3336
Sök

Råd inför köp av slutsteg

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Hej mina ludna ljudvänner.

Jag har införskaffat en GAS baslåda och ska nu köpa slutsteg. Baslådan jag har är "GAS Subbas 2x10"-basar" RMS 2 x 200 w MAX 2 x 400 w, se mer info på http://www.brl.se/.

Jag ska nu köpa nytt slutsteg som bara för närvarande ska driva basen, så jag tänkte bryggkoppla ett 4 kanaligt slutsteg, eftersom man får ut mer effekt av det än ett 2 kanaligt.
Så jag kollade på ett slutsteg på BRL som heter GAS ALPHAX4 (Se länken ovan). Denna presterar bryggkopplat 2 x 300 w och har en impedans på 4 Ohm.

Verkar detta slutsteg vara bra? Hur kommer det att JBL GTO-4060 slutsteget på BRL utvecklar mindre effekt och har samma impedans, men är 500:- dyrare?
Klarar mina basar av den (relativt) höga effekten slutsteget utvecklar?

Tacksam för svar
MVH Jimmy

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
gonji08 skrev:
Så jag kollade på ett slutsteg på BRL som heter GAS ALPHAX4. Denna presterar bryggkopplat 2 x 300 w och har en impedans på 4 Ohm.

Nja, det är inte slutsteget som har en impedans på 4 Ohm. Det är slutsteget som kan driva en belastning på 4 Ohm när det är bryggkopplat. Högtalarna står för belastningen och slutsteget driver den belastningen.

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Förlåt, jag skrev fel, jag menade det.
Men verkar slutsteget OK? Pallar basarna?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Det där steget ger ut 2x300W i 4 Ohm, men det är troligen maxeffekten. Den kontinuerliga effekten(den som lite felaktigt brukar kallas RMS)är gissningsvis omkring 2x150W. Det ska inte vara några bekymmer att ha det steget till din baslåda tycker jag.

Men om jag fick välja mellan detta steg och JBL GTO-4060 så skulle jag hellre välja JBL steget, jag litar mer på JBL:s kvalitet när man jämför med just GAS ALPHA-serien faktiskt. Däremot GAS Silver-serien har fått bra kritik, men de stegen ligger ju högre i prisklass förstås.

542 Inlägg
18 februari 2007
Skulle även kolla på ett monoblock och brygga det. Finns endel på www.nardik.se

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Man kan inte brygga ett monoblock, det har bara en kanal.

542 Inlägg
18 februari 2007
Sant! My bad... Men koppla båda basarna på den kanalen

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Monoblocken är så dyra bara. Jag behöver också två stycken för jag har två basar.

oktan i blodet

914 Inlägg
18 februari 2007
behövs inte 2 monoblock för att koppla in 2 basar. I teorin kan du koppla in hur många basar som helst på ett monoblock

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Hur går det till? Då måste man väl skarva på något sätt? Vad tycker ni om
mac Z 4100 Slutsteg på http://www.nardik.se/? Är det ett bra märke?

MVH

oktan i blodet

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Vad menas det med "14,4 volt"? Kan man köra en sådan förstärkare i en bil med ett 12 volts system?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Mac Z4100 tror jag är ett prisvärt steg, har inte lyssnat på det dock.

För att koppla flera basar på ett monoblock så parallellkopplar man oftast ihop dem och ansluter till steget. Huvudsaken är att man inte belastar mer än vad steget tål.

När man mäter hur mycket ett steg ger ut så anger man vilken spänning som steget är kopplat till, i en bil så laddar ju generatorn med ca 14-14,4V och därför brukar tillverkarna ange just den spänningen.

Men en del tillverkare anger tex 13,8V eller 12,5V istället, det är för att man räknar med att när steget belastas ordentligt vid en vanligt installation i en bil så orkar generatorn inte riktigt med att ladda med 14-14,4V. Då kanske spänningen sjunker litegrann till tex strax under 14V. Eller om man drar på väldigt mycket så kanske spänningen sjunker under 13V.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2007)

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Så vad du menar är att mitt 12 volt system i bilen egentligen presterar ca 14 volt?
Så märket mac audio är bra då eller? Är Phase bra också, och vilket ska man välja av dessa två?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Ja, man säger 12V men när generatorn laddar så är spänningen oftast ca 14-14,4V. Den måste vara så hög för att kunna underhållsladda batteriet, annars skulle batteriet inte hålla så särskilt länge.

Phase Linear är nog ganska fina grejor, men de kostar lite mer. Kvaliteten är antagligen högre än MacAudio.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2007)

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Ok. Kanske blir en mac Z 4100 Slutsteg då. Dock har jag inte råd med så grova kablar som man egentligen behöver. Kommer bli en 21 mm2 strömsladd. Är det katastrof?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
21mm2 strömkabel kommer att räcka till det steget, det kommer inte att dra så mycket ström att du behöver grövre kabel. Kom ihåg att sätta en säkring framme vid batteriet och att skrapa ordentligt plåtrent bak i skuffen där minuskabeln till steget ska sitta.

Lämplig säkring är tex 60A.

74 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Ok, tack så mycket.

MVH

oktan i blodet

Sök