Ett universalproblem hos alla turbobilar, oavsett märke.
Låter som att turbon inte ger något laddtryck eller ganska magert sådant. Grundprincipen är att det måste vara tätt överallt, annars kan turbon inte bygga upp något laddtryck. Detsamma gäller regleringen. Läcker den så blir laddtrycket helt fel . Finns massor av orsaker, här är några som du kan kolla upp.
Har du rätt tryckklocka på turbon? (klockan som styr WG-spjället). Är den hel? Vilket laddtryck är den inställd på?
Vad har du för reglering av laddtrycket? Kör du standard och förlitar dig på vad klockan är ställd på eller kör du med pysventil, förspänd fjäder eller elektronisk laddtrycksreglering?
Viktigt att du kollar upp regleringen så att den fungerar som den ska.
Kolla även upp alla vakuumslangar så att de inte läcker någonstans (det kan även finnas en liten spricka i dem, så liten att den knappt syns). Kolla noga.
Tryckslangarna mellan turbo, IC och motor. Är de täta? Inga småläckor någonstans?
Läcker IC:n?
Otät WG-ventil. Sluter locket tätt mot avgashuset? Är det riktigt plant eller kan det ha skadats på något vis så att det slagit sig och inte längre kan täta? (Ovanligt).
Packningar mellan topp/grenrör.
Packning mellan grenrör/turbo.
Packning mellan turbo/downpipe...
Packning mellan plenum och runners.
Packning mellan runners och topp.
Packning mellan spjällhus och plenum.
Packning mellan plenum och locket i plenums bakkant.
Sitter alla slangar på rätt plats? Saknas det någon så att trycket pyser ut?
Och så sist...är turbon hel och tät? Kan ju läcka den med om oringen mellan lagerhuset och tryckhuset är trasig.
Detta är de vanligaste problemen på en turbobil...En liten läcka pga packning eller slangbrott.
Lite exta info om något som är mera ovanligt.
Går motorn orent pga felaktigt chip, felinställd tändning etc kan detta leda till att motorn producerar dåligt med avgaser och då kommer turbon inte snurra som den ska, leder till dåligt laddtryck.