2678
Sök

Dumpventil till saab 9-3?

6 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#1
Har du en eller vet hur man kopplar in en, så meddela mig gärna.

den är från Saab.
Senast redigerat av Tuppac (13 mars 2007)

Full Pull In Da´ Hull !!

8 883 Inlägg
11 mars 2007
#2
Ska du tillverka en egen eller vad menar du?

Fotograf på tierpidag.se

1 414 Inlägg
11 mars 2007
#3
Bypass-ventil heter det på SAAB Språk...

Om du tänker byta så måste det vara en fullt återcirkulerande ventil... men va noga med att den är godkänd för SAAB, många får rejäla problem när man byter... sad

http://homepage.mac.com/trokka/Photos/bypass.jpg
Senast redigerat av Founder (11 mars 2007)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

6 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
#4
Tack. Jag tänkte montera den idag. Bra med tips så det inte blir fel..

Full Pull In Da´ Hull !!

1 414 Inlägg
12 mars 2007
#5
Tuppac skrev:
Tack. Jag tänkte montera den idag. Bra med tips så det inte blir fel..

1. Din programvara är inte anpassade för någon annan typ av dump än SAAB's

2. Är det ljudet du är ute efter är det bättre att skaffa ett insats filter o borra några hål i luftburken under filtret...

3. Den bypass som sitter på din bil idag som original är en av de dyraste varianterna som Bosch gör och är i ganska bra kvalite jämfört med många 3'e parts grejer som är ganska grovt byggda.

4. Du har med dina 150 hk lite för lågt tryck i turbon för att få ut något rejält ljud utan att tappa mycket effekt. Man vill ju behålla turbo-trycket o inte bli av med det... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

ATMTA
6 september 2007
#6
http://www.speedparts.se/

Produkter

  Avlastningsventiler

   Mer om avlastningsventiler

Hoppas det hjälper smile

Verkar som art.nr. D1560   kommer att fungera fint på din smile


Nyligen köpte mig en saab 9-3. så jag har kollat runt mycket på internet.. och försöker lära mig lite om saab big_smile   hehe

Lånar tråden lite snabbt.. 

Min saab är en  Saab 9-3 SE 5d 2,0t M1.. 1999 års model.  Frågan.. vad är det för en saab? tongue  den har 154 hk vet jag.. men på tex. speedparts när man väljer chiptim så kan man välja saab 9-3, men sen så kommer det upp en massa andra versioner av 9-3:an.. och min finns inte med..

Detta är dem man kan välja mellan..

Diesel      98-02
Diesel     03-

1,9 TiD     05-
      
LTT     98-00
LTT     01-02
T 185     98-99
T 185     00-02
T 200     98-02
Aero
T 205     00-02
Viggen     99-02
Aero     00-02
-
1,8t     03-
2,0t     03-
2,0T     03-
2,8T     06-

Och den ända som stämmer med den infon jag har är "LTT     98-00"  154 hk och 1999 års modell..  är det den jag skall följa?

tack för svar smile
Senast redigerat av ATMTA (6 september 2007)

4 767 Inlägg
6 september 2007
#7
154 hk saab 9-3 funkar med öppen dump då den har T5 med mapsensor!

150 hk saab 9-3 med T7 funkar INTE med öppen dump! Bilen går dåligt och check enginge tänds!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

2 164 Inlägg
7 september 2007
#8
ATMTA skrev:
http://www.speedparts.se/

Produkter

  Avlastningsventiler

   Mer om avlastningsventiler

Hoppas det hjälper smile

Verkar som art.nr. D1560   kommer att fungera fint på din smile


Nyligen köpte mig en saab 9-3. så jag har kollat runt mycket på internet.. och försöker lära mig lite om saab big_smile   hehe

Lånar tråden lite snabbt.. 

Min saab är en  Saab 9-3 SE 5d 2,0t M1.. 1999 års model.  Frågan.. vad är det för en saab? tongue  den har 154 hk vet jag.. men på tex. speedparts när man väljer chiptim så kan man välja saab 9-3, men sen så kommer det upp en massa andra versioner av 9-3:an.. och min finns inte med..

Detta är dem man kan välja mellan..

Diesel      98-02
Diesel     03-

1,9 TiD     05-
      
LTT     98-00
LTT     01-02
T 185     98-99
T 185     00-02
T 200     98-02
Aero
T 205     00-02
Viggen     99-02
Aero     00-02
-
1,8t     03-
2,0t     03-
2,0T     03-
2,8T     06-

Och den ända som stämmer med den infon jag har är "LTT     98-00"  154 hk och 1999 års modell..  är det den jag skall följa?

tack för svar smile

På maptuns sida finns den med.
Bara in och kolla vad du vill ha.

MVH

F


OEM <3
6 957 Inlägg
7 september 2007
#9
Erick skrev:
150 hk saab 9-3 med T7 funkar INTE med öppen dump! Bilen går dåligt och check enginge tänds!

Mvh
Erick

Kan även göra detta med Återcirkulerande oxå...hände mig när ja provade en Bosch dump från en Golf GTI -99, anslutningen va inte den samma som på saaben visade de sig tongue

Skulle nog köpa ett filterkit ist, då får du lite mera pys, lr ett insatsfilter som ovastående
nämnde smile

Mvh
Senast redigerat av Bjork (7 september 2007)

OEM <3

ATMTA
8 september 2007
#10
Fredrik-79 skrev:
På maptuns sida finns den med.
Bara in och kolla vad du vill ha.

MVH

F

Tackar


Men där så får man med en magnetventil..  pyser den?   för det är lite det jag är ute efter big_smile hehe..   om inte.. skulle det gå att byta ut den med en sådan som pyser, utan att det skulle påverka prestandan?

2 164 Inlägg
8 september 2007
#11
ATMTA skrev:
Fredrik-79 skrev:
På maptuns sida finns den med.
Bara in och kolla vad du vill ha.

MVH

F

Tackar


Men där så får man med en magnetventil..  pyser den?   för det är lite det jag är ute efter big_smile hehe..   om inte.. skulle det gå att byta ut den med en sådan som pyser, utan att det skulle påverka prestandan?

De är att byta avn du är ute efter.
MVn är till för att reglera turbo trycket.
Dom hara en öppen dump till T5 som låter fint.
Prata med dom på maptun så vet dom nog.

MVH

F


ATMTA
8 september 2007
#12
Fredrik-79 skrev:
De är att byta avn du är ute efter.
MVn är till för att reglera turbo trycket.
Dom hara en öppen dump till T5 som låter fint.
Prata med dom på maptun så vet dom nog.

MVH

F

aah okej,  tack så mycket! smile

En annan liten fråga..   Är det svårt att göra det själv? Alltså byta programvara och att montera resten av delarna man får?

2 164 Inlägg
9 september 2007
#13
ATMTA skrev:
Fredrik-79 skrev:
De är att byta avn du är ute efter.
MVn är till för att reglera turbo trycket.
Dom hara en öppen dump till T5 som låter fint.
Prata med dom på maptun så vet dom nog.

MVH

F

aah okej,  tack så mycket! smile

En annan liten fråga..   Är det svårt att göra det själv? Alltså byta programvara och att montera resten av delarna man får?

Boxen måste giftas in men övriga system så då är de att åka till saab eller någon annan som kan de.
Annars är de bara att montera de själv.

MVH

F


Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2009
#14
Hej! Jag har en saab 9-3 T (205hk orginal) Är sugen på att sätta dit en dump på den men vet inte om jag kan ha denna som är nedan... Ni behöver inte tänka på diametern för fästet och så bara om den skulle kunna passa till programvaran eller vad fan det är som kan vara fel... Tack för all hjälp om det blir någon!

Typ TurboXS (Kopia)
                
Svårslagen storsäljare som fungerar kanon och är enkel att montera, nu till kanonpris!

Material:
Kropp i aluminium och kolv i mässing.

Max laddtryck:
2.0 BAR.

Anslutningsdiameter:
34mm.

Typ av avlastningsventil:
Atmosfärisk (öppen).

Montering:
Rörformade svetsanslutningar i aluminium och stål medföljer.

Övrigt:
Tätad med o-ring upp i locket och nere vid anslutningen, och kolv i mässing gör att den är mycket "tät" och har en lång livslängd.
Avger ett mycket högt ljud!

Obs Här är länken till sidan där dumpen finns att köpa: http://www.stylingbutiken.se/
För att göra det enklare för er så kostar den 495:- Men ni ser det också på namnet (Typ turboXS kopia)

Ack vet jag förgasarmotorer!

STREETRACER
892 Inlägg
16 oktober 2009
#15
nej du kan inte ha den då den är öppen.. eftersom du har 205hk har du T7 dvs motor med LMM för att kunna pysa blir det öppet filter elr insatsfilter o borra i burken smile

Bmc Crew

Superstar
511 Inlägg
16 oktober 2009
#16
Ger mej inte in i diskussionen men slänger in ett tips bara... Åker med en GFB dump. Verkligen rätt om man är ute efter bra kvalitet och riktigt fräsande-ljud. Har kört med GFBs produkter på både Audi, Volvo och Saab. Dom är ombyggbara så du kan använda dom som både öppen, hybrid eller återcirkulerande.

Edit: Audi A4 lär vara väldigt känslig för öppendump eller öppetfilter pga LMM samma som SAABs tronic 7 system. Körde med en hybriddump på min A4 och det lirade hur bra som helst.


www.streetside.se


//Ola
Senast redigerat av Katamso (16 oktober 2009)


Snäll pöjk
703 Inlägg
17 oktober 2009
#17
Sketstopp24v skrev:
nej du kan inte ha den då den är öppen.. eftersom du har 205hk har du T7 dvs motor med LMM för att kunna pysa blir det öppet filter elr insatsfilter o borra i burken smile

Så jag får ett pysljud med öppet sportluftfilter ? big_smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

113 Inlägg
17 oktober 2009
#18
Ja du får ett pys ljud med ett öppetfilter, har ett K&N filter på min och det dumpar på rätt bra.

Ska vi åka hem ? :)

Snäll pöjk
703 Inlägg
17 oktober 2009
#19
Perchen skrev:
Ja du får ett pys ljud med ett öppetfilter, har ett K&N filter på min och det dumpar på rätt bra.

Fint big_smile skonar man bilen lite då också smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 oktober 2009
#20
Jag kör med en återcirkulerande dump från Streetgear, funkar kanon på T7-motorn. smile
http://shop.textalk.se/se/articleimage. … llheight=0
Kan oxå rekomendera AEM oljefria luftfilter (säljs bl a av Tillbilen.se) , eftersom de spar på Lmm. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök