Domdär värmeplåtarna ger minimalt med hjälp.
1. Värme stiger
2. När du har hjälp av filtret kör du bilen, du har en tryck under huven av inströmmande luft.
3. Du får det aldrig kallare än luften under utanför bilen
Så, i 110 så har du en luftrörelse på 70-140km/h framför bilen, de flesta bilar tar in luft mot luftburken, eller där den tidigare satt, vi leker med tanken att det är 20 grader ute.
Du får en luftström in under huven som är 20 vid inkomsten och kanske ökar 0,2 grader den första tusendelen av en sekund (då har luften färdats 40cm), vilket är ungefär avståndet luften behöver färdas innan den når filtret.
I samma veva alstrar motorn värme, denna värme stiger uppåt, när du kör kommer ovanstående 20-gradiga värme framifrån och trycker värmen bakåt, samtidigt som värme själv stiger.
Så ja, ska du placera filtret längst bak mot torpedväggen så kan det vara bra med värmeplåt, eller om filtret hamnar farligt nära någon del som kan skada filtret om bilen står still eller filtret tar in delen, inte annars.
Skrönan med att "bilen suger i sig för mycket varmluft" är förvisso sann, men antalet här på garaget som behöver oroa sig för ett sådant scenario kan man räkna på högerhanden.
Lägg stålarna på en god baguette istället.