Nehe skrev:
tkd_rille skrev:
Janken skrev:
Sicket snack. Så du respekterar alltså en polis mer om han kommer med pistolen riktad mot dig?, tror mer på rädsla. Vilket inte leder till respekt... Utan bara mer polishat i slutänden. (Givetvis måste man ju sätta det i en situation för att kunna säga om det är befogat med draget vapen eller ej.)
Rätt våld mot rätt man. Ju farligare brottslingen är ju hårdare ska polisen bli. Har brottsling någon form av kniv, fram med pistolen och uppmana de att lägga kniven annars skott i benet. De tror jag på=)
Rätt fritt ändå att dra vapen, kallas höjd beredskap görs dagligen. Dock så riktar man det ej mot någon person och stoppar ner det så fort det ej överligger något hot.
Man kan prata sig ur de flesta situationer att skjuta någon är ej något som jag önskar någon polis, och skall ses som en sista utväg dock så får det ej heller bli något tvekande när det väl föreligger en "skjutsituation".
Klart man inte vill någon ska skjuta en person, men hellre de än att polisman själv blir skadad för att något pucko vill skada honom/henne. Poliser tvekar nog alldelles för mycket.
Finns en polis i närheten som jag sett i action, hade poliser varit som han i skarpt läge hade jävlar i de småbrottslingarna inte vågat göra inbrott i andras bilar eller byggnader.
Var en slump att just de poliserna kommer till platsen, vi såg ju inte att brottslingen höll på att sno en bil. Men polisen agerar aggressivt direkt för att brottslingen försöker fly ju, men vapnet upp direkt och ett hot att han blir skjuten om han inte stannar. Tro fan inte han vågade springa iväg då=)
Men de ska ju såklart vara ett skarpt läge och tagen på bar gärning helst om de ska bli så aggressiva.
Var även en annan händelse med samma polis, där en äckelgubbe hade spottat på en 5 åring och prylat väktarna som skulle be äcklet avlägsna, polisen kommer dit och ingen tvekan inom någon minut sitter gubben i polisbilen och är våldsam, men då får han ju polisen som sitter och håller honom i baksätet.
Så våld är inte fel om de används mot rätt man. Men de är helst våld vi vill slippa se men de är ju oundvikligt.