jag undrar alltså hur man ställr laddtrycket och vart?? den laddar 1,1 nu hur mycket vågar man ladda?? bilen är chippad mm mm enligt trimmkillarna ca 300-320hk
e inget proffs eller så men antingen får man ställa det genom en pysventil eller liknande .. tycker det verkar konstigt för min förra saab var chippad med steg 1 o laddade 1,5 men dock ej på 1-2 växel
e inget proffs eller så men antingen får man ställa det genom en pysventil eller liknande .. tycker det verkar konstigt för min förra saab var chippad med steg 1 o laddade 1,5 men dock ej på 1-2 växel
Pysventil är det absolut sämsta man kan göra med Turbobil. Man lurar MAP sensorn att man har ett lägre tryck, problemet är bara att när bilens dator skall kompensera för detta, så blir luft/bränsle blandningen i regel för tunn, dvs för lite soppa, med risk att motorn överhettar. Idag sitter det knacksensorer på bilar, så man skjuter inte motorn så fort, men bra är det inte. I turbons barndom var det många som monterade just en pysventil, med följd att motorn spikade för att den fick fel blandning i kombination med för högt tryck. Spikningar kan ta död på en motor på sekunder, o snabbare. Man kan göra en hel del för att få en turbo motor att gå lite bätre med små medel. Även pysventilen hamnar ju i det facket. Men som sagt. Riskabelt!!! VARNING!!!