3715
Sök

Ställbar tryckklocka 940 ltt?

166 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#1
Skulle vilja veta var man kan köpa en ställbar tryckklocka, har tittat hos bsr, men kan inte hitta någon, hittar bara fasta där...

Hur svårt är det sen att byta den själv? Är alla chip lödfria från viking till 940 ltt?

mvh
Robin
Senast redigerat av Robb (14 mars 2007)

-utan 940
1 728 Inlägg
14 mars 2007
#2
De som BSR säljer går att justera ner så de laddar mindre än de är gjorda för. Du kan ju pystrimma istället men då blir det inte lika stabilt laddtryck. Det är inte speciellt svårt att byta den själv, lägg dig under bilen så ser du hur den sitter fast (ett låsclips och två muttrar).

Alla 940 har lösa bränslechip som sitter i sockel så det behöver inte lödas nånting.

166 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#3
Jag vill ju ha 0,8bars laddtryck, men går den klockan att justera uppåt sen om man vill meka lite mer?

Det jag behöver är ett chip och ny laddklocka 0,8 så är allt klart och den laddar 0,8 när jag satt dit den, inga yttligare inst. behövs?

vad märker man för skillnad om man sätter dit en vx3 kam också?

-utan 940
1 728 Inlägg
15 mars 2007
#4
Jag monterade en BSR 0,8bar-klocka i syrrans 940 fulltrycksturbo, jag fick skruva den i botten för att den skulle ladda mer än det gör original men jag har inte kontrollerat trycket med någon separat mätare. Enligt original-mätaren laddar den iaf ca. 0,8bar. Köper du en 1bar-klocka borde den gå att justera ner till 0,8bar.

Det är bara att byta grejerna och köra.

Sätter du i en VX3-kam kommer den bli slö på låga varv (under 2500) men mer varvvillig efter 3000. Vid normal körning märker man inte av slöheten på låga varv, det är främst när man står still och ska iväg snabbt som det går segt i startögonblicket.

Jag har dragit ett tungt flyttsläp med min VX3-kam och det gick bra, jag behövde inte växla ner i uppförsbackarna.

166 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#5
så då måste man köpa en laddtrycksmätare också för att ställa in laddtrycket?

Laddmätare
tryckklocka
chip

något mer man behöver?

-utan 940
1 728 Inlägg
15 mars 2007
#6
Ja det är ju alltid bra att ha en tryckmätare, har du redan en LTT-mätare är det bara att koppla den nya till samma slang.
Något mer än detta ska inte behövas, bara att tanka 98oktan och köra så det ryker. smile
Tänk på att kopplingen kanske inte orkar med högre ladd om den är sliten, jag kunde inte ladda mer än 0,8bar med min gamla slitna m46-koppling.
Senast redigerat av Andreas 940 (15 mars 2007)


Sök