3546
Sök

Påverkar storleken på däcken hastighetsmätaren?

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
#1
En antagligen dum fråga men en tanke, om det är original 13" på en bil och man sätter på 15" - visar hastighetsmätaren fortfarande rätt då? Vad baserar hastighetsmätaren sin visning på?

Var snälla i svaren nu smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Fortkörare
99 Inlägg
3 mars 2007
#2
Ju större rullomkrets desto mindre hastighet. Ett "större" däck rullar ju färre varv en viss sträcka än ett "mindre" däck. Borde det vara....e lite trött jsut nu big_smile

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
3 mars 2007
Trådstartare
#3
Jo precis, låter rimligt smile Tack

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
3 mars 2007
#4
Hastighetsmätaren brukar vara kopplad till växellådan där den räknar hur fort den utgående axeln snurrar. Med i beräkningarna har man tagit bakaxelns utväxling (om bilen är bakhjulsdriven, hur det blir med framhjulsdrift vet jag inte) samt rullomkretsen på däcken.

Dock blir det ingen märkar skillnad om du, samtidigt som du ökar storleken på fälgen, sänker profilen på däcket.
Senast redigerat av gregolt (3 mars 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

272 Inlägg
3 mars 2007
#5
om man har ett däck på en 17" fälg som har 40 profil. och byter till 45. hur stor blir då skillnaden i säg 100 och 200 km/h? borde bli mer ju snabbare man kör*?

873 Inlägg
3 mars 2007
#6
mr_loffe skrev:
om man har ett däck på en 17" fälg som har 40 profil. och byter till 45. hur stor blir då skillnaden i säg 100 och 200 km/h? borde bli mer ju snabbare man kör*?

Om du tar däckhöjden gånger pi får du fram rullomkretsen.

Rullomkretsen får inte skilja mer än 5% från orginal som den är typgodkänd för.

Förutsatt att det är samma fälg och bredd gör en ökning från 40 till 45 i profil bara en ökning på ca 3.5% i rullomkrets och är alltså godkänt.

Skillnaden kan väl då tänkas bli 3.5% fel?

Eftersom de flesta hastighetsmätare visar fel från första början, och detta fel brukar öka opropertioneligt ju fortare man kör kan jag inte tänka mig att det blir någon större märkbar skillnad på hastighetsmätaren.
Den var helt enkelt inte särskillt precis till att börja med wink

Don't get mad, get even.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
3 mars 2007
#7
Rullomkretsen för ett 225/45-17 är ca 197 cm och RO för 225/40-17 är ca 191 cm, dvs 6 cm mindre.  Byter man till det större kommer (borde) hastighetsmätaren visa runt 3% för lite (1.0 - 191/197 = 0,03).

Detta stämmer (nästan) om man använder en däckkalkylator, tex; http://www.tiresizecalculator.info/

Original tire: 225/40-17
  Sidewall: 3.54 in
  Radius: 12.04 in
  Diameter: 24.09 in
  Circumf: 75.67 in
  Revs/mile: 837.32

  New tire: 225/45-17
  Sidewall: 3.99 in
  Radius: 12.49 in
  Diameter: 24.97 in
  Circumf: 78.45 in
  Revs/mile: 807.61
   
Speedometer reading with new tire is 3.68% too slow.
When your speedometer is reading 60mph you are actually traveling 62.13mph.


Kan dock ha tänkt helt fel, det är trots allt rätt sent.

[Edit] Fan, så hann Sandman före smile
Senast redigerat av gregolt (3 mars 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

873 Inlägg
3 mars 2007
#8
gregolt skrev:
[Edit] Fan, så hann Sandman före smile

Ja, ibland är man snabb tongue

Fast du skickade ju med en länk.
Vilket är lika bra eftersom resultatet kommer skilja något eftersom profilen är relativ till däckets bredd.



Nu fick jag dock anledning att gå in och kika på din 140, humdi dum... smile

Don't get mad, get even.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
3 mars 2007
#9
Hehe smile

Dock blir det nog som du nämnde, en obetydlig missvisning. Både för att de rör sig om ynka 3-4% samt att dom redan visar fel från början. Det är väl därför polisen har marginalen minst 5km/h för fort för att få böter smile

Själv brukar jag bromsa extra mycket under gränsen när man passerar en fartkamera, litar inte det minsta på min mätare.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

873 Inlägg
3 mars 2007
#10
Ja precis.
Rent tekniskt sett kan man ju få böter för 1km/h för fort.

Men... jag skulle personligen börja gaffla om att varken min hastighetsmätare eller deras laser trots kalibreringspapper kan visa helt exakt.

Själv kör jag också bra under gränsen förbi hastighetskameror. Ingen aning vilken gräns de är satta att blixtra på, men det kan nog variera nu när de är fjärstyrda.

Fast samtliga bilar jag kör har jag upptäckt visar för MYCKET faktiskt.
Jag kör 45 förbi hastighetskameran, skylten som sitter uppe ibland säger "Din hastighet: 36" eller något sådant.
Ska undersöka det där närmare med GPS, men... ja de visar ofta för mycket helt enkelt.
När mätaren visade 120km/h som jag brukar cruisa på vet jag att jag knappast är över 110...
Men lite bättre på bilar med färdator brukar det vara, men fortfarande så att de visar lite för mycket i min erfarenhet.
Senast redigerat av Sandman (3 mars 2007)

Don't get mad, get even.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
3 mars 2007
#11
Det är ju svårt att få det att visa exakt, med alla små värme- och effektförluster som blir av friktionen från alla delar som ingår i mätarsystemet smile När dom väl pillar in GPS i alla nya bilar kan dom väl fixa en exakt hastighetsmätare på samma gång.

Lite OT, men jag har alltid undrat hur en tempmätare kan visa rätt yttertemperatur, fartvinden borde ju få den att visa helt fel.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

886 Inlägg
3 mars 2007
#12
sitter inte tempen skyddad från fartvind då?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

494 Inlägg
7 mars 2007
#13
skulle ju kunna vara så att bilarna org visar lägre för att de ska kompensera för de störr Hjulen som bilen är gjord för attt kunna ha .

ex bilen kommer ut från fabrik med 15" visar säg 5kh för lite men man kan ha 18" på bilen och med 18" så visar de rätt!
teori inga belägg alls troligast r att de har bra marginaler för att folk inte ska kunna beskylla bilbyggarna för att deras mätare visar fel när de fått böter.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
7 mars 2007
#14
Normalt sett när man byter från ex 16" till 17" så minskar ju profilen samtidigt, så hela omkretsen på däcket blir ju inte ändrat. Så man kan säga att fälgdiameterns storlek är proportioneligt med profilstorleken, minskar fälgen ökar profilen och tvärtom.

Skriver bara detta för tydlighetens skull smile

By the way så sitter tempmätaren skyddad från fartvind. Annars skulle tempen en kall vinterdag på motorvägen ligga runt -40 grader smile.
Något som dock kan vara problem är att tillverkarna sätter tempmätaren nära motor/ avgassystem, vilket gör att tempen stiger när motorvärmen stiger. Detta sker svagt på vår Saab 9-5 Aero -00


MVH
Senast redigerat av gonji08 (7 mars 2007)

oktan i blodet

40 Inlägg
11 april 2007
#15
hastighetsmätarn sitter väll i växellådan så det ska inte bli  någon skillnad

The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight

1 827 Inlägg
12 april 2007
#16
oscarmedc skrev:
hastighetsmätarn sitter väll i växellådan så det ska inte bli  någon skillnad

Dagens smartaste...

Vad händer efter växellådan då? Du mäter hastigheten på ugående axel i växellådan. Sen efter det så har du ju andra faktorer såsom annan utväxling på bakdiffen tex, samt rullomkretsen på hjulen. Om du ändrar något av dessa faktorer så spelar det in på hastighetsmätaren då bilen kan gå snabbare vid samma hastighet på utgående axel i växellådan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

X40 Nordic
784 Inlägg
12 april 2007
#17
Det hella är så enkelt. Ja hastighetsmätaren påverkas av rullomkretsen på hjulen. Så att hastighetsmätaren kan fela mer än den brukar. Men ändrar man inte för mycket så spelar det ingen roll. För mätarn visar alltid ett par km/h  för mycket.


1 010 Inlägg
16 april 2007
#18
gregolt skrev:
Lite OT, men jag har alltid undrat hur en tempmätare kan visa rätt yttertemperatur, fartvinden borde ju få den att visa helt fel.

gonji08 skrev:
By the way så sitter tempmätaren skyddad från fartvind. Annars skulle tempen en kall vinterdag på motorvägen ligga runt -40 grader smile.
Något som dock kan vara problem är att tillverkarna sätter tempmätaren nära motor/ avgassystem, vilket gör att tempen stiger när motorvärmen stiger. Detta sker svagt på vår Saab 9-5 Aero -00


MVH

Fel, det blir inte kallare när något blåser. Tempen är alltid den samma.

Ni tror bergis detta pga av att ni fryser och upplever temperaturen som kallare om ni sticker ut handen när ni kör.
Orsaken till detta är att runt huden finns det ett tunt, tunt lager med luft som kroppen värmer upp --> det känns varmare än vad det är. Kroppshår hjälper att hålla kvar luften och värmen.

Detta kan också märkas när vi tex badar. Vattnet får direkt kontakt med huden--> 18 grader i vattnet är kallt i jämförelse mot 18 grader i luften.
Eller i bastun-> någon blåser pissvarm luft på er så att den byter plats med isoleringsluften--> det bränns.

Alltså tempgivaren kommer inte visa en lägre temp om den sitter oskyddad. Tvärtom kommer temperaturskillnader i luften kunna visas snabbare eftersom ny luft helatiden träffar den. Skulle den sitta skyddat blir det en fördröjning eftersom luften måste kyla ner / värma upp luft/material runt om kring innan givaren börjar registrera.

(Ska man va ass nogrann kan fartvinden istället värma då friktionen av luften kan värma...men de kommer ni inte märka)

Nu vet ni de.. big_smile
Senast redigerat av JockeT (16 april 2007)


Rylander
16 april 2007
#19
da_eddah skrev:
En antagligen dum fråga men en tanke, om det är original 13" på en bil och man sätter på 15" - visar hastighetsmätaren fortfarande rätt då? Vad baserar hastighetsmätaren sin visning på?

Var snälla i svaren nu smile

Har nyligen testat det där på en polares s40n t5 och med gps:en på och då visade den 10km/h för snabbt med orginal 16" fälgar och 205/50 däck sedan fick vi på 19" 235/35 däck och då visar den helt rätt enligt gps på alla farter upp till 240km/h högre farttester blir på autobahn isommar wink

Så mitt svar är att den antagligen oftast visar mer rätt ju större däck du får på då oftas många mätare visar glädje mätare dvs för fort.
men finns ju självklart undantag smile

Mvh

Kettunen
16 april 2007
#20
Detså större fälgar = Detså högre hastighet som visar fel i mätarn


Sök