2996
Sök

200sx s13 -92 turboproblem:S

DB
13 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
#1
Jo de är så att jag uppgraderade till en T28 turbo förra sommarn, men har aldrig fått det att sammspela som det ska, turbon laddar men laddar käpprätt åt helvete okontrolerat och när den väl laddar värkar det som att den bara flåsar men det händer inget.... ingen som har nån ide om vad det kan vara ?


1 741 Inlägg
12 mars 2007
#2
hmm wastegaten kanske är lite segmen ser du att du får ladd på mätaren men det känns inte i bilen eller?
och var är mätaren inkopplad isof
Senast redigerat av tecman (12 mars 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

DB
13 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
#3
ja mätaren ger utslag men det händer inget... mätaren funkade när jag hade t25an....


2 117 Inlägg
13 mars 2007
#4
Ett universalproblem hos alla turbobilar, oavsett märke.

Låter som att turbon inte ger något laddtryck eller ganska magert sådant. Grundprincipen är att det måste vara tätt överallt, annars kan turbon inte bygga upp något laddtryck. Detsamma gäller regleringen. Läcker den så blir laddtrycket helt fel . Finns massor av orsaker, här är några som du kan kolla upp.

Har du rätt tryckklocka på turbon? (klockan som styr WG-spjället). Är den hel? Vilket laddtryck är den inställd på?
Vad har du för reglering av laddtrycket? Kör du standard och förlitar dig på vad klockan är ställd på eller kör du med pysventil, förspänd fjäder eller elektronisk laddtrycksreglering?

Viktigt att du kollar upp regleringen så att den fungerar som den ska.
Kolla även upp alla vakuumslangar så att de inte läcker någonstans (det kan även finnas en liten spricka i dem, så liten att den knappt syns). Kolla noga.

Tryckslangarna mellan turbo, IC och motor. Är de täta? Inga småläckor någonstans?
Läcker IC:n?

Otät WG-ventil. Sluter locket tätt mot avgashuset? Är det riktigt plant eller kan det ha skadats på något vis så att det slagit sig och inte längre kan täta? (Ovanligt).

Packningar mellan topp/grenrör.
Packning mellan grenrör/turbo.
Packning mellan turbo/downpipe...

Packning mellan plenum och runners.
Packning mellan runners och topp.
Packning mellan spjällhus och plenum.
Packning mellan plenum och locket i plenums bakkant.

Sitter alla slangar på rätt plats? Saknas det någon så att trycket pyser ut?

Och så sist...är turbon hel och tät? Kan ju läcka den med om oringen mellan lagerhuset och tryckhuset är trasig.

Detta är de vanligaste problemen på en turbobil...En liten läcka pga packning eller slangbrott.

Lite exta info om något som är mera ovanligt.
Går motorn orent pga felaktigt chip, felinställd tändning etc kan detta leda till att motorn producerar dåligt med avgaser och då kommer turbon inte snurra som den ska, leder till dåligt laddtryck.


448 Inlägg
13 mars 2007
#5
nu när frågan är uppe på tal. när jag kör med min bil (turbo) så varvar motorn som f*n men händer inte så mkt när det gäller hastighet, förrän jag typ släpper lite på gasen.
lite svårt att förklara, men hoppas ni har några råd. eller om det ska vara så

Xzit

684 Inlägg
13 mars 2007
#6
XzitXR3I skrev:
nu när frågan är uppe på tal. när jag kör med min bil (turbo) så varvar motorn som f*n men händer inte så mkt när det gäller hastighet, förrän jag typ släpper lite på gasen.
lite svårt att förklara, men hoppas ni har några råd. eller om det ska vara så

låter som den tar tjuvluft


DB
13 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
#7
Tackar för alla svar big_smile



Sök