2397
Sök

Problem med min Volvo 740

45 Inlägg
16 mars 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är såhär att jag har köpt mig en Volvo 740 GLT årsmodell 90 nyligen och har lite problem med den som jag tänkte någon kunde ge mig tips på vad det är?

1:a problemet: Det är otroligt svårt att få i 1:ans växel när bilen står stilla, men när man kör och växlar ner till 1:an är det inga problem (även alla andra växlar funkar fint när man kör). När bilen är igång och man lägger i baken rasslar det till i lådan men inte om bilen är avstängd.

2: problemet: Den finns en orange lampa med en lampa i med ett kryss över som lyser om någon lampa har slocknat i systemet, ni förstår säkert vilken lampa jag menar. Den blinkar i takt med min höger blinkers så fort jag sätter på den. Men när jag bromsar så slutar den att blinka men när jag släppt bromspedalen och straxt därefter blinkar den igen. Den kan även lysa när jag lägger i baken ibland har jag för mig men sloknar så fort jag kör eller trycker på bromspedalen igen.



Skulle va jätte tacksam för alla förslag på vad det kan va för fel!

Tackar på förhand!

Mvh Sammy.


1 Inlägg
16 mars 2007
#2
På problem 1 så tror jag att din koppling är slut. Problem 2 låter som jordfel, svårt att fixa.

11 Inlägg
16 mars 2007
#3
SammyP skrev:
Hejsan!

Det är såhär att jag har köpt mig en Volvo 740 GLT årsmodell 90 nyligen och har lite problem med den som jag tänkte någon kunde ge mig tips på vad det är?

1:a problemet: Det är otroligt svårt att få i 1:ans växel när bilen står stilla, men när man kör och växlar ner till 1:an är det inga problem (även alla andra växlar funkar fint när man kör). När bilen är igång och man lägger i baken rasslar det till i lådan men inte om bilen är avstängd.

2: problemet: Den finns en orange lampa med en lampa i med ett kryss över som lyser om någon lampa har slocknat i systemet, ni förstår säkert vilken lampa jag menar. Den blinkar i takt med min höger blinkers så fort jag sätter på den. Men när jag bromsar så slutar den att blinka men när jag släppt bromspedalen och straxt därefter blinkar den igen. Den kan även lysa när jag lägger i baken ibland har jag för mig men sloknar så fort jag kör eller trycker på bromspedalen igen.



Skulle va jätte tacksam för alla förslag på vad det kan va för fel! Jag skulle tro att det är antingen en synkorisring i lådan som är dåli eller ett lagger i din låda som är itu

Tackar på förhand!

Mvh Sammy.

11 Inlägg
16 mars 2007
#4
mm

Forummoderator
26 351 Inlägg
16 mars 2007
#5
Ralle_P skrev:
mm

Jag är långt ifrån en expert så allt jag säger kan vara fel - men har för
mig att svårigheterna med att få i ettan stillastående men-inga-problem-i-fart
har nåt med trötta synkringar i växellådan?
Bara jag som har hört nåt sånt?
Säkert ute och vandrar jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
16 mars 2007
#6
nä det behöver inte vara det men det kan men det kan ju som sagt var bero på ett lagger som är itu wink

687 Inlägg
17 mars 2007
#7
Jag hittade lite info på 200 klubben om kärvande splines
Svårt att få i växlarna på M45,M46,M47 ??

Om lamellen kärvar på splines (vilket verkar vara mycket vanligt) finns det enkla testet:

Varmkörd bil.
Motor på tomgång, friläge, kopplingspedal uppe (lådans ingående axel snurrar).
Trampa ner kopplingspedalen i botten
Vänta 5 sekunder
Lägg i (eller försök lägga i) backen.

Om det skrapar har inte lådans ingående axel slutat snurra, vilket ofta beror på just kärvande splines. Testet visar om kopplingen lyckas frikoppla helt eller inte.

Om backen vid detta test inte skrapar (=kopplingen kopplar ur som den ska), men 1:an kärvar är det något galet med växellådan.

Vår 945:a hade splinesfelet efter 10 000 körda mil. Jag rev bort växellådan och konstaterade att kopplingen såg ut som ny. Rengjorde ingående axelns splines och lamellskivans splines (lite strävt och smårostigt) . Fettade in helt lätt och bara skruvade ihop. Har kört 13 000 problemfria mil sedan dess. M47 låda, B230FB motor. Går mest snälla landsvägsresor. Då verkar M47 fungera bra.

OBS:
Koppling som inte frikopplar kan vara annat än kärvande splines. Att rengöra/fetta in splines och bara montera ihop ÄR en chansning. Är kopplingen sliten rekommenderas naturligtvis byte av "rubbet" urtrampningslager+lamell+tryckplatta).


Sök