2641
Sök

Några tips inför uppkörning för C-behörighet?

*BECE**
334 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Har uppkörning för C-kort på Onsdag, någon som har några allmänna tips? Några som vill berätta va de fick göra på själva teoridelen på själva uppkörningen?
//Hampus

Like it German
378 Inlägg
18 mars 2007
kolla i speglarna hela tiden....då menar jag konstant det får du nedslag på dirren om du inte gör. och sen hålla avstånd och vara uppmärksam på allting speciellt barn å utsatta människor.

Hur många skruvar fick du över?....

*BECE**
334 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Jo sånna saker är ju självklara, men jag tänkte lite mer specifikt för C-Kort! Har du det?

"The Stig"
390 Inlägg
18 mars 2007
hampa87 skrev:
Jo sånna saker är ju självklara, men jag tänkte lite mer specifikt för C-Kort! Har du det?

Jag har C-kort.kör lastbil i gruvan här hemma..

Det man ska tänka på är att ta ut svängarna så man inte är på trottoarerna å kör.Kolla speglar å sånt skit gör man på B-kort så det kan du ju.

Sen är det hur du hanterar fordonet.vet ej om det är volvo-merca-scania du kör..växla rätt osv.

Sen kommer du ju få dom obligatoriska frågorna om färdskrivaren vilotider etc.Hur lufttorken funkar kanske?såna frågor..

Sen blir det lastsäkringen.den ska du kolla Noga...

Lycka till..
Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

*BECE**
334 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Jepp, ta ut svängarna får jag ta å tänka på lite mer, har vart på en och annan trottoar:P lastsäkringen är inga problem. De är en volvo FH12a jag kör. Tack så mycket för hjälpen, skriv gärna något mer om du kommer på något:)

"The Stig"
390 Inlägg
18 mars 2007
Jaa det är ju lite större allting.Kan ju bli lite svårare i stan osv..Men körningen brukar gå bra.Bara att ta de lungt..Det är ingen sportbil man kör direkt..Så är det de hör med ecodriving som inte jag hade när jag tog kortet.vet ej hur petiga dom är på det..Det är just dom här frågorna man får som man ska träna på.Och man vet ju inte vad är för frågor heller.Det vart jag underkänd på första gången.Exakt va du ville veta va?HAHA

Nee hoppas det går bra.Skriv i tråden här hur det gick osv.

Lycka till
Mwh Patrik.

*BECE**
334 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Hehe tack så mycket, har sista körlektionen imorgon så får ta och finslipa lite på allt:) Självklart skriver jag hur de gick på Onsdag:)

3 Inlägg
19 mars 2007
som någon sa tidigare så är speglarna vääldigt viktiga speciellt då man kör lastbil, 
kör du landsväg så skall du nästan kolla mer i speglarna än på vägen ;P  endel är då iaf skit noga med just speglarna på C-kort,   

och om du var osäker på trottoarer å skit så kolla och lär dig vart brytpunkten är på lastbilen så är det aldrig några problem smile och sen kolla hur det ser ut inför korsningar osv, tex om du ska svänga höger i en korsning så kollar du hur det ser ut på vägen du svänger in på, om det är nå skit i vägen i mitten av vägen eller nån skyllt/rödljus som står i mitten av vägen som du (om det är trångt) kan lyckas plocka med vänster backspegel big_smile    men det där vet du nog redan om du kommit så långt som till uppkörningen,  det där fixar du nog galant! 

jag kör själv långtradare och gjort det några år
blir det å ta CE åxå?

mvh
mattias

8 881 Inlägg
19 mars 2007
Viktigaste tipsen skall du få från han eller hon som du övningskört med.
Men några saker att tänka på som många glömer.
Kolla så att alla ljusen fungerar, possitionsljus m.m be han du körupp med kolla bromsljusen och blinkersena,eller så ber du honom bromsa och blinka medans du själv kollar.
Ställ även in stolen och ratten i rätt körställning och glöm inte att ställa in speglarna.
Det är små detaljer som kan göra att du missar körkortet.

Lycka till på uppkörningen!
Senast redigerat av Hamilton (19 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se

*BECE**
334 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Ställa in speglarna? kan man göra det på en lastbil? de visste jag inte ens:)

8 881 Inlägg
19 mars 2007
hampa87 skrev:
Ställa in speglarna? kan man göra det på en lastbil? de visste jag inte ens:)

Hoppas att du skämtar med mig nu ;-) för annars har du problem redan här.

Fotograf på tierpidag.se

*BECE**
334 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
hehe ja de va menat lite som ett skämt:) Hade sista körlektionen idag och allt gick bra, bara själva uppkörningen kvar nu då. 9.35 på Onsdag, skriver i tråden sedan hur de gick, Tack för tipsen:)

*BECE**
334 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Gick inte så bra, kuggade på funktionsbeskrivningen, sen på vänstersväng på landsväg, växlade i kurvan och de va tydligen inte så populärt, uppkörning den 4de april iaf så de inte så lång tid dit

"The Stig"
390 Inlägg
21 mars 2007
hampa87 skrev:
Gick inte så bra, kuggade på funktionsbeskrivningen, sen på vänstersväng på landsväg, växlade i kurvan och de va tydligen inte så populärt, uppkörning den 4de april iaf så de inte så lång tid dit

Ajj faan.var han så petig:( jaja men får lycka till nästa gång..

Mwh Patrik

1 703 Inlägg
21 mars 2007
Säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning är dom ruggigt noggranna med, iaf om man kör upp på vägverket.
Körningen kollar dom extra noga med hur man utnyttjar den levande kraften, dvs planering innan korsningar etc.

Synd att du bommade, men du fixart nästa gång wink

*BECE**
334 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Jepp de gjorde jag, klarade de idag:) fick förklara va allt på färdskrivarbladet betydde. Förra gången fick jag berätta hur parkeringsbromsen och blockeringsventilen funkade och vad den var till för, vilket jag inte visste då, kom iaf inte på det när jag satt där:)

Street legend
191 Inlägg
4 april 2007
avståndet till andra fordon samt inte köra på dom vita linjerna

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 april 2007
hampa87 skrev:
Jepp de gjorde jag, klarade de idag:) fick förklara va allt på färdskrivarbladet betydde. Förra gången fick jag berätta hur parkeringsbromsen och blockeringsventilen funkade och vad den var till för, vilket jag inte visste då, kom iaf inte på det när jag satt där:)

Hehe smile. Grattis får man väl säga! Gjorde min C uppkörning idag också faktiskt smile. Och klarade det smile.

Allt för den där jävla hatten!

Scania, javisst.
237 Inlägg
4 april 2007
Man får Gratulera så mycket, till båda två smilebig_smile

*BECE**
334 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
hehe najs, grattis till dig med då:) vad för bil körde du upp i då?

Sök