2793
Sök

min volvo 940 går bara på 3 cyl

796 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#1
min 940 slutade gå på en cylinder i måndags.
Var sen iväg och inhandlade tändstift och tändkablar för jag trodde att det var felet, men så var det inte fick jag veta nyss när jag var ute o provkörde.
Får köpa ny fördelare med och se om det kan vara orsaken. Det lustiga är att den går på alla 4 först och sen efter ett tag går han bara på 3. Vad kan annars vara orsaken? Aningen störande när man verkligen behöver bilen.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

153 Inlägg
15 mars 2007
#2
kollat slangen från insug till bromsservon?? , jag har nämligen hatt de problemet....

Tuned By Nenne !!

499 Inlägg
15 mars 2007
#3
Fungerar alla spridare?
Sitter kablarna ordentligt på varje spridare?
Är det alltid samma cylinder som inte går?

Om du har fixat tändningen borde det vara något med bränslet?

/Fredrik


21 761 Inlägg
15 mars 2007
#4
nenne_volvo skrev:
kollat slangen från insug till bromsservon?? , jag har nämligen hatt de problemet....

Har också haft det problemet med en 240-77, det var 4:e cylindern som inte ville vara med. Slangen byttes och sedan blev det bra.

796 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#5
ska felsöka det ni skrivit ner imorrn.
Tack för svaren. jag återkommer.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

796 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
#6
Alltså han går från och till på alla cylindrar men oftast bara på 3.

slangen från insuget är hel.

Tänkte kanske att det kan vara det där bränsle reläet som brukade strula på volvosarna från -88?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

21 761 Inlägg
17 mars 2007
#7
Relät borde inte vara orsaken, då skulle nog inte motorn starta alls. Ett enkelt sätt att kolla om det finns gnista i kablarna är att använda en stroboskoplampa, då ser du iaf om det kommer gnista från fördelaren.

Vet du om det är samma cylinder som bråkar hela tiden eller kan det vara olika cylindrar?
Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2007)

92 Inlägg
17 mars 2007
#8
Kolla fall tätningarna till spridarna e oki, vicka lite på dem medans bilen går, se fall de hörs någon skillnad, el känn fall de är lösa

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

796 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#9
Spridarna verkar ok.
Har tagit bort fördelaren och gjort rent den för det var beläggningar på den. Men vid provkörning så var det samma fel.
En Bekant sa att den kunde vara tändmodulen ( den där lilla aluminium lådan) bakom panelen vid passagerar dörren. Som styr tändningen. Han sa att han hade bytt ut den på sin 740 en gång i tiden när den hade strulat. Ska nog byta ut den han sa att den inte var så dyr. Någon som vet vad den kostar?

Mvh

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

153 Inlägg
18 mars 2007
#10
verkar som de e insprutningsboxen du mernar, tänboxen är svart har ja för mig..

Tuned By Nenne !!

601 Inlägg
18 mars 2007
#11
Den boxen vid passagerarsidan är bränsleboxen. Tändboxen sitter vid pedalerna. (Bredvid gaspedalen)

Smålänning
7 883 Inlägg
18 mars 2007
#12
ronne skrev:
Spridarna verkar ok.
Har tagit bort fördelaren och gjort rent den för det var beläggningar på den. Men vid provkörning så var det samma fel.
En Bekant sa att den kunde vara tändmodulen ( den där lilla aluminium lådan) bakom panelen vid passagerar dörren. Som styr tändningen. Han sa att han hade bytt ut den på sin 740 en gång i tiden när den hade strulat. Ska nog byta ut den han sa att den inte var så dyr. Någon som vet vad den kostar?

Mvh

Är det boschsystem i bilen så är inprutarboxen gråsilvrig och tändboxen svart.
Vet inte vad den kostar, men billiga brukar inga styrboxar vara. På skroten kostar dom t.ex en tusenlapp.

Tändslutsteget kan det vara. Eller boxen. Tändboxen är nog billigare än insprutarboxen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

796 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#13
AcFreaker skrev:
Den boxen vid passagerarsidan är bränsleboxen. Tändboxen sitter vid pedalerna. (Bredvid gaspedalen)

okey då har jag letat på fel ställe.
Då är det den jag ska byta vad kostar den?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Reparatör
630 Inlägg
18 mars 2007
#14
ronne skrev:
AcFreaker skrev:
Den boxen vid passagerarsidan är bränsleboxen. Tändboxen sitter vid pedalerna. (Bredvid gaspedalen)

okey då har jag letat på fel ställe.
Då är det den jag ska byta vad kostar den?

Har du verkligen kollat så att det inte kommer gnista till stiftet på den cylindern som inte funkar ? genom att ta bort kabeln och sätta på ett löst stift samt hålla mot jord samtidigt som bilen går ? Tändboxen brukar funka eller inte funka oftast inte gå sönder på 1stift ibland . Däremot gnistförstärkaren som sitter vf på innerskärmen har jag varit med om att dom spökat på detta sätt . Kolla den tycker jag . Och gnistan så klart . Kan nu vara du bränt en ventil i toppen med .


Min önska din lag
24 Inlägg
18 mars 2007
#15
jag tycker de låter arne skumt! e det en box borde den misstända på samma cylinder hela tiden.. och e det en ventil e det också samma cylinder:S  tycker du ska kolla alla vakum slangar och verkligen kolla så det inte bubblar i vattnet gör de de e  de toppa pakning tycker de låter mer sant än en box:S

1 813 Inlägg
18 mars 2007
#16
min 6a gick på 5 och ibland 4 .. då var det kamremen som hade hoppat 4 hopp..
kolla din rem du med;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

796 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#17
Nån som vet vad tänd boxen kostar ca?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

151 Inlägg
19 mars 2007
#18
ronne skrev:
Nån som vet vad tänd boxen kostar ca?

Du kan nog utesluta tändstyrenheten, det är tändspolen/tändmodulen i motorrummet som skickar ut hög spänning till fördelaren som i sin tur fördelar ut denna till stiften. Styrenheten inne i bilen (ovanför pedalerna) ger tändspolen förutsättningar att "göra sitt jobb". Gör den inte det skulle nog inte motorn gå alls.
Kolla det övriga som en del nämnt, är det hela tiden samma cylinder den missar på? Har du gnista på det stiftet? Har du kollat kompressionen? Du bör utesluta andra vanligare orsaker innan du går och köper en ny styrenhet. Tänk på att öppet köp INTE gäller för en styrenhet! Är förpackningen öppnad kan du nog glömma att få lämna tillbaka om det visar sig att det inte är styrenheten det är fel på (vilket det med all sannolikhet inte är). Då har du kastat kanske 5-6 tusen i sjön. Att kolla gnista och kompression kostar ju inga större summor, kan bli gratis om du kan låna en mätare.
Troliga orsaker:
-spricka i fördelarlocket
-blåst topplockspackning
-spridare som trilskas/läckage vid densamma
-dålig avgas/insugventil

/Mats S

796 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#19
så där nu har jag varit i väg efter jobbet o köpt ny fördelare och rotor och en tändmodul. Var sitter tänd modulen någonstans? hoppas det kommer fungera nu!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Mr White
1 072 Inlägg
20 mars 2007
#20
Har du kolla över om insugningspackningen är hel..Spryuta me startgas runt insuget.



Sök