3041
Sök

Glödlampa + och - ?

Adder
972 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Ska löda in några dioder i en vanlig lampa till parkeringsljuset. Men vart osäker och kan inte kolla nu. Är höljet som är "-" och mittstiftet är + ? Är de så eller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

42 Inlägg
15 mars 2007
det ska inte spela nån roll när du kopplar deod

21 761 Inlägg
15 mars 2007
Adder skrev:
Ska löda in några dioder i en vanlig lampa till parkeringsljuset. Men vart osäker och kan inte kolla nu. Är höljet som är "-" och mittstiftet är + ? Är de så eller ?

Ja, så är det.

Adder
972 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
De är ju de, de gör. Åt "fel håll" stoppar ju dioden strömmen och lyser inte.. Så + och - måste vara rätt..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Väghyvel
252 Inlägg
15 mars 2007
Blacknight skrev:
det ska inte spela nån roll när du kopplar deod

jo på deoder spelar det roll!! men inte lampor..

42 Inlägg
16 mars 2007
deoder kan ju ta emot växelström så det ska inte spela roll..men men

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
16 mars 2007
Blacknight skrev:

Ett litet tips.
Yttra dig inte om saker som du inte har en aning om...

En Diod lyser inte om man kopplar + till - osv....
En Diod lyser inte om den får växelström... Endast lik

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

10 287 Inlägg
17 mars 2007
Lysdioder lyser under halvperiod om man matar dom med växelström. Det går även att få lysdioder att lysa under båda halvperioderna om man förser växelspänningen med lämplig bias.

Och man bör vara tydligare och prata om "lysdioder" eftersom "dioder" - i alla fall halvledardioder - inte lyser alls.

/Göran

Turbo_A4 skrev:
Blacknight skrev:

Ett litet tips.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
17 mars 2007
Sharky skrev:
Lysdioder lyser under halvperiod om man matar dom med växelström. Det går även att få lysdioder att lysa under båda halvperioderna om man förser växelspänningen med lämplig bias.

Och man bör vara tydligare och prata om "lysdioder" eftersom "dioder" - i alla fall halvledardioder - inte lyser alls.

/Göran

Turbo_A4 skrev:
Blacknight skrev:

Ett litet tips.

Omen tjenare! Kamma dig lite nu va, vem vill ha en flimmrande "lysdiod"? Dessutom tror jag inte att den håller speciellt länge... Och i bil sammanhang lär du inte hitta växelspänning så jäkla lätt... Saken är ju den att folk som inte kan ett skit ska hålla på att snacka och skapa just sånna här disskutioner.

Summa sumarum: Adder; En lysdiod måste polvändas rätt.

fastOne.se
Hi-Tuning.com

10 287 Inlägg
17 mars 2007
Du får förlåta mig men jag replikerade på ditt kategoriska uttalande i post #7 "En Diod lyser inte om den får växelström... Endast lik".

/Göran

Turbo_A4 skrev:
Omen tjenare! Kamma dig lite nu va, vem vill ha en flimmrande "lysdiod"? Dessutom tror jag inte att den håller speciellt länge... Och i bil sammanhang lär du inte hitta växelspänning så jäkla lätt... Saken är ju den att folk som inte kan ett skit ska hålla på att snacka och skapa just sånna här disskutioner.

Summa sumarum: Adder; En lysdiod måste polvändas rätt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
17 mars 2007
Turbo_A4 skrev:
Blacknight skrev:

Ett litet tips.

hade du vatt electriker så hade du nog vetat mer.. har du överhuvudtaget kopplar deoder eller

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
17 mars 2007
Blacknight skrev:
Turbo_A4 skrev:
Blacknight skrev:

Ett litet tips.

hade du vatt electriker så hade du nog vetat mer.. har du överhuvudtaget kopplar deoder eller

Hahahaha! Ja, jag jobbar som elektriker och ja, jag har kopplat dioder och "lysdioder" många gånger... Vet du vad? Jag har även kopplat in en glödlampa men de va lite lurigt hehe

fastOne.se
Hi-Tuning.com

905 Inlägg
17 mars 2007
hmm, lite sandlåde stadium nu. polvänd den rätt så slipper man juh undra om den kommer lysa eller inte.

42 Inlägg
17 mars 2007
Turbo_A4 skrev:
Blacknight skrev:
Turbo_A4 skrev:

Ett litet tips.

Hahahaha! Ja, jag jobbar som elektriker och ja, jag har kopplat dioder och "lysdioder" många gånger... Vet du vad? Jag har även kopplat in en glödlampa men de va lite lurigt hehe

vem fan bryr sej ..jag hade inget att göra så jag jävlades lite..felet me denna sidan är att alla tror se kunna så jävla mkt om allt..lägg ner ;-P

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
17 mars 2007
Blacknight; Du e ju en sån person som gör att man inte kan ställa en fråga utan att få svar från en helt okunnig människa. Tänk va skönt om endast dom som verkligen kunde nått skrev i trådar som dessa... Skaffa dig lite kunskap så kan du också va med och tro att du kan allt big_smile

fastOne.se
Hi-Tuning.com

42 Inlägg
18 mars 2007
Turbo_A4 skrev:
Blacknight; Du e ju en sån person som gör att man inte kan ställa en fråga utan att få svar från en helt okunnig människa. Tänk va skönt om endast dom som verkligen kunde nått skrev i trådar som dessa... Skaffa dig lite kunskap så kan du också va med och tro att du kan allt big_smile

haha jag har inte den starka viljan som du har att framstå som kunnig.. jag behåller min kunskap för mej själv inte för att skryta att jag kan allt.. men att snacka om en lite deod med en civilingenjör i elteknik är inte så smart av dej turbogossen...
Senast redigerat av Blacknight (18 mars 2007)

8 881 Inlägg
18 mars 2007
Blacknight skrev:
Turbo_A4 skrev:

haha jag har inte den starka viljan som du har att framstå som kunnig.. jag behåller min kunskap för mej själv inte för att skryta att jag kan allt.. men att snacka om en lite deod med en civilingenjör i elteknik är inte så smart av dej turbogossen...

Du har säkert rätt i det du skriver, att det inte är smart att snacka med en civilingenjör i elteknik. Men å andra sidan så kan säkert turbogossen stava till diod wink

och att du vill hålla dina kunskaper för dig själv är ju bra, men varför då svara på inlägg överhuvudtaget?
Har man inget att tillföra ett inlägg finns ingen anledning att posta.

<--- back to topic

Fotograf på tierpidag.se

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
18 mars 2007
Blacknight skrev:
Turbo_A4 skrev:

De handlar inte om att framstå som kunnig. Utan att om man ska säga nått så ska de va utav kvalitet inte nått jävla skit snack! Å att du skulle va civilingenjör tror jag så där mycke på... Hade du varit de så hade lätt kunnat redogöra hur saker och ting låg till men de verkar du inte ha en aning om... Lycka till i ingenjörs livet tongue
Senast redigerat av Turbo_A4 (18 mars 2007)

fastOne.se
Hi-Tuning.com

21 761 Inlägg
18 mars 2007
Mmm, men man kan konstatera att ni båda har både rätt och fel iaf.

Blacknight har rätt i att en lysdiod lyser även med växelspänning, men har fel i att det inte skulle spela någon roll hur man vänder + och - på en lysdiod.

Turbo_A4 har rätt i att + och - måste vara rätt kopplat på en lysdiod, men har fel i att en lysdiod inte skulle lysa med växelspänning.

Då vet vi det och Adder har fått svar på sin fråga. Punkt.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
18 mars 2007
En lysdiod leder bara stömmen åt ett håll och när den gör det så lyser den.
I växelström så byter strömmen håll hela tiden vilket i sin tur gör att lysdioden bara lyser när strömmen åker åt rätt håll.
Om du kopplar en diod fel på likspänning så lyser den inte!
Det går inte att koppla fel på växelström. MEN den kan lysa med FAST SKEN för ögat om dioden blinkar nog snabbt, samma prinsip som tv skärmar (bildrörs skärmar blinkar fast vi upplever det som fast sken, testa vinka framför en tv och kolla på handen så kommer du se nå skumt ^_^)
Senast redigerat av Sherlia (18 mars 2007)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Sök