3040
Sök

bakmonterad fördelare b230fk som läcker olja tips på hur man åtgärdar felet

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
#1
Tjo har en b230fk maskin med bakmonterad fördelare som läcker olja ..och nu pratar vi inte om något direkt litet läckage utan att de hänger oljedroppar under växellådan ..jag har bytt dom 2 oringarna som sitter  på axeln som går in i toppen (axeln som rotorn sitter på alltså) och de hjälpte ingenting ..men sen tänkte jag att på dom lite äldre så vet jag att man kunde plocka ur axeln ur "huset eller aluskivan/biten"  och då borde man kunna "shimsa" om dom eller vad man säger för de är där axeln går igen som den läcker olja och shimsar man så borde de blir svårare för oljan å leta sig ut ..men sen har jag en annan tanke och de är att jag har för mig man inte kan de på min fördelare  ..någon som vet ifall de bara är vissa fördelare som man kan de på ? och har inte råd att köpa ny (svindyr)och är inte så sugen heller då de är sen jag höjt laddtrycket som den börjat trycka ut oljan (de satt en droppe eller 2 innan jag höjde laddet men nu är de väldans mycke mer som droppar)  och vill inte att samma ska händer med den nya .. ..några andra tips ? har även bytt  allt till vevhusventilationen så vevhustrycket är ok ..


-utan 940
1 728 Inlägg
27 februari 2007
#2
Det sitter en tredje packning/O-ring som inte syns utifrån, denna säljs inte löst men det går att hitta en som passar någorlunda. Här är en av många trådar på TPC som tar upp detta ämne: http://forum.turboperformanceclub.com/v … p?t=153872

Jag skulle rekommendera att du köper en begagnad fördelare med lägre miltal, då har du din gamla som du kan försöka plocka isär och renovera.

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#3
Okej okej jo de låter fint ..jo hoppas inte någon fjolla tar för mycke för en begagnad bara.. ..den jävla fördelaren kostar 3400 kr med den gamla som inbyte så jag exprimenterar gärna big_smile  Är tyvärr inte medlem på tpc ännu men du får gärna kopiera lite text och pm:a mig om du vill smile ska försöka se om jag kan få tag i någon defekt på jobbe som man kan fixa eller i alla fall demontera helt så man ser hur de sitter och kanske hitta en oring te att ..tack för svar i alla fall big_smile


-utan 940
1 728 Inlägg
28 februari 2007
#4
Alltså du behöver inte vara betalande medlem för att få tillgång till forumet, det är bara att regga sig. smile

58 Inlägg
28 februari 2007
#5
har du bytt den bakre packboxen på kamaxel?


-utan 940
1 728 Inlägg
1 mars 2007
#6
Det sitter ingen packbox i den änden, det är fördelarens O-ringar som tätar (eller inte tätar beroende på hur man ser det smile ).

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
#7
Andreas 940 skrev:
Alltså du behöver inte vara betalande medlem för att få tillgång till forumet, det är bara att regga sig. smile
jo nu kostar de stålar? jag hitta inget annat i alla fal sad och stålar har jag jävligt tajt om nu när jag byter och köper grejer tongue inte så ofta man behöver fråga något heller utan de mesta får man reda på jobbet ..men som sagt inte så många på jobbet som hemmamekat fördelare på 940 sad


-utan 940
1 728 Inlägg
5 mars 2007
#8
Xuri skrev:
jo nu kostar de stålar? jag hitta inget annat i alla fal sad och stålar har jag jävligt tajt om nu när jag byter och köper grejer tongue inte så ofta man behöver fråga något heller utan de mesta får man reda på jobbet ..men som sagt inte så många på jobbet som hemmamekat fördelare på 940 sad
Du måste ha klickat på klubbmedlemskap, här reggar du dig i forumet:
http://forum.turboperformanceclub.com/p … c46fa04708

VW Missbrukare
22 Inlägg
30 augusti 2007
#9
Jag har exakt samma fel.. ><

Kolla så det inte är tätningen vid oljereturen! där läckte min också!


140 Inlägg
3 mars 2010
#10
ett bra tag sen någon skrev här men vill ändå ge lite sken i det hela, på baksidan av fördelaren så sitter det kanter som håller en stålbricka som man med lite milt våld kan ta bort, bakom den sitter sen en packbox med måtten 12,5 20 5 som ska täta så att inte olja ska komma med axeln ut i själva fördelaren. ska in och höra om man kan få tag i en sådan packbox orginal till fördelaren eller om man kan gå den universala vägen:)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
Whatever :)
1 652 Inlägg
3 mars 2010
#12
mjo låter som O-ringarna.. åkt till volvo och så den riktigta diametern på ringen, visst du kan annars åka til VVS och köpa där men de tål inte värmen och oljan lika bra som orginalet.. är en speciell gummi blandning.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök