3469
Sök

1 eller 2st kablar?

23 Inlägg
7 augusti 2005
Trådstartare
Har tänkt att köpa ett Alpine MRD-M605 steg att driva basen med i bilen.
Det jag undrar är om ja ska dra en till strömkabel till steget eller om ja kan köra på den ja redan har? Kabeln ja har nu är en 10mm2 OFC-kabel kopplat till Alpine MRV-F540.

1 634 Inlägg
7 augusti 2005
Swiften skrev:
Har tänkt att köpa ett Alpine MRD-M605 steg att driva basen med i bilen.
Det jag undrar är om ja ska dra en till strömkabel till steget eller om ja kan köra på den ja redan har? Kabeln ja har nu är en 10mm2 OFC-kabel kopplat till Alpine MRV-F540.

Tycker du skall byta ut den kabeln mot något grövre, sedan kan du koppla ett powerblock eller fuseblock där du sedan kör 10mm2 eller 16mm2. Vet ej effekten på ditt steg men ändå. mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
7 augusti 2005
Skall du ändå dra ny kabel så kör med en 21kvmm från början. DDå har du större möjligheter till vidre installation av steg.
Gör du som vanstående säger och kör med 16kvmm, då kan du lite väl köra den direkt in i steget..

1 634 Inlägg
7 augusti 2005
Upffatta nog fel, trodde han skulle ha 2st steg. JAg kör med 21mm2 och sedan ett fuseblock med mindre kablar till stegen. så menade jag. Mest för att jag itne hittade ett fuseblock som man kunde få in tjockare kablar i, bara in 21mm2 och ut 2x 10mm2.

Numera Saab 9-5 Aero -00

23 Inlägg
8 augusti 2005
Trådstartare
Joo, ja har redan ett 4kanals och ska köpa ett mono steg. Är lite osäker på vilken storlek på kabeln jag har men den är en centimeter tjock, de kanske inte är samma som 10mm2?

96 Inlägg
8 augusti 2005
för dom stegen så behöver du en 33mm2 kabel. allt för att inte få spänningsfall i kablen. biltema har ju billig strömkabel. glöm inte att jordkablen behöver ha samma tjocklek som strömkablen.

6 851 Inlägg
8 augusti 2005
Swiften skrev:
Joo, ja har redan ett 4kanals och ska köpa ett mono steg. Är lite osäker på vilken storlek på kabeln jag har men den är en centimeter tjock, de kanske inte är samma som 10mm2?

Vad är dem avsäkrade på??

2lateuloose
543 Inlägg
9 augusti 2005
Kör så stor kabel som möjligt!.. 21mm2 lär räcka men har du råd kör en 33,a för du kanske sätter in värre saker i framtiden!.. uknow mycket vill oftast ha mer wink

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

96 Inlägg
9 augusti 2005
CoSmoZ skrev:
Kör så stor kabel som möjligt!.. 21mm2 lär räcka men har du råd kör en 33,a för du kanske sätter in värre saker i framtiden!.. uknow mycket vill oftast ha mer wink

biltemas strömkabel är billig... funkar bra...

http://www.biltema.se/products/product. … emId=78737

2lateuloose
543 Inlägg
9 augusti 2005
tobbe.77 skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78737

Absolut... köp där! om man ska handla strömkablar

1 634 Inlägg
11 augusti 2005
Jag stör mig på att man inte kan köpa 3meter RÖD kabel. Vill inte betala för 6 meter när jag bara kommer att använda kanske 2 meter, då menar jag en lite klenare strömkabel som går från säkringsdosan/splitten till stegen.

någon som har någon rekomendering på tjocklek för kablarna mellan splitten och stegen? Har 21mm2 från batteriet/säkringen till säkringsdosan där bak. Räcker 10mm2? Monoblocket ger ca 400rms och steget till framsystemet vette fan, det ger inte mycket. Står att säkringsdosan klarar 8 mm2 efter splitten men man kan nog iaf få in en 10mm2, har mina gamla 8mm2 kablar där nu. 21mm2 jord förståss till monoblocket.

Numera Saab 9-5 Aero -00

2lateuloose
543 Inlägg
11 augusti 2005
Det beror ju på hur lågt det är mellan splitt & steg!.. på mina Monosteg körde jag dubbla 8mm2/steg och då var det ca 4cm till kopparskenan & när jag hade ca 15cm så körde jag dubbla 10mm2

så mitt tips! använd så stora kablar som möjligt & gärna en kort sträcka till Splitten..

Sök