2696
Sök

Motorproblem Saab 9000I 16 2,3 ej turbo

355 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej jag har skaffat mig en till saab 9000I nu
Det är en  9000i 16 Cc45b med en 2,3L motor årsmodell -92

Nu är det så att  man få ha en jävla tur om man ska få den att start

och om man väl fått den att starta kan den dö strax effter eller så går den hur bra som hällst

Värkar itne spela någon roll om det är varmt eller kallt

Någon som känner igen sig  på detta felet ?
som skulle kunna  tippsa va det är ?

Funderar på bensinpumpen men om det nu inte är den ?


Tack på förhand

Matte


761 Inlägg
26 februari 2007
#2
Lyser CE lampan?? (Check Engine)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

355 Inlägg
Smålänning
7 887 Inlägg
26 februari 2007
#4
Kan vara glapp i luftmassamätaren. en kompis hade det på sin 9000 turbo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

355 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#5
Pratade med förra ägaren nu och han sa till mig det att  om den inte startar  så vänta  ett par minuter så startar den


hmmm ??

ska försöka med att lyffta tändkasetten med ett tendstifft och se om den tänder
och kolla om den får soppa i så fall är det soppapumpen som är kass eller va tro ni ?

skulle den inte bete sig så då ?

Om det hadde varit glapp i LMM så hadde den ju visat tendens till att villja starta
men när man vrider om på startmoton så händer det inget mer en att moton går runt

Nu hadde bilen stått i ett par dagar och den hoppade igong dog och hoppade igong ign sen gick den utan problem tills jag stängde av den sen var det inte ett enda liv i den


5 710 Inlägg
27 februari 2007
#6
• "Hoppar" varvräknaren när du kör på startmotorn( i det läget den inte startar alltså)?
• Går den på startgas?

MVH Jonas
..............

355 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#7
Ja varvräknaren hoppar när man start på startmoton och soppa får den med  för jag lossade på slangen och det pissade bra  och lossade tändstifften och dem var sura

Då måste det ju vara tändkasetten ?


761 Inlägg
27 februari 2007
#8
Jag hade börjat med att testa en polares box, om du vet ngn som har en med samma box, annars kanske närmsta saab-handlare kan hjälpa dig. Hjälper det är ju saken klar.. Annars, tändstift, luftfilter..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

355 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#9
Jo men jag känner ingen som har  en sådan

Och  I med att varvräknaren rör på sig när man  drar den på startmoton så  funkar ju tädsystemet men bara det att det  går inte fram till tändkasetten

Så borde ju vara den som  är paj ?


355 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#10
Är det någon här som är i från värnamo som kan hjälpa mig att kolla va det kan vara ?
Lite svårt att ta sig till skroten för att kolla om det är kasetten som är dö
då jag inte tror att dem lånar ut en kasett så där bara och jag köper ju inte  en kasett om det nu inte skulle vara den.


Sen tittade jag på kasetten och det är  2 kantakt don som  man kunde  ta i sär
sen var det 2 kablar till som gick ner på sidan under insuget
så det var inte bara att blocka loss

Är det  indikaton för  position för tändningen ?
om så kan det vara den ? men hadde inte varvräknaren varit död om inte  den givaren haddde funkat ?

varvräknaren rör sig = givaren funkar  ?
tändstifftena  i tändkasetten mot jord och ingen gnista


761 Inlägg
27 februari 2007
#11
de flesta saabhandlare låter dig prova, bara de har en som passar...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

355 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#12
Ska se om jag kan få tag på någon som har en kasett
men min ser inte ut som er alla andras gör

Ni har ju ett kontaktdon som man kopplar bort
på min så sitter kablarna fast i kasetten ( går inte att ta bort )
utan det är 30 - 40 CM lång kable till 2 kontaktdon som man kan sära på
men sen tillsist sitter det 2 kablar till som sitter i samma kabel till DI kasetten som smiter ner  bakom moton som jag  inte vet hur  och vad den går till


Är det någon speciell modell eller vad är det för skillnad ?
och va går de andra 2 svarta kablarna till ?


5 710 Inlägg
28 februari 2007
#13
Matte1979 skrev:
Ä
varvräknaren rör sig = givaren funkar  ?

Precis.
Matte1979 skrev:
Är det någon speciell modell eller vad är det för skillnad ?
och va går de andra 2 svarta kablarna till ?

Skillnade är att du har den gamla modellen (trodde verkligen att alla dessa var utdöda) med kabel och dessa finns inte att köpa nya.
Handlar du en ny kasett finns en konverteringskabelsats att köpa som du kommer att behöva.

MVH Jonas
..............

355 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
#14
ja jag har inte tängt att lägga ut 2200:- för en ny kasett så det blir en beg
men färgerna på kablarna som går ut i från min har la samma förger dom på de nyare adapterkablen på nyare kasetter ?

för på min har alala olika färjer

Men jag vet vet inte om de 2 svarta kablarna som kommer upp under insuget som går in kasetten direct är i från sensorn, och hur man lossar den

eller om det är likadant på de nya bara det att det enda som skilljer dem åt är kontaktdonet ?


i så fall kanske man kan bygga om det lite ?


5 710 Inlägg
28 februari 2007
#15
Krångla inte i onödan.....som sagt finns en konverteringskabel på t.ex Mekonomen.
Art.nr 18471787 och 373 kronor fattigare och du har din kabel som gör att du kan använda en nyare kasett.

MVH Jonas
..............

355 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
#16
OK smile

Ska lämna in dden på saab och be dem felsöka den
Dem trodde det kunde vara kasetten eller vevaxelgivaren som är problemet.

För är det vevaxelgivaren så kan jag inte byta den själv en då sad
För allt lär sitta så in i "#)/%#"?¤)/"#

och jag vet inte va en sådan kan ligga på.
skroten skulle ha 1000:- för en begangnad kasett med  lite väl dyrt, och mekonomen 2200
och va saab tar för den är la enu värre i så fall

Kan man konvertera till fördelare på den utan problem ?


355 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#17
Är det någon från värnamo trakten här på detta forumet ?


5 710 Inlägg
2 mars 2007
#18
Matte1979 skrev:
För är det vevaxelgivaren så kan jag inte byta den själv en då sad
För allt lär sitta så in i "#)/%#"?¤)/"#

Inga större problem om man kan meka lite....
1. Av med hjulet.
2. Demontera innerskärm.
3. Spärra remspännaren.
4. Haka av rem.
5. Demontera remskiva
6. Lossa givaren och kontakt (under insug)

Specialverktyg behövs dock för att spärra remspännaren...

MEEEN....förmodligen är det inte det felet eftersom varvräknaren "hoppar", signalen hämtas från givaren nämligen.
Matte1979 skrev:
Kan man konvertera till fördelare på den utan problem ?

Nej. DI kasetten är inblandag i hela ditt styrsystem...

MVH Jonas
..............

355 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#19
Glad är jag att: En polare till mig har en saab 900 -97 och att jag slapp att riva något
Jag skaffade en kabel på KM för 50:- och plockade bort hans DI och tryckte på min och den startade på en gång och gick som en clocka Köppte en DI på KM för 700:-
Denna DI är från 95 och funkar bra

Men har märkt det att bilen startar inte på en gång utan det tar en liten stund varge gång man startar den

Men det har la med  Saabs  Touchgard TG-500 att göra ?


355 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#20
Någon som vet hur man fixar till LM fälgar som har  hallt tappat färg och lack ?
Senast redigerat av Matte1979 (3 mars 2007)



Sök