3811
Sök

Vad är biturbo?

6 Inlägg
25 juli 2005
Trådstartare
#1
Hej
Kan någon här förklara för mig vad Biturbo är för något..
jag har hört att det är 1turbo/cylinder.. men det verkar orimligt :$
Vore tacksam om jag fick svar
Senast redigerat av chrizz (26 juli 2005)

Ett ord räcker: AUDI

86 Inlägg
25 juli 2005
#2
2st turboagg är det.

BMW - När du älskar att köra!!

125 Inlägg
26 juli 2005
#3
2 agg alltså dubbelturbo/biturbo samma sak


inkompetent
95 Inlägg
26 juli 2005
#4
har hört att biturbo är dubbelturbo på en V-motor. alltså 1 turbo/cylinderrad. men det är nog lite upp till biltillvärkarna själva vad dom vill kalla det.

904 Inlägg
26 juli 2005
#5
Jo det verkar vara nått som biltillverkarna nämner det till bara..
Annars finns det ju väldigt olika konstruktioner, som en turbo per cylinder rad. serie kopplade agg med ett stort ett litet etc...

De ska va gött å leva

Tung på högerfot
18 Inlägg
26 juli 2005
#6
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

| I'm lost, totally! |
9-3 SS - såklart -

12 086 Inlägg
26 juli 2005
#7
adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

cossie jens
127 Inlägg
26 juli 2005
#8
supra har två på rad om jag inte minns fel eller.........


99 Inlägg
26 juli 2005
#9
Efter att ha spelat en del GT4 och läst om stage-2 turbo nånstans i nått forum känner jag mig bara tvingen att fråga, är det samma sak som 2 seriekopplade turboaggregat för att uppnå ett "bredare spektrum"?  Vad är Stage3 och stage4 turbo då? Nått som finns i drömmarna? ;-)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?

12 086 Inlägg
26 juli 2005
#10
Just det! Supran har oxå någon liknande lösning. Tror det är så att de är två olika stora en som jobbar på låga varv o en större som pumpar som fan när man kommer upp i varv. ganska smart , dock en jävla massa turbos o annat krams!smile

86 Inlägg
26 juli 2005
#11
adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX


Tung på högerfot
18 Inlägg
27 juli 2005
#12
WoX skrev:
adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

| I'm lost, totally! |
9-3 SS - såklart -

126 Inlägg
27 juli 2005
#13
"biturbo" sitter i serie med varandra, och "dubbelturbo" sitter parallellt med varandra. biturbon jobbar med varandra en turbo för låga varvtal och den andra för höga varvtal, och dubbel fungerar likadant som om man bara har en turbo, men då istället 2 st för mer effekt

9-5 aero

904 Inlägg
27 juli 2005
#14
Detta stämmer inte riktigt .. på Suprorna är väll bägge agen lika stora? och sitter ej i serie utan 3 avgasportar går till ett agg respektive de andra tre till ett agg.
Samma funktion på Audis BiTurbo bara att det sitter på var sida om motorn pga V modellen på motorn.
Att ha dubbel turbo istället för en brukar ge ett mildare register men bygger också ett större avgasmotryck så toppen för aggen brukar vara lägre, detta märks oftast väll på chippade S4or etc.. efter 5000rpm tappar motorn orken för att aggen inte kan hålla trycket pga för högt avgasmotryck.

De ska va gött å leva

12 086 Inlägg
27 juli 2005
#15
adnillen skrev:
WoX skrev:
adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

jag ska erkänna att jag är ingen turbo expert men man konverterar ju till singelturbo då man vill ha ett riktigt as. Där man prioriterar toppeffekt o inte "brett register" Och två små turbo börjar ju jobba tidigt men en stor pumpar ju mer än två små.

Twinturbo!smile nu har vi ett tredje namn.. hehe! Jag skulle vilja höra någon kunnig fackman lr skrivet vad alla namnen betyder, tills dess tror jag det bara är namn! Samma skit

Frågan är oxå varför man ska ha två lika stora turbos i en serie? Låter inte logiskt..

1 417 Inlägg
27 juli 2005
#16
om jag fattade allt detta rätt nu, så sitter det 2 turboagg bredvid varandra på en V motor, skulle det inte då gå att köra så att säga dubbel bi-turbo? smile
altså 2 i rad, och 2 bredvid varandra, om ni förstår hur jag menar.

smile


12 086 Inlägg
27 juli 2005
#17
Holme skrev:
om jag fattade allt detta rätt nu, så sitter det 2 turboagg bredvid varandra på en V motor, skulle det inte då gå att köra så att säga dubbel bi-turbo? smile
altså 2 i rad, och 2 bredvid varandra, om ni förstår hur jag menar.

smile

Det går nog rent teoretiskt.. men det ända man kommer se i motorrummet är turbos o en massa rör över jävla allt!big_smile

904 Inlägg
28 juli 2005
#18
MaxximuS4 skrev:
En biturbo är två lika stora turbo som går på samtidigt och sitter på tex en audi s4 o en twinturbo är två olika stora turbo så att ena lite mindre turbon går på låga varv sen när den motorn når högre varv så sätter den andra stora turbon igång o exempel på en sån e toyotas supra eller volvos t6..


Mvh MaxximuS4

twinturbo stämmer inte det är det i 3000gt och det är en V motor..
Och toyota supra har väll två lika stora...

De ska va gött å leva

81 Inlägg
31 juli 2005
#19
Radmotor + 2 turbo =  Opel Lotus Omega  :-D

Maserati har ju Biturbo som modellbeteckning.. så sök info om en sådan så klarnar nog frågan.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
31 juli 2005
#20
Fkoff skrev:
adnillen skrev:
Dubbla turboaggregat, mer effekt vid höga varvtal.

är det inte tvärtom? Dubbelturbo ger bättre response på låga varv än en stor?

Ang vad dekoj sa, dubbelturbo på en V motor? Vad jag vet finns det yyyytterst få radmotorer med dubbelturbo. Tror porsche hade någon variant med två turbo i serie. Annars är det V motorer som har dubbelturbo (två turbo) rätta mig om jag har fel?

volvos s80 t6 har en rak 6:a med dubbelturbo/twinturbo/bitubro eller vad det nu heter!!! Jag tror att det bara är olika namn från olika tillverkare!



Sök