2664
Sök

Fråga angående "gammla tusenlappar"

Bessewisser
556 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Tjena
Detta kanske inte hör hemma på garaget men men.. jag sålde nämligen min mc idag för att få lös lite pengar till bilen, han som betala använde typ "gammla tusenlappar" alltså dom utan den där remsan på ena sidan som skiftar i färg.

kan detta bli ett problem när man ska sätta in pengarna på kontot? Har inte postat papprena än så blir det problem så är jag fortfarande ägere..

Skulle uppskatta om jag kunde få svar snabbt för jag borde posta papprena så fort som möjligt

MVH
SkyNard

How low

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2007
Oddsen är stora att pengarna är förfalskningar, killen lämnade falskt namn och du kommer aldrig att återse hojen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Utanlem
895 Inlägg
25 mars 2007
bara gå in till banken på måndag så e ju allt bra?

847 Inlägg
25 mars 2007
FireTraXX skrev:
Oddsen är stora att pengarna är förfalskningar, killen lämnade falskt namn och du kommer aldrig att återse hojen.

ÖÖhh hur vet du att han lämnade falskt namn????

Kettunen
25 mars 2007
Risken e stor

Körv
3 535 Inlägg
25 mars 2007
Snacka om pessimist tongue..

När ja köpte min bil fick jag gamla (lägg märke till 1 "m" wink) tusenlappar. Och det var inga problem tror jag väl. Förstår varför du oroar dig. Men tror det är okej smile

Truckdriving Man

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2007
mr_green skrev:
FireTraXX skrev:

ÖÖhh hur vet du att han lämnade falskt namn????

Hur skulle jag kunna veta det?

Jag sa att oddsen är stora för det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 mars 2007
falksa sedlar låter det som ju så du kunde ju ha gått och skänkt motorcykeln till räddabarnen eller nått

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
25 mars 2007
Du behöver inte oroa dig. De finns fortfarande gamla sedlar i omlopp(dvs, såna utan den remsan  te x, dock är dom rätt ovanliga.)
Senast redigerat av THEBADGUY (25 mars 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Kettunen
25 mars 2007
THEBADGUY skrev:
Du behöver inte oroa dig. De finns fortfarande gamla sedlar i omlopp(dvs, såna utan den remsan  te x, dock är dom rätt ovanliga.)

Men risken e ju stor för att dom e förfalskade ju!
Lixom han hade ju bara dom gammla. Inga nya ju

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
25 mars 2007
Kettunen skrev:
THEBADGUY skrev:

Då finns de bara en sak att göra. Kolla vattenstämplen...(om han nu har tillgång till UV lampa vill säga...)

Allt för den där jävla hatten!

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2007
Kettunen skrev:
THEBADGUY skrev:

Och hur många har sparat sina tusenlappar?
När man går till banken och ska hämta ut tusenlappar så får man nya, man får ALDRIG gamla...

Russel Crowe, Gladiator.

4 554 Inlägg
25 mars 2007
kanske sparat i madrassen länge...

Körv
3 535 Inlägg
25 mars 2007
Tro mig, de funkar. Morsan fick en gammal tusing senast häromdan från en bankomat.

Truckdriving Man

SSS -12
3 217 Inlägg
25 mars 2007
decib3L skrev:
Tro mig, de funkar. Morsan fick en gammal tusing senast häromdan från en bankomat.

När började bankomater lämna ut tusenlappar?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

ICA-nisse
143 Inlägg
25 mars 2007
decib3L skrev:

Det kan hon väl aldrig ha fått?!?! Man får inga tusingar ifrån bankomaten bara 500-lappar.

Kettunen
25 mars 2007
WORDS smile Snacka om att bli knäckt Hehe tongue

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
25 mars 2007
;-) Fick en Lax engång då jag skulle ha ut 1000 kr vänta mig två Femhundringar
men fick i handen 1500 snacka om jackpott ..... men dess värre kom det ej flera ..
*skratt* ....... ibland glider det in fel valörer när dom packas för aoutomaterna
samt det e ej någon som direckt går igenom buntarna .... antar jag ....

PS:Bankerna hadde en tids limit på gamla pengar hur länge dom är andvändbara
     vet ej hur länge den vare eller gäller .... kolla på webben ......

http://www.riksbank.se/templates/News.aspx?id=9848

Gamla sedlar för 1,5 miljarder ännu oinlösta, Riksbanken förlänger avgiftsfri inlösningtid
Den 1 januari 1999 upphörde sju äldre sedlar att vara giltiga betalningsmedel
(se lista nedan). Trots en informationskampanj cirkulerar fortfarande drygt 1,5 miljarder kronor av dessa sedlar ute i samhället. Riksbanken förlänger nu den avgiftsfria inlösningstiden fram till den 31 mars 1999. Post och banker är informerade om detta.

- Många aktörer som vi har talat med kommer att ta emot sedlarna under en stor del av kvartalet för vidarebefordran till Riksbanken. Post, banker och butiker har dock ingen skyldighet att acceptera sedlarna från allmänheten, säger Per-Olof Arevik, utredare på Riksbankens betalningsmedelsavdelning.

De sedlar som blev ogiltiga den 1 januari 1999
den gula 5-kronorssedeln med porträtt av Gustav Vasa
den blå 10-kronorssedeln med porträtt av Gustav VI Adolf
den blå 10-kronorssedel, gavs ut i samband med Riksbankens 300-årsjubileum
den gula 50-kronorssedeln med porträtt av Gustav III
den ljusblå 100-kronorssedeln med porträtt av Gustav II Adolf
den blå 500-kronorssedeln från sedelserien som började tryckas på 1980-talet
den rosa 1000-kronorssedeln med porträtt av Karl XIV Johan

(Pressbilder på sedlarna finns under www.riksbank.se/Sedlar & mynt/Ogiltiga sedlar).

- En tumregel är att alla sedlar med årtal samt den blå 500-kronorssedeln är ogiltiga.

Riksbanken har under hösten informerat om sedelindragningen genom kampanjen "Bäst före 01 JAN 99". Indragningen har dessutom fått stort utrymme i media. En undersökning har också bekräftat att informationen nådde ut.

Riksbanken kommer även efter första kvartalet att acceptera inlösen av de aktuella sedlarna, enligt gängse rutiner för inlösen av ogiltiga sedlar. Sedlarna skickas då som ESS-brev till Sveriges riksbank, Obligations- och kassaenheten, 103 37 Stockholm. Man bifogar uppgifter om namn, adress, telefonnummer dagtid, eventuellt gironummer samt några ord om varför sedlarna inte har lösts in tidigare. För varje ärende tar Riksbanken en expeditionsavgift på 75 kronor.

För ytterligare information:
Per-Olof Arevik, telefon 08-787 04 84
Mats Nilsson, telefon 08-787 04 85

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (25 mars 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Bessewisser
556 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
lonewolf-holm skrev:
;-)
den rosa 1000-kronorssedeln med porträtt av Karl XIV Johan

Så då är det lungt alltså? jag har juh typ ingen rosa 1000ing
btw så betala han bara 10 000 kr i tusenlappar resterande summa fick jag i femhundringar med den där remsan

//SkyNard

How low

Allfixare
1 475 Inlägg
25 mars 2007
jo, men du ville väl inte pruta 10tusen heller?? ifall dom där lapparna är falska.

Sök