min 940 slutade gå på en cylinder i måndags. Var sen iväg och inhandlade tändstift och tändkablar för jag trodde att det var felet, men så var det inte fick jag veta nyss när jag var ute o provkörde. Får köpa ny fördelare med och se om det kan vara orsaken. Det lustiga är att den går på alla 4 först och sen efter ett tag går han bara på 3. Vad kan annars vara orsaken? Aningen störande när man verkligen behöver bilen.
Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Relät borde inte vara orsaken, då skulle nog inte motorn starta alls. Ett enkelt sätt att kolla om det finns gnista i kablarna är att använda en stroboskoplampa, då ser du iaf om det kommer gnista från fördelaren.
Vet du om det är samma cylinder som bråkar hela tiden eller kan det vara olika cylindrar?
Spridarna verkar ok. Har tagit bort fördelaren och gjort rent den för det var beläggningar på den. Men vid provkörning så var det samma fel. En Bekant sa att den kunde vara tändmodulen ( den där lilla aluminium lådan) bakom panelen vid passagerar dörren. Som styr tändningen. Han sa att han hade bytt ut den på sin 740 en gång i tiden när den hade strulat. Ska nog byta ut den han sa att den inte var så dyr. Någon som vet vad den kostar?
Mvh
Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Spridarna verkar ok. Har tagit bort fördelaren och gjort rent den för det var beläggningar på den. Men vid provkörning så var det samma fel. En Bekant sa att den kunde vara tändmodulen ( den där lilla aluminium lådan) bakom panelen vid passagerar dörren. Som styr tändningen. Han sa att han hade bytt ut den på sin 740 en gång i tiden när den hade strulat. Ska nog byta ut den han sa att den inte var så dyr. Någon som vet vad den kostar?
Mvh
Är det boschsystem i bilen så är inprutarboxen gråsilvrig och tändboxen svart. Vet inte vad den kostar, men billiga brukar inga styrboxar vara. På skroten kostar dom t.ex en tusenlapp.
Tändslutsteget kan det vara. Eller boxen. Tändboxen är nog billigare än insprutarboxen.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Den boxen vid passagerarsidan är bränsleboxen. Tändboxen sitter vid pedalerna. (Bredvid gaspedalen)
okey då har jag letat på fel ställe. Då är det den jag ska byta vad kostar den?
Har du verkligen kollat så att det inte kommer gnista till stiftet på den cylindern som inte funkar ? genom att ta bort kabeln och sätta på ett löst stift samt hålla mot jord samtidigt som bilen går ? Tändboxen brukar funka eller inte funka oftast inte gå sönder på 1stift ibland . Däremot gnistförstärkaren som sitter vf på innerskärmen har jag varit med om att dom spökat på detta sätt . Kolla den tycker jag . Och gnistan så klart . Kan nu vara du bränt en ventil i toppen med .
jag tycker de låter arne skumt! e det en box borde den misstända på samma cylinder hela tiden.. och e det en ventil e det också samma cylinder:S tycker du ska kolla alla vakum slangar och verkligen kolla så det inte bubblar i vattnet gör de de e de toppa pakning tycker de låter mer sant än en box:S
Du kan nog utesluta tändstyrenheten, det är tändspolen/tändmodulen i motorrummet som skickar ut hög spänning till fördelaren som i sin tur fördelar ut denna till stiften. Styrenheten inne i bilen (ovanför pedalerna) ger tändspolen förutsättningar att "göra sitt jobb". Gör den inte det skulle nog inte motorn gå alls. Kolla det övriga som en del nämnt, är det hela tiden samma cylinder den missar på? Har du gnista på det stiftet? Har du kollat kompressionen? Du bör utesluta andra vanligare orsaker innan du går och köper en ny styrenhet. Tänk på att öppet köp INTE gäller för en styrenhet! Är förpackningen öppnad kan du nog glömma att få lämna tillbaka om det visar sig att det inte är styrenheten det är fel på (vilket det med all sannolikhet inte är). Då har du kastat kanske 5-6 tusen i sjön. Att kolla gnista och kompression kostar ju inga större summor, kan bli gratis om du kan låna en mätare. Troliga orsaker: -spricka i fördelarlocket -blåst topplockspackning -spridare som trilskas/läckage vid densamma -dålig avgas/insugventil
så där nu har jag varit i väg efter jobbet o köpt ny fördelare och rotor och en tändmodul. Var sitter tänd modulen någonstans? hoppas det kommer fungera nu!
Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.