3239
Sök

3 eller 2½tums avgassystem???

2 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#1
Jag står i valet eller kvalet att välja 3 eller 2½" halvsystem. Ska bara byta ifrån kat. och bakåt. Är ute efter ett gott ljud än så länge. Då är frågan, vad tycker NI?
Sedan är det någon som har erfarenhet av JT`s 3tum system som Speedparts säljer? Tacksam för alla svar!
Detta är till en Saab 9-5 2.0t -00

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
14 mars 2007
#2
kör 2,5"  JT super flow kan jag rekomendera gott och väl..brorsan har det på sin 900turbo.. det kan man kalla skön turbo sång

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

1 567 Inlägg
14 mars 2007
#3
Lika bra du tar 3" annars så kommer du säkert ångra dig...

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 079 Inlägg
14 mars 2007
#4
Jag har 3" hela vägen inkl 3"sportkat, iof på en volvo turbo men ändå. Det låter rätt fint, ångrar inte att jag tog 3", sen gäller ju att man har chip för att utnyttja det nya flödet med avgassystemet. Vet en del som får laddspikar utan att ha chippat, så ska du ha 3" se till att du har programvara för det systemet. Bäst någon saabkännare svarar på det, samt om det behövs modiferas för att kunna monteras.

Ang JT så kan det variera på passformen, en del tar det som att passformen är bra fast man får bruka lite våld medans andra tycker det är dåligt. På min bil var det inga större bekymmer, var lite tight över bakaxeln så man fick lov att värma röret och klämma ihop lite. Drog fast allt och körde en vecka sen så fick man göra lite efterjusteringar. Kort och gott jag är nöjd och det låter fint.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

263 Inlägg
14 mars 2007
#5
Tjena! Kör på 3".. Mycket skönare ljud, tycker jag iaf..  Och så är det ju snyggare med större oxå....

Volvo-Real-Power!

12 086 Inlägg
14 mars 2007
#6
Köp från JT direkt, kanske tjänar några kronor?
www.jt-tuning.se

med lem
1 925 Inlägg
14 mars 2007
#7
utan tvekan 2½ tum ! som någon sa innan så måste du ha programvara  till 3" systemet .  o sen att byta till 3" efter kat ? vad är det för mening ? ger la ingen effekt på de tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Örebroare i exil
970 Inlägg
14 mars 2007
#8
Ska du bara montera 3" efter katalysatorn behöver du ej ha anpassad programvara för det. Frågade själv Maptun om det i höstas och fick det svaret. Som sagt, någon effektökning lär du knappast vänta dig, men en bra mycket trevligare motorsång! Hade inga som helst problem med passformen på mitt JT 3" och har inte hört någon annan 9-5 ägare som haft problem med det.

Hej FRA!

16 Inlägg
14 mars 2007
#9
om du vil ha gott ljud så ska det va rostfrit 3"


(none)
1 725 Inlägg
14 mars 2007
#10
Jag har 2,5" efter kat med dubbla utblås... Blev såå skönt ljud med just de dubbla...Sen ska man se till att skaffa 3" fram till... Kolla gärna bilden på min bil.. Gjorde det på speedparts.

Lycka till!!

--Lev i går som det vore i morgon--

111 Inlägg
14 mars 2007
#11
tjena, jag lånar tråden lite bara tongue måste man chipa bilen om man ska ha 3" från turbon lr vad va de ni menade?

// David Jonsson

vRsex
471 Inlägg
14 mars 2007
#12
Tänk också att större system kan ge oönskad effektbortfall och högtljud som kan trötta ut öronen.

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

1 079 Inlägg
14 mars 2007
#13
_471-David_ skrev:
tjena, jag lånar tråden lite bara tongue måste man chipa bilen om man ska ha 3" från turbon lr vad va de ni menade?

Man bör iaf ha en annan programvara om du byter downpipe och katalysator, för du får ett helt annat mottryck, en del som kör steg1 chip/ochippat får laddspikar som de inte skulle med rätt programvara. Läste för inte så längesen om en som hade en original turbobil och tryckte på ett 3" hela vägen, hans laddtryck ökade med 0.2bar samtidigt som laddtrycket peakade upp på 1bar, har man då inte rätt inställt med tändning och soppa så kan det gå illa. Visst man kan köra så, men varför riskera ett haveri? Själv körde jag rätt lugnt med 3" hela vägen fast jag hade steg1 chip, för mitt laddtryck ökade med ca: 0.2bar också men hade inga laddspikar iaf.

Så nej man måste inte, men det är en större risk man tar eftersom allt är inställt efter andra förutsättningar. Kan eventuellt bli problem med original programvaran så att bilen klipper vid för högt laddtryck med, iaf på modernare bilar.

En 3" downpipe och 3" sportkat ger effektskillnad, det är där du behöver evakuera de varma avgaserna. Och visst ett 3" efter sportkat kanske inte fyller så stor funktion kanske rent av ger lägre effekt beroende på trimmet, men det låter mer, och jag kan säga att det låter mkt mer än ett originalsystem iaf på min bil så kör man en del långturer som jag gör så vill man inte ha allt för mkt ljud, så jag tog alternativet med 2ljuddämpare (finns iaf till 850) och det är ändå i mesta laget, tänkte först ta en dämpare och hade jag gjort det så hade jag blivit halvdöv och galen efter 20mil i sträck.
Senast redigerat av ruhler (14 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

666 Inlägg
14 mars 2007
#14
Skee
Om man har en turbo bil som i datta fallet så vill turbon ha så lite morstånd eftersig som möjligt, det ideala är att ha ett "stuprör" efter turbon, detta ger en snabbar "spool up". Ljudvolymen kan variera, mitt 3" system låter 82 Db uttanför bilen, men i bilen hörs det inte mycket skillnad från orginal, visst hör man det, men har man sterion på på litta lagom låg volym så hör man inte mycket av motorn.
Det om mappning, man behöver inte mappa om bilen för att sätta på ett 3" efterkatten system, men ska man sätta diut en annan katt så kan en om mappning vara att rekomendera för att få någon effekt ökning.

Personligen rekomenderar ja 3" eftersom det på min iaf ger ett mer kraftigt lågfrekvent muller smile , men det e litte vad man är ute efter för ljud.

Angående effekt ökning så är det lite fråån bil till bil... min bil hade ett igensatt 1,9" avgasrör orginal me massa motstån, när jag bytte så märkte jag skillnad, spoolup tiden minskade något, och det blev mer respons på gasen. men om man är ute efter effekt så e det bättre å chippa:)

//Silver


2 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#15
Nu har jag fått många och trevliga svar. Tror jag satsar på ett 3". Är just nu ute efter ett skönt ljud. Får se till sommaren om det blir lite mer motor. Och sedan är det ju extra trevligt med rabatten som "Saab Turbo Club" har hos Speedparts!


Sök