Okej, nu tror jag det löst sig.
Bilfirman sa först till mamma på telefon att hon skulle få en grönskylt att åka på, men när hon svängde in hos firman var de utlånade allihop (fler kunder som åker avställda lånebilar tro?
) så hon fick åka utan. De kunde faktiskt inte ställa på bilen åt henne.
Jag ringde en kompis på en annan bilfirma och tog reda på precis vad som gäller för grönskyltar, och det blev inte mer lagligt för mamma att åka på en sådan - gäller till exempel bara vid provköring och hon får heller inte transportera något i bilen om hon åker på grönskyltar. Drar man det hårt får hon heller inte använda bilen annat än under firmans öppettider. Lätt när man jobbar i vården....
Ohållbart i alla fall.
Hörde också hur det funkar med firmornas sk "flytande försäkringar" (vilket denna bil omfattas av) så att jag vet att hon i alla fall går skadeslös om något händer, hon är just nu sex mil hemifrån hos min syster, och hade inte försäkringen gällt hade hon heller inte fått köra tillbaks bilen för mig.
Ringde sedan trafikpolisen i Skara och frågade dem vad som gäller, och en avställd bil får givetvis inte köras. Iom att hon kört i god tro hade det nog blivit ägarens problem, men nu har jag ju talat om för henne att den är avställd, så nu är det inte så enkelt längre.
När jag visste vad som gällde fick jag äntligen tag i firman också (upptaget innan) och förklarade problemet och krävde att de ställde på bilen åt henne. Firman var tveksam, och erbjöd åter en grönskylt.
Förklarade då att mamma haft bilen sammanlagt ett par veckor nu, och att jag VET att man inte får åka på grönskylt på det viset. Han började säga emot, men eftersom jag hade koll på reglerna gav han med sig och konstaterade att det ju var som jag sa...
Sa också att jag reagerat på bilens skick redan första omgången, då den hade sommardäck och saknade spolning. I vintervädret. Släppa iväg en kund på det viset?!
Det tyckte han ju inte var så bra...
Och så upprepade jag att de var tvugna att lösa problemet, enklast genom att ställa på bilen (Hade fler förslag i bakfickan men behövde inte använda dem).
Han lovade då att göra det, och jag sa att det skulle ordnas genast så att jag kunde kolla det på datorn också. Men det skulle inte synas direkt förklarade han, så då kontrade jag med att han fick skriva ut ett påställningsbevis som mamma fick hämta ("ska medföras vid färd" brukar det ju stå på det) så det lovade han att ordna.
Så mamma har fått order om att åka in och hämta pappret när hon åker från syrran, och sedan ska bilen vara okej så länge det inte blir vinterväglag. Ja, spolningen funkar inte heller men det kan hon leva med...
TACK för era tankar och tips. Måtte hon nu få sitt papper, annars blir det inte kul för firman...
// Ellen