2269
Sök

öppen dump till bil med lmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2009
#41
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd då:D

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

då lär man ju kunna kompisera det med mindre anpassad lmm för spridarna smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

93 Inlägg
9 september 2009
#42
turboforssen skrev:
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd då:D

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

då lär man ju kunna kompisera det med mindre anpassad lmm för spridarna smile

Hur då?

Visst, du kan mata på så mycket soppa att du får rimliga lambdavärden vid t.ex. 1 bars laddtryck. Men eftersom LMM:en bör registrera samma luftflöde vid atmosfärstryck kommer styrdonet att begära lika långa spridartider som när motorn går på atmosfärstryck. Detta borde resultera i värdelös bränsleekonomi på låglast, om motorn ens går.
Senast redigerat av oskar_j (9 september 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 september 2009
#43
ZonaX skrev:
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
spinner vidare på en gamel tråd då:D

Hur é det att sätta LMMen på trycksidan efter en öppen dump.
Då borde den definitift få rätt värden, men klara LMMen av behandlingen?

MVH/ Tomas

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

Där fick vi ett argument, äntligen!   Det är alltså inte bara att hänga på lmm på trycksidan då.....

en luftmassemätare mäter MASSAN, Mängden syremolekyler å inte MÄNGDEN..så ja den vet hur mycke luft de går igenom.

dom gamla  med spjäll i som sitter tex i motronic spruten, gamla 740is osv den mäter hur
många kubikmeter luft de går per timme, då sitter de även lufttempsmätare för att veta ungefärlig densitet på luften.



Luftmassemätare = mäter kg luft per timme om jag inte minns fel
Luftmängdsmätare = Kubikmeter/ per timme


är ni med ?
Senast redigerat av Xuri (9 september 2009)


1 688 Inlägg
9 september 2009
#44
Mappa om, problem solved. Så vist går det, om man bara vill.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

93 Inlägg
9 september 2009
#45
Xuri skrev:
ZonaX skrev:
oskar_j skrev:

LMM:en lär inte registrera den högre densiteten på luften efter turbon och därmed bör motorn gå för tunt.

Där fick vi ett argument, äntligen!   Det är alltså inte bara att hänga på lmm på trycksidan då.....

en luftmassemätare mäter MASSAN, Mängden syremolekyler å inte MÄNGDEN..så ja den vet hur mycke luft de går igenom.

dom gamla  med spjäll i som sitter tex i motronic spruten, gamla 740is osv den mäter hur
många kubikmeter luft de går per timme, då sitter de även lufttempsmätare för att veta ungefärlig densitet på luften.



Luftmassemätare = mäter kg luft per timme om jag inte minns fel
Luftmängdsmätare = Kubikmeter/ per timme


är ni med ?

Hur skall den kunna mäta massan när den inte vet luftens densitet?
Är det inte så att tråden i själva LMM:en registrerar ett visst flöde, integrerat brukar det väl också sitta en temp-mätare för insugsluften. Externt med en barometer tas sedan luftrycket. Med denna infon bör styrdonet sedan kunna räkna ut massan.

Rätta mig om jag har fel nu, så jag inte sitter och uppger felaktigheter.


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 september 2009
#46
oskar_j skrev:
Xuri skrev:
ZonaX skrev:

Där fick vi ett argument, äntligen!   Det är alltså inte bara att hänga på lmm på trycksidan då.....

en luftmassemätare mäter MASSAN, Mängden syremolekyler å inte MÄNGDEN..så ja den vet hur mycke luft de går igenom.

dom gamla  med spjäll i som sitter tex i motronic spruten, gamla 740is osv den mäter hur
många kubikmeter luft de går per timme, då sitter de även lufttempsmätare för att veta ungefärlig densitet på luften.



Luftmassemätare = mäter kg luft per timme om jag inte minns fel
Luftmängdsmätare = Kubikmeter/ per timme


är ni med ?

Hur skall den kunna mäta massan när den inte vet luftens densitet?
Är det inte så att tråden i själva LMM:en registrerar ett visst flöde, integrerat brukar det väl också sitta en temp-mätare för insugsluften. Externt med en barometer tas sedan luftrycket. Med denna infon bör styrdonet sedan kunna räkna ut massan.

Rätta mig om jag har fel nu, så jag inte sitter och uppger felaktigheter.

dom gamla luftmängdsmätarna med klaff/spjäll har tempmätare.
Lmm känner av lufttempen via sina varma trådar eller inbyggd ej synlig sensor.

Om jag inte minns fel, tex

Luftmassemätare + temp, om du kör där de är lågt lufttryck så är luften tunn å de går åt mer luft för att motorn ska utveckla samma kraft, tvärtom ifall de är högt. dvs mer flöde, för att kyla trådarna = densitet

På dom gamla systemen så tror den bara att man gasar mer för motorn vill ha mer luft för att orka.

jag kan ha fel men är rätt säker på att jag kommer ihåg rätt från när jag läste om att.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
19 september 2009
#47
oskar_j skrev:
Xuri skrev:
ZonaX skrev:
Där fick vi ett argument, äntligen!   Det är alltså inte bara att hänga på lmm på trycksidan då.....

en luftmassemätare mäter MASSAN, Mängden syremolekyler å inte MÄNGDEN..så ja den vet hur mycke luft de går igenom.

dom gamla  med spjäll i som sitter tex i motronic spruten, gamla 740is osv den mäter hur
många kubikmeter luft de går per timme, då sitter de även lufttempsmätare för att veta ungefärlig densitet på luften.



Luftmassemätare = mäter kg luft per timme om jag inte minns fel
Luftmängdsmätare = Kubikmeter/ per timme


är ni med ?

Hur skall den kunna mäta massan när den inte vet luftens densitet?
Är det inte så att tråden i själva LMM:en registrerar ett visst flöde, integrerat brukar det väl också sitta en temp-mätare för insugsluften. Externt med en barometer tas sedan luftrycket. Med denna infon bör styrdonet sedan kunna räkna ut massan.

Rätta mig om jag har fel nu, så jag inte sitter och uppger felaktigheter.

Jag får nog förtydliga vad du säger brorsan wink

Luftmassemätare:
Mäter massan (alltså vikten) av luften m.h.a. spänningssatt tråd som adapterar strömmen beroende av mängden luft som passerar (alltså flödet). De är väldigt precisa och mäter ganska exakt massan, vilket innebär att styrdatorn får en mycket bra uppfattning av syremängden i luften (vilket ju är det relevanta).
Om man trycksätter en luftmassemätare kommer den visa värden som är helt uppåt väggarna eftersom den inte har en aning om övertrycket. Dessutom är den överladdade luften betydligt varmare än den omgivande luften som styrdatorn egentligen vill veta temperaturen på.
Kontenta: Bilen kommer med trycksatt luftmassemätare troligtvis gå in i "limp home", vilket i praktiken innebär att styrsystemet helt ignorerar lmm:en och istället går på förinställda tabellvärden. Detta ger på vissa motorer faktiskt bättre gasrespons (eftersom den inte behöver behandla indata på samma sätt), men det medför också värdelös blandning och lägre effekt. Människor med väldigt lågt ställda krav vill gärna påstå att motorn i detta läge "funkar bra". Egentligen kan man lika gärna koppla ur lmm och skita i den fullständigt..

Luftmängsmätare:
Är en liten låda med ett fjäderbelastat spjäll, termometer och barometer(?). Spjället öppnas olika beroende av flöde. Därefter beräknar styrdatorn ett approximativt värde på syremängen i luften baserat på de olika mätinstrumenten. En luftmängsmätare bör gå att placera efter turbon, tänk dock på att placera termometern på lmm:ens ursprungliga position för att få temperaturen på den omgivande luften och inte på luften efter turbon (eftersom styrdatorn räknar med att luften inte är uppvärmd, om man mappar om datorn är det optimala att istället placera termometern så nära spjället som möjligt för att få den aktuella temperaturen)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 september 2009
#48
axelj skrev:
oskar_j skrev:
Xuri skrev:

en luftmassemätare mäter MASSAN, Mängden syremolekyler å inte MÄNGDEN..så ja den vet hur mycke luft de går igenom.

dom gamla  med spjäll i som sitter tex i motronic spruten, gamla 740is osv den mäter hur
många kubikmeter luft de går per timme, då sitter de även lufttempsmätare för att veta ungefärlig densitet på luften.



Luftmassemätare = mäter kg luft per timme om jag inte minns fel
Luftmängdsmätare = Kubikmeter/ per timme


är ni med ?

Hur skall den kunna mäta massan när den inte vet luftens densitet?
Är det inte så att tråden i själva LMM:en registrerar ett visst flöde, integrerat brukar det väl också sitta en temp-mätare för insugsluften. Externt med en barometer tas sedan luftrycket. Med denna infon bör styrdonet sedan kunna räkna ut massan.

Rätta mig om jag har fel nu, så jag inte sitter och uppger felaktigheter.

Jag får nog förtydliga vad du säger brorsan wink

Luftmassemätare:
Mäter massan (alltså vikten) av luften m.h.a. spänningssatt tråd som adapterar strömmen beroende av mängden luft som passerar (alltså flödet). De är väldigt precisa och mäter ganska exakt massan, vilket innebär att styrdatorn får en mycket bra uppfattning av syremängden i luften (vilket ju är det relevanta).
Om man trycksätter en luftmassemätare kommer den visa värden som är helt uppåt väggarna eftersom den inte har en aning om övertrycket. Dessutom är den överladdade luften betydligt varmare än den omgivande luften som styrdatorn egentligen vill veta temperaturen på.
Kontenta: Bilen kommer med trycksatt luftmassemätare troligtvis gå in i "limp home", vilket i praktiken innebär att styrsystemet helt ignorerar lmm:en och istället går på förinställda tabellvärden. Detta ger på vissa motorer faktiskt bättre gasrespons (eftersom den inte behöver behandla indata på samma sätt), men det medför också värdelös blandning och lägre effekt. Människor med väldigt lågt ställda krav vill gärna påstå att motorn i detta läge "funkar bra". Egentligen kan man lika gärna koppla ur lmm och skita i den fullständigt..

Luftmängsmätare:
Är en liten låda med ett fjäderbelastat spjäll, termometer och barometer(?). Spjället öppnas olika beroende av flöde. Därefter beräknar styrdatorn ett approximativt värde på syremängen i luften baserat på de olika mätinstrumenten. En luftmängsmätare bör gå att placera efter turbon, tänk dock på att placera termometern på lmm:ens ursprungliga position för att få temperaturen på den omgivande luften och inte på luften efter turbon (eftersom styrdatorn räknar med att luften inte är uppvärmd, om man mappar om datorn är det optimala att istället placera termometern så nära spjället som möjligt för att få den aktuella temperaturen)

om bilen går i de sk limphome-mode så lyser lambdalampan, annars går den korrekt..
har läst om att förr å de ska funka utan problem å de var på betydligt seriösare sidor än gorg :p

Oavsett om de är övertryck eller inte så mäter den massan...om de så är trycksatt eller ej så är de fortfarande en mer eller mindre massa som passerar per sekund.

Har håller inte med dig på nån punkt faktiskt..åkte en kärra igår med ett av mina gamla chip å den gick precis som en chippad 940 gör...å den hade lmm på trycksidan...


185 Inlägg
22 september 2009
#49
Mr Lemon skrev:
Tigerofsweden skrev:
asch allt det där skitet är bara en myt , känner flera st som oxå har öppen och hybrid o allt , ingenting har hänt med någon ...
sen om någoting ska hända så tar det nog ett tag , lär ju inte gå sönder efter 1 vecka precis

Joo som sagt det är din bil o LMM har ingen funktion alls..Men som sagt koppla bilen till en dator o kolla före o efter montering av hybriddump..

O även om det tar ett tag så kostar det satan när det går sönder..Man vad vet jag!!!

Jag kan till 100%, helt garanterat försäkra dig om att luftmassemätaren inte går sönder på en bil för att man monterar en GFB hybriddumpventil.



Vänliga hälsningar
Robert Hallgren
••••••••••••••••••••••••••••••••••
STREETSIDE


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 september 2009
#50
Losgard skrev:
Mappa om, problem solved. Så vist går det, om man bara vill.

Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på men att mappa om när man monterat dumpventil för att får det att funka är som att byta dojjor när du klivit på en trampmina...   blir liksom inte bättre för det.

bilen saknar ju fortfarande luft när man växlar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 688 Inlägg
22 september 2009
#51
torpis skrev:
Losgard skrev:
Mappa om, problem solved. Så vist går det, om man bara vill.

Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på men att mappa om när man monterat dumpventil för att får det att funka är som att byta dojjor när du klivit på en trampmina...   blir liksom inte bättre för det.

bilen saknar ju fortfarande luft när man växlar.

Svarade på att om du flyttar lmm till trycksidan, vissa säger att det blir problem, andra förespråkar att det fungerar problemfritt.
Om det nu blir problem med att den ger andra värden än när den satt på sugsidan av turbon så borde ju en mappning lösa problemet.
Men ska man köra eftermarkandssprut och mappa och ha sig så ser jag ingen anledning att använda lmm över huvud taget....kanske vid snik.konvertering och man känner sig tvungen att använda öppen dump...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök