3201
Sök

värmeavskiljare till sportluftsfilter

1 002 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
#1
skulle vilja se hur fästanordningen till detta skydd ser ut på baksidan. tänkte göra ett eget. men inte hittat någon bild som visar hur det ser ut


http://www.stylingbutiken.se/Shop/Image/Article/fi_oldies_11[1]%20(kopia).jpg




skulle bli jätte glad ifall någon har en bild

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 mars 2007
#2
Gräsberg skrev:
skulle vilja se hur fästanordningen till detta skydd ser ut på baksidan. tänkte göra ett eget. men inte hittat någon bild som visar hur det ser ut


http://www.stylingbutiken.se/Shop/Image … kopia).jpg




skulle bli jätte glad ifall någon har en bild

bättre om du bygger som en halv låda istället mycket smidigare och bättre då kommer det inte in nån varmluft big_smile


12 086 Inlägg
8 mars 2007
#3
Svårt o förklara, tänk dig att skölden går runt om och under med (som en burk utan lock) och sedan ett hål för anslutningen till filtret. Kapa sedan halva bruken som på bilden förutom en ring runt anslutninge. Så ser de ut...

2 911 Inlägg
8 mars 2007
#4
Domdär värmeplåtarna ger minimalt med hjälp.

1. Värme stiger
2. När du har hjälp av filtret kör du bilen, du har en tryck under huven av inströmmande luft.
3. Du får det aldrig kallare än luften under utanför bilen

Så, i 110 så har du en luftrörelse på 70-140km/h framför bilen, de flesta bilar tar in luft mot luftburken, eller där den tidigare satt, vi leker med tanken att det är 20 grader ute.
Du får en luftström in under huven som är 20 vid inkomsten och kanske ökar 0,2 grader den första tusendelen av en sekund (då har luften färdats 40cm), vilket är ungefär avståndet luften behöver färdas innan den når filtret.
I samma veva alstrar motorn värme, denna värme stiger uppåt, när du kör kommer ovanstående 20-gradiga värme framifrån och trycker värmen bakåt, samtidigt som värme själv stiger.

Så ja, ska du placera filtret längst bak mot torpedväggen så kan det vara bra med värmeplåt, eller om filtret hamnar farligt nära någon del som kan skada filtret om bilen står still eller filtret tar in delen, inte annars.

Skrönan med att "bilen suger i sig för mycket varmluft" är förvisso sann, men antalet här på garaget som behöver oroa sig för ett sådant scenario kan man räkna på högerhanden.

Lägg stålarna på en god baguette istället.

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
8 mars 2007
#5
Hehe, jo en god baguette kan man också lägga pengarna på.

Det som decibel säger är ganska sant. Kolla dock själv på bilen som du ska installera filtret på. Är luftintaget i fronten liten? Hur är filtret placerat? Det kan vara nödvändigt med en värmesköld om filtret sitter taskigt till. Värme utvecklas knappt i 110, men kanske i 50 så blir det varmare, men detta är inte mycket.

MVH

oktan i blodet

1 002 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
#6
gonji08 skrev:
Hehe, jo en god baguette kan man också lägga pengarna på.

Det som decibel säger är ganska sant. Kolla dock själv på bilen som du ska installera filtret på. Är luftintaget i fronten liten? Hur är filtret placerat? Det kan vara nödvändigt med en värmesköld om filtret sitter taskigt till. Värme utvecklas knappt i 110, men kanske i 50 så blir det varmare, men detta är inte mycket.

MVH

du ser filtret o hur det sitter fint på motorumsbilden ja har,, du kanske missa den? luftintaget har ja inte kolla än.
tänkte mera på att de kan piffa upp med värmeskydd, men man kanske ska satsa på att bygga en vägg/halvlåda, mot grenröret /turbon vet att det finns sånna att köpa, inte hittat stället än.
tanken är att bygga något i durkplåt som jag har liggande hemma smile kan/hoppas på att de kommer bli snyggt:)

och även kolla över luftintaget osv

Tack för alla tankar osv
Senast redigerat av Gräsberg (8 mars 2007)

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

Miklen
8 mars 2007
#7
Ja allså så tunna grejer e meningslösa speciellt när dom e mestadels helt öppna runt om..kanske hjälper om man sprutar me eldkastare emot eller nåt men... Ja byggde min avskärmning bara för syns skull (bild i galleriet).. e ganska snabbt gjort..

140 Inlägg
12 mars 2007
#9
sen kan man ta något ordentligt grovt rör ifrån fronten upp till filtret, kanske kan göra lite bättre nytta?

Gasar till det rasar

Miklen
12 mars 2007
#10
..jag har en ventilationsfläkt som suger luft från spoilern fram i nätet å sen skjutsar upp genom 2,5" flexislang upp till luftfiltret.. Har så gott som hela tiden uteluft temperatur till luftfiltret smile


Sök