Varför gillar ni INTE SAAB?

tommie87
22 mars 2007 · 349 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

tjena jag får ont i nedre delen av ryggen i min saab när jag kör långt jag är 192 lång

jetta16v
22 mars 2007 · 1 534 Inlägg

Varför jag gillar Saab:

*Draget i motorn(i alla fall de starkare motorerna, vet dock inte kvaliteten).
*Designen(Både gillar den, och ogillar den, den är fin i designen, men inte i min smak, i samma klass med V70N och V50, okej, men inte så upphetsande).
*Turbon(Saab var ju bland de första, om inte den allra första, som utvecklade Turbon, och det är väl inte sämre idag, men iofs. så använder fler och fler märken liknande Turbos, så det är väl inte en sån stor skillnad)
*Komforten, tycker det är hyfsat okej att åka i faktiskt.
*Mysig miljö, om än tråkig, så är det lite småmysigt(man sitter hyfsat ombonat tycker jag i alla fall, familjemiljö liksom).

Varför jag inte gillar Saab:

*Överreklamerat.
*Inte snygg(För en bruksbil är den okej, men för en entusiastbil, NEJ).
*Är inte äkta Saab(För den som säger att svenskt är bra kvalité), ägs och produceras med GM(Det säger väl allt?).
*Vad gör den bättre än VW, BMW, Audi, och till och med Mercedes?
*Tråkig interiör.
*Finns andra roligare märken att jobba med.
*Inte min stil alls.
*De är inte världsledande precis.


Dessa saker har jag ingen uppfattning om:

*Kostnad(Ägande-, köpande-, Service/verkstadskostnader och reservdelar)
*Bränsleekonomi
*Körglädje(i längden, har själv inte ägt en saab)
*Hållbarhet/kvalitet

Men den största anledningen till varför jag inte gillar saab är att jag just inte gillar saab, bilarna tilltalar mig inte..

fredda_king Fotograf
22 mars 2007 · 1 319 Inlägg

nya saab 9,5 kombi kan jag tänka mig att ha för dom har en speciel design tycker jag dom ser stiliga ut och går fint..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
sportsfuel
22 mars 2007 · 1 Inlägg

har bara en sak att klaga på, deras instrumentering, fyfan den ser likadan ut från början av -90 som -07 den är ju så extremt ful, jämför med t.e.x audi så vill man bara gråta

Epitaph
22 mars 2007 · 835 Inlägg

Saab har väl alltid vart ljusår före sina konkurrenter med diverse innovationer? Sticker väl i ögonen på många... Själv tycker jag 9-3 sportcombi är en av de bästa bilarna byggda, fiberoptik-integ. och ingen lyftkraft är ganska stora steg i bilindustrin...

Andreas83
22 mars 2007 · 601 Inlägg

Jag har haft en del saabar å de är väl ok å köra
Men mina nackdelar som gör att ja nog inte köper saab i första hand igen:
*Motorn:
Toppackningarna håller inte speciellt bra
Kamkedjorna

*Växellådan:
Synkringar speciellt i 2:an är ofta dåliga
Oljud i drev/Lager i lådan
Slavcylindern sitter så jäkla dumt till då den börjar läcka

Intstrumentbrädorna är inte så snygga

Där va mina nackdelar. Däremot kan ja säga att när de funkar så är de bekvämma å har bra vrid i motorn

pzymon egen företagare
22 mars 2007 · 630 Inlägg

de flesta saab går inte att drifta med, har ALDRIG gillat grävlingar...

ghost_boy83 CREW
22 mars 2007 · 2 594 Inlägg

jag tycker saab är tråkig bil helt enkelt den tilltalar mig inte alls sen har min bror alltid haft saab me alla möjliga problem, den senaste tror jag han bytt ut hela bilen snart, så nu va han rätt less så sist jag prata me han skulla han köpa en bmwx5 i stället, kan förstå han han har lagt ut otroligt mycket pengar på sina saabar..

Thorssa
22 mars 2007 ·

tråkigt motorljud, plastiga inredningar, framhjulsdrift är några saker jag inte gillar med Saab. Enda jag skulle kunna tänka mig är senaste modellen av 9-3, men endast om den fanns med fyrhjulsdrift!

BMW635_Robban
22 mars 2007 · 1 277 Inlägg

Utseendet på de äldre SAABar är kräkfult. Det är först nu designen blivit bra! Senaste 93 kombi +cab och 95 fram, ej bak.

Sen håller jag med om ovanstående inlägg att inredningen är taskigt ful och stel i bilarna även de nya..

Min åsikt....

Al_xxx
22 mars 2007 · 50 Inlägg

jäkligt svaga växellådor som orginal, orkar inte trimmet man skulle kunna utrusta Saab med. Sen är deras motorer tvärgående och trånga som fan..

Jämfört med min 740 TIC kan man nästan ta med sig sovsäck o övernatta i motorrummet....

Saab rostar, BMW rasar, Volvo är det enda som håller när man gasar!
_Widde_
22 mars 2007 · 149 Inlägg

Vi hade en 900T SE -95 förr i familjen och jag tyckte den var snygg och den gick väldigt bra tyckte jag då. Men bromsarna, växellådan och chassit hängde inte med alls sad

Har även haft en Vectra B V6 -98 för några årsen och den har ju Saablådan....det var väl den enda nackdelen med den bilen typ.

Sen har jag tröttnat på designen på insidan av Saabarna.

Måste dock säga att på utsidan ser de helt ok ut(utom de nyare 9-5orna med dekoren runt ljusen...) och turbomotorerna är ju trevliga. smile

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Founder
22 mars 2007 · 1 414 Inlägg

sveddan skrev:

Founder skrev:
Nu vill jag höra klagomål här smile

Vill ha bra exempel på varför ni aldrig skulle kunna tänka er köpa en SAAB. Vill inte ha några fjortis åsikter som att dom är skit utan riktiga vettiga kommentarer!!!!

Ni MÅSTE förklara varför ni inte gillar bilarna...

Vad tjänar den här tråden till? Att du ska få kasta paj på folk som inte tycker som du?
Varför starta en tråd för att provocera fram nackdelar om ett visst bilmärke, som DU sedan ska försvara, jag förstår inte anledningen - kan jag få en förklaring?

Du har nog inte riktigt greppat det här.

Jag är ganska låst i min åsikt om vad som är bra med SAAB, därför är det intressat att veta vad folk tycker är dåligt, vad de råkat ut för just för att höra andra sidan av "historien" också...

Jag är inte ute efter nån pajkastning utan snarare att få en känsla för vad folk tycker är dåligt o varför, om man vet det så vet man vad som kanske behöver förbättras och varför SAAB jämfört med andra bilar har så ruskigt dåliga försäljningssiffror runt om i världen...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Danne volvo 740
22 mars 2007 · 33 Inlägg

hade aldrig kunnat köra en bil med framhjulsdrift... tycker inte att de e samma känsla som bakhjulsdrift

Volvo 740 (1986)
Skrotfors
22 mars 2007 · 53 Inlägg

Jag tycker att det är mycket bra med den här tråden. Det blir lätt en klubb för inbördes beundran om man bara berömmer sitt eget bilmärke hela tiden. Det kan vara gott att höra vad vettigt folk som inta kör Saab har att säga om märket!

För min del så är jag rätt märkesblind. Jag älskar Saab och allt som kommer med det. Som någon sa innan (fast tvärt om), jag älskar Saab för att det är Saab. Sen skiter jag i om jag har lite ont i ryggen eller om jag behöver byta ett hjullager då och då. Sen skiter jag faktiskt i om jag blir ifrånkörd av bakhjulsdrivna bilar 0-100. På motorvägen har de ändå inte en chans! Därför gillar jag Saab!!

CharlieW
22 mars 2007 · 227 Inlägg

kan hålla med om att Saabs vxllådor är lite klena pga en o samma kompis har rasat 2 manuella på sin 9000 Talladega varav en gång så splittrades 5ans kugg, samt 2 st automatare till sin 9-5a annars är det fan inget som helst fel på Saab det mesta beror ju på höger foten också

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
22 mars 2007 · 1 290 Inlägg

Vi hade en Saab 900s 96a eller nåt sånt.... Den gick jävligt bra o så. Sen bytte vi in den och en kille som ville köpa den genom firman ringde och frågade hur den hade gått o vi sa ju att den gick klockrent! De gjorde den ju också så! Han köpte den och efter 10mil så rasade hela skiten......... Men annars älskar jag Saab! Skinnsätena o inredningen är så jävla nice!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Sushikocken Sleeper
22 mars 2007 · 3 084 Inlägg

my opinion är ju att volvo är mycket snyggare än saab... That's it!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
precision
22 mars 2007 · 2 652 Inlägg

har inget emot saab . dock låter det inte lockade med framhjulsdrift .
tycker man åker gött i dom .

Android
22 mars 2007 · 892 Inlägg

Har aldrig kört en Saab, så kan itne riktigt uttala mig om körupplevelsen. Det jag stör mig på med saab är väl då i första hand grillen och instrumentbrändan. Jag kanske mest talar om lite äldre saab (inte gubbamodellerna typ 900, de är BARA fula tongue), där instrumenthusen liksom är ett utkapat hål in instrumentpanelen...alltså.. smile
Grillen på de nyaste saabarna tycker jag är jävligt snygga, men annars är den liksom lite...ful, hittar inge bättre ord.

Skulle dock gärna köpa en saab, verkar väl vara OK bilar, men jag skulle nog fram med sågen, nätet och glasfibret på grillen. smile

Senast redigerat av Android (22 mars 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang