningstester av bildäck så döms i princip alla kinatillverkade däck ut på de flesta områden som är aktuella för svenska bilister.
Enda "ronden" kinadäcken vinner är priset.

Vet inte från vilket land däcken kom som Volvo utrustade sina nya bilar med.
Skulle, enligt Volvo, vara "åretruntdäck".
Efter test av däcken i Sverige slutade Volvo med "åretruntdäcken".
Kanske standardmontering på kinesiska Volvo?

Forummoderator
18 227 Inlägg
18 april
#17
Jag har en tjänstebil tillverkad 2024. Blev lite nyfiken på sommardäcken så gick ut och kollade.
Continental Ecocontact 205/60/R16V vilket inte säger mig någonting men bilen ligger bra på vägen. Kör sällan fort. Nåja. Cirka 2 gånger per år blir det bråttom och får köra prio1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 859 Inlägg
lördag 10:09
#18
torsen skrev:
Vet inte från vilket land däcken kom som Volvo utrustade sina nya bilar med.
Skulle, enligt Volvo, vara "åretruntdäck".
Efter test av däcken i Sverige slutade Volvo med "åretruntdäcken".
Kanske standardmontering på kinesiska Volvo?

Håll i dig nu, det var Michelin(!) Cross Climate.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 574 Inlägg
lördag 10:12
#19
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Vet inte från vilket land däcken kom som Volvo utrustade sina nya bilar med.
Skulle, enligt Volvo, vara "åretruntdäck".
Efter test av däcken i Sverige slutade Volvo med "åretruntdäcken".
Kanske standardmontering på kinesiska Volvo?

Håll i dig nu, det var Michelin(!) Cross Climate.

Det var knappt det hjälpte att hålla i sig, puh!

266 Inlägg
Igår 13:15
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
skreech3 skrev:
Sportigt kör jag då inte. Det är mer brukskörning typ. Kör till och från förskola/jobb några gånger i veckan. Blir nån längre körning på landsväg/motorväg emellanåt. Snittar väl 500-1000 mil per år på sin höjd. Kör inte som en "galning", har barn i bilen majoriteten av tiden.

Är en Honda Accord från 1992. Fälgen är på 14 tum.

Jag har åkt på Nankang på sommardäcken.

Ojojoj! Accord -92:a på kinadäck med barn i bilen! Nu kommer stormen!

Det var däckfirman som plockade fram dessa för ett antal år sen, skulle vara bra och jag litade på att det skulle vara så. Enda gången jag har behövt tvärnita var för en älg för 3-4 år sen, och då vet jag att det tog stopp jävligt fort. Om det var däckens eller reaktionssträckans förtjänst kan jag inte svara på. Sommar och barmark.


Sök