3077
Sök

Fråga angående besiktning

7 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Jag besiktade bilen idag och hade några fel som måste åtgärdas för att sedan ombesika.
Om jag nu skulle chippa bilen och byta till sportluftfilter, kommer dem gnälla på det då??

755 Inlägg
12 mars 2007
kanske det är väl bara att vänta till du har besiktat igen..

7 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Ingen som vet nåt?

2 117 Inlägg
13 mars 2007
Klys skrev:
Jag besiktade bilen idag och hade några fel som måste åtgärdas för att sedan ombesika.
Om jag nu skulle chippa bilen och byta till sportluftfilter, kommer dem gnälla på det då??

Det beror ju på vilka övriga mods du gjort med bilen och vilka saker du fick nedslag på vid förra besiktningen.
Rent generellt så brukar ett chip och ett öppet luftfilter inte vara något större problem vid besiktning. Beror oftast på vem som lyfter på huven. Naturligtvis får chippet inte ändra avgasvärdena utanför tillåtet område.

Installera snyggt och prydligt. Se till att motorn går rent och bra efter chipning...ut och kör wink
Senast redigerat av shogun (13 mars 2007)

7 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
shogun skrev:
Klys skrev:

Det beror ju på vilka överiga mods du gjort med bilen och vilka saker du fick nedslag på.
Rent generellt så brukar ett chip och ett öppet luftfilter inte vara något större problem vid besiktning. Beror oftast på vem som lyfter på huven. Naturligtvis får chippet inte ändra avgasvärdena utanför tillåtet område.

Installera snyggt och prydligt. Se till att motorn går rent och bra efter chipning...ut och kör wink

Ok. Jag har inte gjort nåt annat direkt. bara bytt halva avgassystemet men det har ju gått igenom två gånger redan.
Det jag fick fel på var spindelleder och bromsslangar.
Senast redigerat av Klys (13 mars 2007)

1 813 Inlägg
13 mars 2007
min förra bil gick igenom helt felfritt.. både chippad sportfilter annat avgasrör m.m det mesta vad gjort i den motorn och dom sa inte något...
men efter som du måste ombes inom en månad så kan du lika väl fixa dina fel och in och ombes den i veckan sen kan du leka i motrn ju... sportfilter kan du hänga på redan idag om du vill för det spelar ju ingenroll.. men c'nta med chippet tills den e bes och klar;) men chippar du den hos dom större företegen som gör det så e det nog rätt lungt.. men bes förs sen i med chipp.. bätte å ha en bes bil som du får köra med. än en bil som står hemma i garaget å e chippad lr??

Åk före du så väntar jag på dig där..!

7 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
dj_padde skrev:
min förra bil gick igenom helt felfritt.. både chippad sportfilter annat avgasrör m.m det mesta vad gjort i den motorn och dom sa inte något...
men efter som du måste ombes inom en månad så kan du lika väl fixa dina fel och in och ombes den i veckan sen kan du leka i motrn ju... sportfilter kan du hänga på redan idag om du vill för det spelar ju ingenroll.. men c'nta med chippet tills den e bes och klar;) men chippar du den hos dom större företegen som gör det så e det nog rätt lungt.. men bes förs sen i med chipp.. bätte å ha en bes bil som du får köra med. än en bil som står hemma i garaget å e chippad lr??

Jo det får väll bli nåt åt det hållet. Har inte bestämmt om jag ska chipa den heller eftersom jag inte vet hur länge jag vill ha kvar bilen.

1 079 Inlägg
13 mars 2007
Om avgasvärdena är ok med chippet så har du inget att oroa dig för, öppet luftfilter tja är det en helbilsgodkänd bil så ja de kan faktiskt trilskas men normalt sett så bryr de sig inte, samma sak med däckdimensioner vill de så kan de. Skillnad är om du åker in och de öppnar huven och det sitter annan insprutning, en stor fet intercooler, tryckrör i storlek med stuprännor och en turbo som tar upp halva motorutrymmet. Det de inte ser finns inte.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

7 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Ok, tack för svaren..

104 Inlägg
13 mars 2007
inga problem med att besikta med chip och uppställt ladd.
åkte själv igenom med min tic med chip och uppställtladd, han hade tillåmed en graderad turbomätare att kolla på när han provkörde..
Men han gav mig bara beröm för att den släppte på 2:an.big_smile

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

Civilingenjör
24 Inlägg
13 mars 2007
Till en del bilar (t ex Volvo 850) finns det sportluftfilter som passar i originalfilterburken. Ingen SBP-gubbe är väl så noggrann att han öppnar burken och kollar? Men det är ju snyggare med ett rejält dubbelkonat filter förstås!

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
13 mars 2007
jag bes min kadett gsi med chip, öppetfilter,extraktor å fetare avgassystem å besmannen sa inget alls ang dom sakerna!! som sagt bara inte avgasvärderna blir fel så bryr dom sej inte ett smack om den sakern.. du kan installera chip å filter för dom kollar ju bara om det du fick 2:or på är åtgärdade..

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

Sök