TobbeE_87 skrev:
koppartaket skrev:
AudiS skrev:
LÅnar tråden lite, besiktigade igår, blev livrädd när bes killen körde upp på rullarna, jag sa till honom nej för helvete det är quattro inget bromstest, som svar fick jag ett väldigt osäkert: Jo det ska gå på dessa
Sa till honom att det har dem aldrig gjort för när jag besiktigat, men han gjorde testet och inget hände. Sen sa han Audi S3 00? Ja! Då ska det gå!
Frågan är bara är det rätt att göra bromstestet på en quattro och om det inte är det kan det ge skador?? Har inte märkt något?
Audi Qattro använder sig av en Viskokoppling för at fördela driften mellan fram å bak, alltså en typ av lamellkoppling, fast med en sorts olja, det är inga problem att utföra bromstestet pga den låga farten, men dom har ändå bara en viss tid på sig innan 4wd nyper in, värre är det med dom gammla Jeeparna som har ständig 4wd med mekanisk koppling
Där har du fel, audi har rejäla grejjer, inge visko rappel
Nyare har haldex(a3) eller mekanisk torsen diff(a4 och större). Dom ska dock klara bromsprovet, iaf om man tar de lugnt å försiktigt.
Däremot så kom torsen diffen på audi i samband med att Audi 100 blev a6, skiftet mellan 1994-95. Före det så fanns de ingen mittendiff, utan bara en axel åt varje håll vad jag har förstått. Kör man en sådanbil i bromsrullarna kan de gå rejält illa, som tur är så får ju bilprovningen betala, men hur kul är det?
även de äldre modellerna hade torsendiff hade en 80 quattro -92 tidigare och i instruktionsboken till den stod det uttryckligen att: "bilen får ej bromsas på enbart en axel då detta kan medföra allvarliga fel på bilens quattro-system" den bilen bromsade de aldrig på rullarna på sbp utan gjorde alltid alternativt prov, dvs tog sats och tvärnitade med abs urkopplad. något man ska ha i åtanke är även att man ska ta det försiktigt med handbromssladdarna på en quattro som är äldre än 95. att audi som någon påstod skulle ha viskokoppling är bullshit, sånt skräp sitter det i de tidiga versionerna av volvo awd och i diverse japanska suv:ar som trots sin markfrigång tar sig fram betydligt sämre än min lilla A4. ja jag vet detta efter diverse mer eller mindre seriösa backtävlingar på snö... bottom line: har du en quattro med torsen tillverkad -96 och framåt kan du med gott samvete låta sbp bromsa den på sina rullar, har du en tillverkad innan dess så kan du med fog skälla ut besgubben som körde upp din älskade bil på rullarna...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!