3241
Sök

Har "Mutant" bra grejer?

4 074 Inlägg
12 mars 2009
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:
jonash skrev:
Vad är ditt problem egentligen? Jag säger det jag tycker, du får tycka vad du vill.

SM guld eller inte, det har inte med saken att göra. Men det begrep väl inte du...och jag är inte förvånad efter att ha sett vad du brukar bidra med...

haha..... sur k.k! smile har du kollat igenom dina inlägg? allt ska vara dyrt för att vara bra enligt dig!  men vad vet jag? klart ALLA ska lyssnapå ett proffs som dig och ta lån och köpa stereo för flera 100.000 tals kronor! det är ju bara det dyraste som är bra!

Håhå jaja....där ser man hurpass koll du har.
Jonas vann i en av de tuffaste klasserna inom EMMA..
Adv30KLight (med tuffaste menar jag konkurensen) där sakerna får kosta maximalt 30K.....
Hur dyrt är det eg. på en skala? Min rigg som jag tycker är BILLIG sniffar på 15K-strecket just nu (kablar och byggmatrial borträknat)

Så sluta häva ur dig kommentarer på detta viset. Ta gärna reda på en del saker innan du uttalar dig, för min bild av vad jag sett Jonas skriva innefattar INTE att folk skall ta lån på 100K eller mer för att köpa o bygga ljud.....

Bra inlägg......tycke och smak är väldigt avgörande med. Absolut smile

jajaja... jag överdrev kanske lite med 100.000:- men jag tycker bara att det hela tiden ska fokuseras på dom dyrare märkena! för mig är det mycket mer imponerande att bygga med billiga saker och få det att låta bra! men men som sagt jag är bara amatör.

och för övrigt skriver jag vad jag vill!

Jo jag håller med dig...varför tror du att mitt maximala tak är på 20K?
(Visst jag har en egen utmaning att hålla mig under 7.5K för demobruk i ngn bil bara för att visa hur det KAN låta...tills gränsen nås vilket kommer rätt fort).
Men vilket är bättre? Att vänta ett tag o spara ihop pengar och köpa sin anläggning för 15-25K direkt (eller pö om pö) eller att först köpa grejer för 7-10K för att sedan byta upp sig och kanske i slutänden lagt ut närmare 40-50K totalt? Vad tror du att Jonas far efter? wink

Ja jo det får du göra....men om du vill undvika onödiga diskusioner så är det iaf ett råd att följa tycker jag (och jag får tycka vad jag vill wink )

We got a deal! vi tycker som vi vill.... Sorry Jonash! det va inte meningen att var oförskämd!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

573 Inlägg
12 mars 2009
cheva_raggare skrev:
tycker mutant högtalare låter helt okej smile

här har vi ett till givande inlägg...
(okej sorry för att de kanske låter lite tja taskigt men iaf)

okej, har du mutant själv? hur låter de i jämförelse med andra högtalare?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

1 785 Inlägg
12 mars 2009
jonash skrev:
BJonsson skrev:
åh.... Jonash "the man" har talat!! de jonash säger,så är det! Allt vi andra har är skit,det jonash har är det enda som är bra! Bra jonash nu vet vi.. Hjärtligt tack!

Vad är ditt problem egentligen? Jag säger det jag tycker, du får tycka vad du vill.

SM guld eller inte, det har inte med saken att göra. Men det begrep väl inte du...och jag är inte förvånad efter att ha sett vad du brukar bidra med...

Jag tycker det är ganska löjligt att ifrågasätta Jonas kompetens på området. Bevisligen vet han precis vad han gör inom billjud det råder det ingen tvekan om.

Jag ska dra en parallell så alla hänger med på vad jag menar.

Ett vin som kostar mellan 60-100Kr flaskan är inget värdigt vin för en finsmakare. Och för de den stora massan av folk som en gång får smaka ett vin som kanske kostar 15 000Kr flaskan gillar kanske inte ens smaken av det vinet efter som de är vana vid det billiga vinets smak.

Slutsats. Gå aldrig efter andras smak. Provsmaka själv och bilda er en egen uppfattning. Se till att vinet har rätt temp och att du inte står i ett stall när du provsmakar det kan påverka smaken big_smile

Installationen är minst lika viktig som produkten. Det kvittar hur mycket ni lägger när de är helt tokigt installerade. Exempelvis ett kitsystem för 5000Kr i hatthyllan med hela baget som låda eller samma system fram i bilen med rätta volymer och vinklar för att göra ett bra jobb.
Senast redigerat av dbjanoz (12 mars 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

ljudfantast
1 372 Inlägg
12 mars 2009
fan vad förbaskat bra skrivet ovan

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 mars 2009
BJonsson skrev:
jonash skrev:
BJonsson skrev:
åh.... Jonash "the man" har talat!! de jonash säger,så är det! Allt vi andra har är skit,det jonash har är det enda som är bra! Bra jonash nu vet vi.. Hjärtligt tack!

haha..... sur k.k! smile har du kollat igenom dina inlägg? allt ska vara dyrt för att vara bra enligt dig!  men vad vet jag? klart ALLA ska lyssnapå ett proffs som dig och ta lån och köpa stereo för flera 100.000 tals kronor! det är ju bara det dyraste som är bra!

Nej, det är inte alls vad jag sagt. Och jag håller med om att Mutant är prisvärt! Det är inte snack om nåt annat.

Men, för att klassa det som BRA, och utan att betänka vad sakerna kostar, dvs utan att ta med "prisvärt" som parameter i bedömningen så klassar inte Mutant in där. "Bra" för mig börjar nånstans kring 1500-2000kr per bas, och ungefär lika mycket för ett kit tex. Det är inte möjligt att bygga ett "bra" kit för mindre, då enbart delningsfilterkomponenterna i sig är så dyra.

För mig ligger "bra system" ungefär följande (om vi inte skall tävla)

Headunit/CD: 3500-4000kr
Framsystem: 1500-2000kr
Bas: 1500-2000kr
Steg framsystem: 2500-3000kr
Bassteg: 3500-4000kr

Så vi landar på cirka 15000kr, skall man sen ha det ännu ett snäpp vassare för tävlande så går det upp 6000kr.

Sen så är det som så att skall vi upp på nåt där det går rysningar i kroppen, så är vi uppe på 100k i princip för min del.

Men igen: det handlar om dels vad man sjl vvill, vad man har för referenser och många nöjer sig helt riktigt med billgare system och tycker att det är helt okej! OCH DET ÄR HELT OKEJ. Några vill gå vidare, utveckla sitt lyssnande och kunnande om ljud, och då kommer man inte undan med att produkterna per automatik blir dyrare.

Precis som med motorsport. Vissa tycker det duger att ha en bil som gör 16s på strippen. Andra utvecklar sig och vill köra 10or. Det kostar liksom en del mer det...

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

660 Inlägg
13 mars 2009
jonash skrev:
Precis som med motorsport. Vissa tycker det duger att ha en bil som gör 16s på strippen. Andra utvecklar sig och vill köra 10or. Det kostar liksom en del mer det...

/Jonas

Om jag får säga det själv så var det där en av dom bästa jämförelserna jag hört! Hoppas andra också förstår! smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

573 Inlägg
13 mars 2009
jonash skrev:

Så vi landar på cirka 15000kr, skall man sen ha det ännu ett snäpp vassare för tävlande så går det upp 6000kr.

så du menar att jag skulle hamna inom dina ramar för ett bra ljud (inte för tävling då)
melan 15 och 20 e de jag lagt ut nu, men här på garaget ska man ju inte ens säga vad det är för märke då är man ju utdömd...

96 Inlägg
13 mars 2009
jag har köpt 2 st mutant conquest och ska dra kablar idag tongue  Dom sägs ska ju vara väldigt bra. och passar bra till Mutants monosteg Ascension 1.

Hoppas det dunkar bra ^^

det är iaf bättre än min aktiva 12 från brl XD HAHA (/GAS)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2009
Jag har en Mutant Conquest 12 som jag har kört i en sluten låda med något fel volym, den tycker jag spelade mycket bra jämfört med diverse basar som jag testat tidigare samt en kompis RF dubbel 12" låda.

Har även ett av deras slutsteg, Mutant MT400.5XXX. Bra med kräm och rent ljud, märktes stor skillnad mot mitt tidigare GAS Alpha x5 i främst klarhet och "upplösning". Många detaljer som inte hade hörts tidigare kom fram.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 mars 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
13 mars 2009
jag har massor med mutant i min bil..5st 12", 2 st 10" och 3 slutsteg..
tycker allt är mkt prisvärt! sen att mutant inte är det bästa spelar ingen roll för det va inte det han ville veta..
duger gott som poplåda i en bruksbil...men inget man tävlar med...

96 Inlägg
13 mars 2009
Jag tror också att mutant är ganska så underskattat med tankte på pris tongue   
En orsak kan ju va att det säljs som budget på micro, där dom har rockford som klassen över mutant.
Jag tänkte när jag kom in på micro som lite nybörjare viste inte så mycket om olika märken.
Då kollar man på pris och frågar persional. Och dom rekomenderar ju rockford tongue
Men då har dom ju bara mutants lågpris varor i hyllorna.

Fast jag kan ju ha fel också tonguetonguetongue
Senast redigerat av Danne_OBS (13 mars 2009)

147 Inlägg
13 mars 2009
som eplamojje säger,,,duger gott om man inte ska tävla i ljud. Tycker mutant spelar bättre än mer kända märken..

Audi S4

2 911 Inlägg
13 mars 2009
Kör mutant jag också i vinterpulkan, smiskar på rätt okej för prislappen.
Driver två 1007;or bryggat på ett usamps md43 (overkill elgrande)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 mars 2009
Miramithe skrev:
jonash skrev:

så du menar att jag skulle hamna inom dina ramar för ett bra ljud (inte för tävling då)
melan 15 och 20 e de jag lagt ut nu, men här på garaget ska man ju inte ens säga vad det är för märke då är man ju utdömd...

I min bok kan du ha vilket märke som helst, så länge det låter bra. Det kan vara Mutant, MDS, Focal eler SEAS.

Köper man enligt det schema som jag sa, och installerar det ordentligt så kommer det låta helt ok!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

534 Inlägg
13 mars 2009
Miramithe skrev:
cheva_raggare skrev:

syran har de i epan  å hört gas högtalare å sånt har ej instalerat mina infity än i min epa ^^ men ja tycker dom lät f*n såmkt bätre än gas högtalarna ja hört

gas högtalarna sat i 740

mutant högtalarna i en duett

573 Inlägg
14 mars 2009
jonash skrev:
Miramithe skrev:
jonash skrev:

I min bok kan du ha vilket märke som helst, så länge det låter bra. Det kan vara Mutant, MDS, Focal eler SEAS.

Köper man enligt det schema som jag sa, och installerar det ordentligt så kommer det låta helt ok!

okej okej, har hört många som kläckt ur sig att de jag har i min bil bara är skit (dock bara från personer som inte lyssnat på ljudet), så gjorde ett test när jag var ute och körde lite svart taxi (A) iaf så endel personer tyckte att man ska "dra på lite" när man skjutsade dom. så de gjorde jag dom flesta sa att det lät bra tills man sa vilket märke de var.

men som du säger man kan få allt att låta dåligt, och det mesta att låta ok...

(edit, btw skulle vara rätt skojj att lyssna på ditt ljud någon gång, har inte lyssnat på något sådant system någon gång)
Senast redigerat av Miramithe (14 mars 2009)

573 Inlägg
14 mars 2009
cheva_raggare skrev:
Miramithe skrev:
cheva_raggare skrev:

syran har de i epan  å hört gas högtalare å sånt har ej instalerat mina infity än i min epa ^^ men ja tycker dom lät f*n såmkt bätre än gas högtalarna ja hört

gas högtalarna sat i 740

mutant högtalarna i en duett

okej okej har inte testat mutant men gas, och har kört med principen "man får vad man betalar för" och är lite skeptisk till mutant

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 mars 2009
Miramithe skrev:
jonash skrev:
Miramithe skrev:

okej okej, har hört många som kläckt ur sig att de jag har i min bil bara är skit (dock bara från personer som inte lyssnat på ljudet), så gjorde ett test när jag var ute och körde lite svart taxi (A) iaf så endel personer tyckte att man ska "dra på lite" när man skjutsade dom. så de gjorde jag dom flesta sa att det lät bra tills man sa vilket märke de var.

men som du säger man kan få allt att låta dåligt, och det mesta att låta ok...

(edit, btw skulle vara rätt skojj att lyssna på ditt ljud någon gång, har inte lyssnat på något sådant system någon gång)

Om du skall till Elmia på söndagen så kan du få lyssna på drygt 14K i komponenter och se hur det kan låta då det bara inte är inslängt....
Min bil lär inte vara svår att hitta då den sticker ut...risig som den är big_smile
Tänker försöka hålla mig runt den större delen av dan så folk som vill kan få lyssna lite.
(Nej Jonas......det blev inga nya steg den här gången då jag prioriterade en ny kyl då den gamla gav upp....jag tror du förstår det wink )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 mars 2009
Som vanligt en jäkla massa jidder.
Mutant ÄR prisvärt.
Man får mycke för pengarna och det finns få märken i samma prisklass som kan konkurera med dom där.
Och ja klart det finns bättre märken.
Men om man gämför tex basar i 1000:- klassen så är det inte mycke som slår mutant.
Även deras billigare serie av framsystem låter bra.
Och när man kommer till slutsteg så är dom i sintur snäppet bättre än det mesta i deras sortiment.
Det ända jag skulle passa mig för dock är att köpa mutant HU för dom är inge vidare.
Jag har provat en hel del och aldrig varit missnöjd med något från mutant med tanke på vad jag betalat för grejerna.

Och att det inte skull gå att tävla med är rent skitsnack enligt mig.
Det går alldeles utmärkt att placera sig riktigt bra i ESPL klasserna och detta kommer jag även att bevisa wink
Senast redigerat av BMTech (14 mars 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 mars 2009
BMTech skrev:
Som vanligt en jäkla massa jidder.
Mutant ÄR prisvärt.
Man får mycke för pengarna och det finns få märken i samma prisklass som kan konkurera med dom där.
Och ja klart det finns bättre märken.
Men om man gämför tex basar i 1000:- klassen så är det inte mycke som slår mutant.
Även deras billigare serie av framsystem låter bra.
Och när man kommer till slutsteg så är dom i sintur snäppet bättre än det mesta i deras sortiment.
Det ända jag skulle passa mig för dock är att köpa mutant HU för dom är inge vidare.
Jag har provat en hel del och aldrig varit missnöjd med något från mutant med tanke på vad jag betalat för grejerna.

Och att det inte skull gå att tävla med är rent skitsnack enligt mig.
Det går alldeles utmärkt att placera sig riktigt bra i ESPL klasserna och detta kommer jag även att bevisa wink

Inget snack om att det är PRISVÄRDA grejer.....
Men BRA? Ja det är som sagt var en definitionsfråga.
Jag tycker inte att mina grejer (inte mutant men likvärdigt i pris) är BRA.....
Men de är bra för vad man får betala...alltså prisvärda.

Så mao kan man diskutera detta till dödagar.....och alla diskussioner kan samanfattas med att de är PRISVÄRDA....vilket du själv säger wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök