3528
Sök

Generatorsus och störningar efter några minuters spelning, vad kan det vara?

65 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har ett Dls framsystem 5.25" kit
6.5" koaxialer i hatthyllan
en p212s4 punch 12"a i 32L sluten låda
en pioneer deh p5800MP HU
och driver framsystemet och basen med ett DLS 4kanals steg, basen bryggad då.
driver koaxialerna med HUn

Allt spelar mycket bra.. MEN efter jag kört omkring å njutit av musiken på lagom hög(högre) volym i ca 5minuter så börjar endast framsystemet få generator sus i diskanterna och mindre musik och så hoppar det lite till höger och vänster i framsystemet.
Övriga ljudet spelar perfekt.

Har jordat bra, är 100% säker på att jag kopplat allt rätt och ordentligt. Strömkabeln är dragen Helt för sig självt. Använder dock 2.5mm2 kablar från clas ohlson mellan delningsfiltren och steget. Strömkabel och jordkabel är 20mm2 av bra kvalité.

Mina misstankar går till att steget börjar få störningar på kanal C & D (framsystem) när det börjar bli varmt eller att det är nå fel på delningsfiltren?

Vad tror ni, egna erfarenheter?? hjälp snälla börjar bli GALEN!


/mvh Tobbe
Senast redigerat av TobyMontana (23 februari 2007)

CNC-operatör
75 Inlägg
15 februari 2007
#2
tjena!

kolla om det är steget som är lite pucko.. och koppla om och byt kanaler med baksystemet kolla om det blir anorluna.. eller om felet är kvar och om det är fram eller bak..

mvh turboXX

1hk/kg är livet

873 Inlägg
15 februari 2007
#3
Jag har haft samma symptom och till slut dog hela systemet.
Visade sig vara en enda ynka kabel som blivit skavd och jordat mot karossen.
Kortslutning... helt enkelt.

Antar att det inte är vad som gäller för dig men det kan ju vara värt att mäta kablaget om du inte redan gjort det.

Don't get mad, get even.

65 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#4
Sandman skrev:
Jag har haft samma symptom och till slut dog hela systemet.
Visade sig vara en enda ynka kabel som blivit skavd och jordat mot karossen.
Kortslutning... helt enkelt.

Antar att det inte är vad som gäller för dig men det kan ju vara värt att mäta kablaget om du inte redan gjort det.

Det lät ju som att de kunde vara de felet för mig.. men de känns ju nästan som att jag kan utesluta det när problemet inte är konstant utan endast kommer efter jag kört några minuter.

Skall prova koppla in framsystemet på kanal A/B

310 Inlägg
16 februari 2007
#5
skulle kunna vara en generator-störning...  har du dragit remote kabel eller någon annan kabel som kan ta i t.ex rattstången..  de låter sjukt men de kan skapa ett väldigt konstigt ljud

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Administratör
11 960 Inlägg
16 februari 2007
#6
Sorry, men ta en titt i hur vi skriver rubriker här i forumet (rubrikanvisningarna; klistrat tråd i alla forum, även länkad där du faktiskt skriver trådrubriken).

Den här rubriken är inte acceptabel...

Tråd låst.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 960 Inlägg
16 februari 2007
#7
Upplåst.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

65 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#8
_IsakssoN_ skrev:
skulle kunna vara en generator-störning...  har du dragit remote kabel eller någon annan kabel som kan ta i t.ex rattstången..  de låter sjukt men de kan skapa ett väldigt konstigt ljud

Tror ej det kan vara det då allt spelar felfritt nåra minuter innan störningarna kommer.
och nej jag har dragit kabeln till diskanten så den inte tar i nån annan kabel.

Har skadat knät så har ej kommit mig för att testa flytta framsystemet till de andra kanalerna eller mäta kablarna.
Men nån fler som upplevt dessa symtom?


/mvh  Tobbe

410 Inlägg
16 februari 2007
#9
Pröva å byta ladd regulatorn? eller vad vet jag XD

Copyright @ Rybbs Production

65 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#10
hanomag skrev:
Pröva å byta ladd regulatorn? eller vad vet jag XD

Laddregulatorn är bytt nyligen tillsammans me nya kol.
Hursomhelst så kommer ju endast problemet efter några minuters spelande.

Jag tror det är stegets kanal C/D det är nå knas med men ska prova skifta till kanal A/B och se om problemet kvarstår då vet jag ju att de är det.

Vad kostar det att lämna in steg på rep. eller endast för att testa ut det?

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2007
#11
De kan inte vara så annars att din generator e lite väl klen ..den orkar hålla igång systemet med hjälp av batteriet i några minuter men sen när den ska ladda både batteri och mata slutsteget så började de låta skumt när de laddar max? hur blir de om du spelar hårt ..sen sänker musiken rätt mycke och låter de vara på kanske halv volym i 15-20 min och sedan höjjer du igen ..är störningarna hela tiden då eller kmr dom efter ett par minuter igen ? du borde ju hunnit ladda lite då


65 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
De kan inte vara så annars att din generator e lite väl klen ..den orkar hålla igång systemet med hjälp av batteriet i några minuter men sen när den ska ladda både batteri och mata slutsteget så började de låta skumt när de laddar max? hur blir de om du spelar hårt ..sen sänker musiken rätt mycke och låter de vara på kanske halv volym i 15-20 min och sedan höjjer du igen ..är störningarna hela tiden då eller kmr dom efter ett par minuter igen ? du borde ju hunnit ladda lite då

Har en 80A generator den ska väl inte vara för klen för ett sånt litet system?
driver ju bara ett 4x50w rms dls steg. Sen är det ju bara framsystemet som får missljud inte hela systemet.

Någon som vet hur mycket det skulle kosta att lämna in slutsteget på rep eller bara få det testat att det är defekt?


/mvh Tobbe

65 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#13
Kommer med lite updates..

Har plockat ut baslådan och skiftat framsystemet till kanal A/B iställe för C/D som de var på innan.Och basen har ju spelat på kanal A/B helt felfritt. Men missljuden i framsystemet var kvar.. slutsats: slutsteget fungerar som det ska och felet måste sitta nånstans mellan slutsteget och delningsfiltren.

Dock kommer missljuden Endast när bilen är igång efter man kört en stund, spelar felfritt om man slår av motorn.
Missljuden är att det kommer generator sus i vänster diskant och nästan all volym går över till högersida av framsystemet.

Jag skall dra upp kablaget och kolla så kablarna ej är skadade, Hur stor chans är det att det ska vara mina nya delningsfilter som felet sitter i?

Och någon som vet hur mycket det skulle kosta att lämna in slutsteget på rep eller bara få det testat att det är defekt?


/mvh Tobbe

65 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#14
Någon?

10 287 Inlägg
21 februari 2007
#15
Får du samma problem om du kopplar bort basen helt och hållet och bara poppar framsystem?
Testa det. För om problemet försvinner då så har du ett taskigt steg.

Försvinner inte problemet, byt plats på vänster - höger från din HU och kolla om felet följer med eller inte.

Gör EN sak i taget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

65 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Får du samma problem om du kopplar bort basen helt och hållet och bara poppar framsystem?
Testa det. För om problemet försvinner då så har du ett taskigt steg.

Försvinner inte problemet, byt plats på vänster - höger från din HU och kolla om felet följer med eller inte.

Gör EN sak i taget.

/Göran

Det var det jag hade gjort plockat ur basen och bara kört framsystemet på kanal A/B och missljuden var kvar.

Men har lyckats lokaliserat felet nu: Signal kabel anslutningen i slutsteget, minsta lilla gupp så tappar den kontakt å ger missljud istället. Får lov att öppna höljet på steget och försöka löda så de alltid har kontakt eller lämna in på rep hmm

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2007
#17
eller så tar du bara en tång och trycker ihop lågnivåkabeln så "glappar" de inte ? hade samma problem med mitt steg ibland funkade det som de skulle och gav mycke bas ..ett gupp senare så funkade de till 10% efter nästa gupp så var de bas och sen helt plötsligt så blev de generator brus osv ..tryckte te sladdjäveln och sen har de funkat prima


65 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#18
Xuri skrev:
eller så tar du bara en tång och trycker ihop lågnivåkabeln så "glappar" de inte ? hade samma problem med mitt steg ibland funkade det som de skulle och gav mycke bas ..ett gupp senare så funkade de till 10% efter nästa gupp så var de bas och sen helt plötsligt så blev de generator brus osv ..tryckte te sladdjäveln och sen har de funkat prima

Alltså själva kabeln mot anslutningen glappar ej.
det är rca anslutningen i steget som går vicka litegranna.. :S
Skall skruva loss steget öppna höljet och se om det går att rätta till utan större ingrepp=)

1 785 Inlägg
22 februari 2007
#19
TobyMontana skrev:
Xuri skrev:
eller så tar du bara en tång och trycker ihop lågnivåkabeln så "glappar" de inte ? hade samma problem med mitt steg ibland funkade det som de skulle och gav mycke bas ..ett gupp senare så funkade de till 10% efter nästa gupp så var de bas och sen helt plötsligt så blev de generator brus osv ..tryckte te sladdjäveln och sen har de funkat prima

Alltså själva kabeln mot anslutningen glappar ej.
det är rca anslutningen i steget som går vicka litegranna.. :S
Skall skruva loss steget öppna höljet och se om det går att rätta till utan större ingrepp=)

Givetvis är det inte nyttigt med glappkontakt.

Om kablarna är dragna åtskillt signal och ström så ska det inte vara några problem.

Men det som gör mig misstäksam här är att det är något som växlar kanal och att det tar en stund innan fenomenet hörs. Det låter som komponenet i någon enhet, antingen Huvudenhet eller Steg är defekta.

Har du möjlihet att prova en annan huvudehet?

Finns störningarna kvar om du stänger av bilen och vrider om till läge 2 på tändningen när motorn stannat?

Kan finnas andra komponenter i bilen som går igång efter en stunds drift det är kanske de som stör.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
22 februari 2007
#20
TobyMontana skrev:
Någon?

Nej, jag vet inte. Ring BRL och fråga så slipepr du vänta på svar här smile

MVH

oktan i blodet


Sök