3276
Sök

2- eller 4 kanals förstärkare?

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Hej.

En liten fråga om slutsteg. Om jag har en baslåda med 2 st 10" från GAS som leverar max 800 w RMS 400 w styck, hur ska jag då göra med förstärkare?

Kollar man på förstärkare för max 2000:- så ligger dom flesta två kanalsförstärkare runt 120 w per kanal. Räcker det om jag ska driva min bas? Är det bättre att brygga en fyr kanalsförstärkare, eftersom det ger mer effekt, eller ska jag köra på en med två kanaler vilket ger lite mindre effekt?

MVH

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Det är upp till dig. Jag hade tat 4 kanaligt för du ska la inte ha dom GAS basarna för alltid?
Sen som du sa. Brygg dom och du har kanon ljud wink

Kettunen
15 februari 2007
Oj glömde skriva att 120W räcker gott och väl till dom basarna

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Ursäkta mig, skrev fel. max är 2x 400 w RMS 2x 200 w. My Bad. Så du rekomenderar alltså att brygga en 4 kanalers istället för att köpa en 2 kanalers? Varför finns det då 2 kanalers om dom e sämre?

MVH

oktan i blodet

6 851 Inlägg
15 februari 2007
Jag har för mej att den lådan du skall ha har dubbla ingångar till basarna, alltså en ingång/bas. Då blir det ju bäst för dej om du tar ett 4.kanals steg och bryggar detta. en bryggad kanal/bas. Kör du med ett 2 kanals och bryggar detta så kommer ju impendansen bli för låg till båda basarna, om du inte kör dem i serie till 8ohm.
Vet ej heller om den lådan har nån mellanvägg mellan basarna? eller om de spelar i samma låda, en stor. Isf. måste du vara noga med att ställa steget så exakt lika (vid 4kanals) på båda dessa kanaler.

DFFL
9 020 Inlägg
15 februari 2007
gonji08 skrev:
Ursäkta mig, skrev fel. max är 2x 400 w RMS 2x 200 w. My Bad. Så du rekomenderar alltså att brygga en 4 kanalers istället för att köpa en 2 kanalers? Varför finns det då 2 kanalers om dom e sämre?

MVH

Varför finns bilmärket Logan när BMW finns?
För att alla har inte råd med bra.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jag har för mej att den lådan du skall ha har dubbla ingångar till basarna, alltså en ingång/bas. Då blir det ju bäst för dej om du tar ett 4.kanals steg och bryggar detta. en bryggad kanal/bas. Kör du med ett 2 kanals och bryggar detta så kommer ju impendansen bli för låg till båda basarna, om du inte kör dem i serie till 8ohm.
Vet ej heller om den lådan har nån mellanvägg mellan basarna? eller om de spelar i samma låda, en stor. Isf. måste du vara noga med att ställa steget så exakt lika (vid 4kanals) på båda dessa kanaler.

Ja rätt, den har dubbla ingångar. Men vet du vad jag kom på nu, jag kan väl inte ha ett 2 kanals steg, för då kan jag bara driva en bas. Jag måste ju ha ett 4 kanals steg för att kunna driva båda ju. Rätta mig om jag har fel.

MVH amatören

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
2 Kanalers är inte sämre. Men du får mer nytta utav ett 4 kanaligt.
Eftersom att det är bryggbart till dubbelt upp än vad 2 kanaligt är. Och TT -Avant. Lyssna på honom med att vara exakt tongue
Sabba min första gas alpha med nått sånt konstigt. Koningarna sprack big_smile
Jag rekomenderar att du väljer 4 kanaligt ja!
2 kanaligt finns i alla slaga watt! Te.x 2*2000 watt. Det är ju perfect till bara en baslåda eller 2 6*9er. Lite väl meren perfekt men principen. Eftersom att inte GAS basarna kräver mkt heller och om du vill ha det lilla extra så kan du ju köpa 2 st 6*9er och koppla in dom i samma steg då om du inte kommer brygga så får du fullt ös ur dom oxå tongue

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
gonji08 skrev:

MVH

Varför finns bilmärket Logan när BMW finns?
För att alla har inte råd med bra.

Jo, men båda kostar i princip lika mycket... Det är därför jag undrar.

MVH

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Du kan ha ett 2 kanaligt jovisst. Men den kan du inte brygga

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Du kan ha ett 2 kanaligt jovisst. Men den kan du inte brygga

Men om jag har ett två kanaligt, kan jag då driva båda basarna? BLir det i sådana fall att röd sladd går till ena basen och svart till andra?

MVH amatören med dumma frågor...

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Nejnej, Röd och svart är + och - kabelar.
Eller menar du? Har du 2 utag eller 4 på baslådan?
Har du 2 utag så klarar du dig med ett 2 kanaligt eller om du inte hellre vill ha 4 kanalrn och brygga så får du lite mer krut i det hela smile

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Det beror på hur låg impedans det är på basarna och hur låg impedans som steget tål.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Nejnej, Röd och svart är + och - kabelar.
Eller menar du? Har du 2 utag eller 4 på baslådan?
Har du 2 utag så klarar du dig med ett 2 kanaligt eller om du inte hellre vill ha 4 kanalrn och brygga så får du lite mer krut i det hela smile

Jag har två basar i en låda med vardera två ingångar. Alltså kan jag välja om jag bara vill driva ena basen, eller om jag kopplar in fullständigt, driver båda. Då funkar det väl inte med 2 kanaligt?

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Jasså. Ne tyvär. Men då ska du ha 4 kanaliga steget.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Jasså. Ne tyvär. Men då ska du ha 4 kanaliga steget.

Så för att kunna driva båda basarna måste ja ha 4 kanaligt?

MVH

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
aa precis

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Nu är det RÖRIGT i mitt huvud. Om jag kollar på ett två kanals slutsteg så har jag SAMMANLAGT 4 st utgångar. 2 st right och 2 st left.. DÅ kan jag driva mina två basar med ett två kanaligt system?!?

ÄR jag helt ute och cyklar?

MVH

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Hahahah;D Ja du är ute och cyklar tongue 2 utgångar är till + och - = Strömkablar. Ett utag är till Remote. Sen resten till högtalare tongue

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Hahahah;D Ja du är ute och cyklar tongue 2 utgångar är till + och - = Strömkablar. Ett utag är till Remote. Sen resten till högtalare tongue

Ok back to basic... Hajar inte. Från huvdenheten kommer det tre sladdar, en remote samt en + och en - oavsett antal kanaler, eller?

MVH

oktan i blodet

Sök