3350
Sök

ny regel på besiktningen?

259 Inlägg
27 mars 2007
#21
Besikta min bil idag och den låter mer än orginal, de sa aldrig något om de smile


1 079 Inlägg
27 mars 2007
#22
Det börjar dyka upp lite historier om de nya reglerna men har hittills inte sett de nya reglerna, så man har ju ingen aning om vad som gäller.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

306 Inlägg
27 mars 2007
#23
Men är det inte så att man inte får ha annat avgassytem än orginal? den ränkas ju till motorn och i motorn så får man inte ändra något så?

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
27 mars 2007
#24
_Palmen skrev:
Men är det inte så att man inte får ha annat avgassytem än orginal? den ränkas ju till motorn och i motorn så får man inte ändra något så?

motorn borde man väll få röra? eftersom man får ha en effekt ökning på max 10% innan man måste typa om bilen har jag för mig? och hur kan man få en effekt ökning på 10% om man inte rör motorn.. fast jag kanske har fel vad vet jag

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 mars 2007
#25
skulle vara bra att få läsa på om vad som gäller egentligen jag har planer på att byta mit avgassystem till 2.5 tum men jag vill ju inte få en tvåa ju på min gamla volvo slet jag bort sista dämparen lät som fan inne i lokalen inte ett ljud sa dom hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

45 Inlägg
27 mars 2007
#26
Gutt att man har insats till dämparen då tongue

200 Inlägg
27 mars 2007
#27
jag praktiserade på besiktningen en dag för 2 veckor sen och frågade då samma fråga .. besiktningsmannen var själv osäker om det fanns några db krav dom gick iallafall inte efter några .. men om en bil kommer in och låter illa satt det är störande så kan man få nerslag ..annars med bara jappsdämpare eller sånt är det inga problem ..och 3tum från motorn behöver inte låta så högt så det kan gå igenom..men om det är nån ny regel har jag inte hört men det var somsagt 2 veckor sen jag var där

1 079 Inlägg
27 mars 2007
#28
_Palmen skrev:
Men är det inte så att man inte får ha annat avgassytem än orginal? den ränkas ju till motorn och i motorn så får man inte ändra något så?

Nja det skulle ju innebära att du måste köpa original märkesdelar så fort något går sönder, på en bil före 97/98 som inte är helbilsgodkänd har det då varit så att du kan köra med större avgassystem utan problem, om inte utsläpp eller ljudnivån är utanför laglig nivå. Helbilsgodkända bilar kan få det kärvt nu eftersom där står det svart på vitt vad som gäller för den bilen.

Att byta avgasystem i sig är ju ingen prestandavinst om inte resten anpassas och ställs in efter det. Jag tror nog många wannabepoliser på bilprovningen kommer ha lekstuga nu om de kan hänvisa till de nya reglerna, det enda jag kan egentligen hitta som ger stooort utrymme för fri tolkning är:
"påtagligt högre bullernivå än vad som är normalt för fordonsslaget bil i standardutförande"

Vad räknas som påtagligt? hur många db är påtaglig?

Källa personbil: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr156%20bilaga%201.htm

Här har ni all läsning ang reglerna som gäller från 2007-03-05l: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument … ng=2006:64
Senast redigerat av ruhler (27 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

146 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#29
ruhler skrev:
_Palmen skrev:
Men är det inte så att man inte får ha annat avgassytem än orginal? den ränkas ju till motorn och i motorn så får man inte ändra något så?

Nja det skulle ju innebära att du måste köpa original märkesdelar så fort något går sönder, på en bil före 97/98 som inte är helbilsgodkänd har det då varit så att du kan köra med större avgassystem utan problem, om inte utsläpp eller ljudnivån är utanför laglig nivå. Helbilsgodkända bilar kan få det kärvt nu eftersom där står det svart på vitt vad som gäller för den bilen.

Att byta avgasystem i sig är ju ingen prestandavinst om inte resten anpassas och ställs in efter det. Jag tror nog många wannabepoliser på bilprovningen kommer ha lekstuga nu om de kan hänvisa till de nya reglerna, det enda jag kan egentligen hitta som ger stooort utrymme för fri tolkning är:
"påtagligt högre bullernivå än vad som är normalt för fordonsslaget bil i standardutförande"

Vad räknas som påtagligt? hur många db är påtaglig?

Källa personbil: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr156%20bilaga%201.htm

Här har ni all läsning ang reglerna som gäller från 2007-03-05l: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument … ng=2006:64

Stort tack ruhler  för dessa upgifter jag letade efter igår kväll (gäsp) så alltså var den här besiktnings mannen en aning tjurig? som jag förstått det hela efter läst de nya reglerna?
Senast redigerat av BOBBBAN (28 mars 2007)


1 079 Inlägg
28 mars 2007
#30
BOBBBAN skrev:
ruhler skrev:
_Palmen skrev:
Men är det inte så att man inte får ha annat avgassytem än orginal? den ränkas ju till motorn och i motorn så får man inte ändra något så?

Nja det skulle ju innebära att du måste köpa original märkesdelar så fort något går sönder, på en bil före 97/98 som inte är helbilsgodkänd har det då varit så att du kan köra med större avgassystem utan problem, om inte utsläpp eller ljudnivån är utanför laglig nivå. Helbilsgodkända bilar kan få det kärvt nu eftersom där står det svart på vitt vad som gäller för den bilen.

Att byta avgasystem i sig är ju ingen prestandavinst om inte resten anpassas och ställs in efter det. Jag tror nog många wannabepoliser på bilprovningen kommer ha lekstuga nu om de kan hänvisa till de nya reglerna, det enda jag kan egentligen hitta som ger stooort utrymme för fri tolkning är:
"påtagligt högre bullernivå än vad som är normalt för fordonsslaget bil i standardutförande"

Vad räknas som påtagligt? hur många db är påtaglig?

Källa personbil: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr156%20bilaga%201.htm

Här har ni all läsning ang reglerna som gäller från 2007-03-05l: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument … ng=2006:64

Stort tack ruhler  för dessa upgifter jag letade efter igår kväll (gäsp) så alltså var den här besiktnings mannen en aning tjurig? som jag förstått det hela efter läst de nya reglerna?

Jag är förvånad att de skriver en sådan sak så det kan tolkas fritt, för mig så är påtagligt högre= raka rör, men för en annan kan det tolkas som sätter du dit nåt annat så låter det mer och då är det olagligt. Börjar bäva för besiktningen eftersom jag bytte ut mitt avgassystem helt och hållet för det var trasigt, var billigare med 3" än original.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Impreza Drifter
116 Inlägg
28 mars 2007
#31
BOBBBAN skrev:
nej den 740in låter inte så jätte mycke min förra bil mazda 323f 90 med 2 tums system och den nya calibran låter mer :S å calibran låter inte alls mycke tycker jag

Besiktad i Älmhult gissar jag på?
Dom är NITISKA.
Aldrig fått igenom en bil i Älmhult.. ska aldrig besikta där igen....

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

Byfåne
368 Inlägg
28 mars 2007
#32
Bilprovning tyckte polarens S40 T4 gick för bra för att vara orginal. Grejen var att bilen var orginal(just då smile )och klarade avgasvärdena perfekt. Året efteråt hade han BSR steg 3 och större Turbo och IC. Det året sa samma kille ingenting. Så mycket runt besiktningen är lite vem besiktningsmannen och vilket humör han e på.


146 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#33
Pasi_k skrev:
BOBBBAN skrev:
nej den 740in låter inte så jätte mycke min förra bil mazda 323f 90 med 2 tums system och den nya calibran låter mer :S å calibran låter inte alls mycke tycker jag

Besiktad i Älmhult gissar jag på?
Dom är NITISKA.
Aldrig fått igenom en bil i Älmhult.. ska aldrig besikta där igen....

Pasi_k det stämmer det är i älmhult.. jag vet inte men sist jag var där så var det med min mazda jag hadde och det enda jag fick var för hökt hc värde ... farsan känner dom lite så jag får väll ha med han så han pratar igenom den hahaha.... anars är det nåfon som har nått förslag på nån strypning som man bara kan sätta dit så länge?? typ som ne insats till moped??


146 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#34
men asså igenteligen förstår jag inte vad dom menar ?? är det exakt 86 db så dom mäter eller går dom på hörslen och säger att den låter för mycke så att det är störande?


146 Inlägg
1 079 Inlägg
28 mars 2007
#36
Det är nog så att man får låta besiktningsmannen avgöra, tyvärr så är ett fåtal av besktningsmännen här i sverige folk som inte ska varken jobba med bilar eller människor.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 mars 2007
#37
klart man får 2:a när det låter  förmycket och tackar fan för det
helt normalt det har inget med några nya regler
körde in min 745glt 16v idag och den är det bara kat och främre burken som dämpar
den bakre är helt tomt skal bara och den låter skapligt
men inte störande när man kör normalt och han nämnde inte ett ord om något och den låter betydligt mer än orginal

finns jhu folk som envisas att åka med en japsburk som enda dämpare och det låter rent sagt för jäkla illa

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2007
#38
Escort_Spoon skrev:
yes yes.. 86dp är max.. bmwn låg på 82db wink hehe:D

ungefär som jag trodde då  (  runt 98-100 db e min  på tomgång)


Oge
28 mars 2007
#39
Men om dom nu skulle klaga på att den låter för mycket och man får en tvåa på det så är det väll inte mer än att man byter avgassystem till ett som låter mindre.. Åker och besiktar om den.. Senn byter tillbaks... Fan ett avgassystem är ju inga problem för den händiga heller?..

123 Inlägg
28 mars 2007
#40
Har också fått tvåa på ljudnivå en gång förut....
Tacka fasen för det när jag hade sidepipes och han hängde ut skallen genom rutan (100 cm ifrån pipan, jävla nöt)

Kollade lite då och vad jag tolkade var egentligen att dom inte kan slå ner på ljudnivån, dom måste ställa upp mikrofoner med ett visst avstånd osv och fullgasa genom dem..... har någon sett dom göra så, inte jag iaf.

Tror jag läste de i SFRO´s byggbok eller något liknade.

Det var min tolkning av ljudmätning på bilprovningen, vet hurvida inte hur det stämmer längre!

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också


Sök