Kan vara glapp i luftmassamätaren. en kompis hade det på sin 9000 turbo.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pratade med förra ägaren nu och han sa till mig det att om den inte startar så vänta ett par minuter så startar den
hmmm ??
ska försöka med att lyffta tändkasetten med ett tendstifft och se om den tänder och kolla om den får soppa i så fall är det soppapumpen som är kass eller va tro ni ?
skulle den inte bete sig så då ?
Om det hadde varit glapp i LMM så hadde den ju visat tendens till att villja starta men när man vrider om på startmoton så händer det inget mer en att moton går runt
Nu hadde bilen stått i ett par dagar och den hoppade igong dog och hoppade igong ign sen gick den utan problem tills jag stängde av den sen var det inte ett enda liv i den
Ja varvräknaren hoppar när man start på startmoton och soppa får den med för jag lossade på slangen och det pissade bra och lossade tändstifften och dem var sura
Jag hade börjat med att testa en polares box, om du vet ngn som har en med samma box, annars kanske närmsta saab-handlare kan hjälpa dig. Hjälper det är ju saken klar.. Annars, tändstift, luftfilter..
Är det någon här som är i från värnamo som kan hjälpa mig att kolla va det kan vara ? Lite svårt att ta sig till skroten för att kolla om det är kasetten som är dö då jag inte tror att dem lånar ut en kasett så där bara och jag köper ju inte en kasett om det nu inte skulle vara den.
Sen tittade jag på kasetten och det är 2 kantakt don som man kunde ta i sär sen var det 2 kablar till som gick ner på sidan under insuget så det var inte bara att blocka loss
Är det indikaton för position för tändningen ? om så kan det vara den ? men hadde inte varvräknaren varit död om inte den givaren haddde funkat ?
varvräknaren rör sig = givaren funkar ? tändstifftena i tändkasetten mot jord och ingen gnista
Ska se om jag kan få tag på någon som har en kasett men min ser inte ut som er alla andras gör
Ni har ju ett kontaktdon som man kopplar bort på min så sitter kablarna fast i kasetten ( går inte att ta bort ) utan det är 30 - 40 CM lång kable till 2 kontaktdon som man kan sära på men sen tillsist sitter det 2 kablar till som sitter i samma kabel till DI kasetten som smiter ner bakom moton som jag inte vet hur och vad den går till
Är det någon speciell modell eller vad är det för skillnad ? och va går de andra 2 svarta kablarna till ?
Är det någon speciell modell eller vad är det för skillnad ? och va går de andra 2 svarta kablarna till ?
Skillnade är att du har den gamla modellen (trodde verkligen att alla dessa var utdöda) med kabel och dessa finns inte att köpa nya. Handlar du en ny kasett finns en konverteringskabelsats att köpa som du kommer att behöva.
ja jag har inte tängt att lägga ut 2200:- för en ny kasett så det blir en beg men färgerna på kablarna som går ut i från min har la samma förger dom på de nyare adapterkablen på nyare kasetter ?
för på min har alala olika färjer
Men jag vet vet inte om de 2 svarta kablarna som kommer upp under insuget som går in kasetten direct är i från sensorn, och hur man lossar den
eller om det är likadant på de nya bara det att det enda som skilljer dem åt är kontaktdonet ?
Krångla inte i onödan.....som sagt finns en konverteringskabel på t.ex Mekonomen. Art.nr 18471787 och 373 kronor fattigare och du har din kabel som gör att du kan använda en nyare kasett.
Ska lämna in dden på saab och be dem felsöka den Dem trodde det kunde vara kasetten eller vevaxelgivaren som är problemet.
För är det vevaxelgivaren så kan jag inte byta den själv en då För allt lär sitta så in i "#)/%#"?¤)/"#
och jag vet inte va en sådan kan ligga på. skroten skulle ha 1000:- för en begangnad kasett med lite väl dyrt, och mekonomen 2200 och va saab tar för den är la enu värre i så fall
Kan man konvertera till fördelare på den utan problem ?
För är det vevaxelgivaren så kan jag inte byta den själv en då För allt lär sitta så in i "#)/%#"?¤)/"#
Inga större problem om man kan meka lite.... 1. Av med hjulet. 2. Demontera innerskärm. 3. Spärra remspännaren. 4. Haka av rem. 5. Demontera remskiva 6. Lossa givaren och kontakt (under insug)
Specialverktyg behövs dock för att spärra remspännaren...
MEEEN....förmodligen är det inte det felet eftersom varvräknaren "hoppar", signalen hämtas från givaren nämligen.
Matte1979 skrev:
Kan man konvertera till fördelare på den utan problem ?
Nej. DI kasetten är inblandag i hela ditt styrsystem...
Glad är jag att: En polare till mig har en saab 900 -97 och att jag slapp att riva något Jag skaffade en kabel på KM för 50:- och plockade bort hans DI och tryckte på min och den startade på en gång och gick som en clocka Köppte en DI på KM för 700:- Denna DI är från 95 och funkar bra
Men har märkt det att bilen startar inte på en gång utan det tar en liten stund varge gång man startar den
Men det har la med Saabs Touchgard TG-500 att göra ?