3455
Sök

misstänksamhet invandrare/bilköp

Mest i vägen.
205 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Har hittat en bil på blocket som jag är mycket intresserad av, det är en golf GTI -05 med låga mil och bra utrustning, annonsen är välskriven och detaljerad på perfekt svenska. Nu till min fråga, visade annonsen för en kamrat som ska följa med mig och kolla på bilen, och det första han påpekade var att säljaren är invandrare/turk. Jag själv har inte tänkt på detta och bryr mig inte men han tyckte att man nu kanske ska kolla lite extra på bilen eftersom det är en ung invandrare som köpt bilen på kredit, att man ska ta det försiktigt.

Varför är det såhär!!? Är hans "oro" befogad? Varför skulle en kille med svenskt namn ge mig ett mycket bättre bilköp än en kille med ett utländskt..?? Känner någon igen sig i detta?

Mvh
Tess roll

993 Inlägg
1 april 2007
haha e du yr lr ? det är inte säljaren du ska köpa, det är bilen.

Mest i vägen.
205 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Det är väl klart jag vet att det inte är säljaren jag ska köpa wink Men varför reagerar de flesta negativt när de vet att säljaren är invandrare..?? Personligen fattar jag det inte.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
1 april 2007
finns både bra invandrare och även väldigt dåliga. Preics samma sak med vanligt svenskfödda personer. Inget märkvärdigt med det.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

4 586 Inlägg
1 april 2007
det finns många som säljer bilar med sådana kallade dolda fel som bara snyggats till för att se bra ut en stund. nästa gång jag ska köpa bil då blir det att kolla på flera av samma modell inte ta första som man tycker är okey

2 982 Inlägg
1 april 2007
detta är fel, jag har sålt ett par bilar med mitt namn på, jag har invandrarbakgrund och född i sverige. aldrig har jag haft problem med ett sälj när det gäller fel på bilen.

du ska skita i vad säljaren heter och fråga efter papper på bilen O servicebok.

Ni som nobbar en bil pga att säljaren är invandrare, er kallar jag smygrasister.

ni äter turk-kebaben stolt, häver i er italienar-pizzan men ni klarar inte av att köpa en bil från en säljare som har invandrarbakgrund.

2 982 Inlägg
1 april 2007
Niklas1987 skrev:
Akta dig för fan, Farsans S40 -00 var invandrarägd innan, den gick som en påse nötter, massor med fusklagningar å dylikt.Bl.a så hade han bytt olja efter 200 mil å skrivit serviceboken själv.
Kolla den noga innan du köper, farsan köpte som tur är bilen på en firma så han byte till en annan bil.

Innan man köper en bil så provar man bilen, man kollar papper, man kollar rost avgas  och bucklor. man kollar lacken stenskott rutor allt...

spelar ingen roll om säljaren har invandrarbakgrund eller helsvensk.

DFFL
9 020 Inlägg
1 april 2007
Även om han köpt den på kredit så kan de inte ta bilen ifrån dig om han inte betalar.
Eftersom att det är då din bil och inte hans.

Jag undrar också varför en utlänning skulle lyckas förstöra en bil mer än en svensk på två år?
Det är nog mest din kompis som är (smyg)rasist.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
1 april 2007
FireTraXX skrev:
Även om han köpt den på kredit så kan de inte ta bilen ifrån dig om han inte betalar.
Eftersom att det är då din bil och inte hans.

Jag undrar också varför en utlänning skulle lyckas förstöra en bil mer än en svensk på två år?
Det är nog mest din kompis som är (smyg)rasist.

En bil som inte är betald får ju inte säljas. finns det nån form av skuld på den skatt/böter osv då åker väl den nya ägaren på det ?

2 182 Inlägg
1 april 2007
Residence skrev:
Niklas1987 skrev:
Akta dig för fan, Farsans S40 -00 var invandrarägd innan, den gick som en påse nötter, massor med fusklagningar å dylikt.Bl.a så hade han bytt olja efter 200 mil å skrivit serviceboken själv.
Kolla den noga innan du köper, farsan köpte som tur är bilen på en firma så han byte till en annan bil.

Oj, glömde skriva det, har flera fönste uppe samtidigt så det är svårt å hålla reda på när man skrivit klart, ber om ursäkt för det

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

993 Inlägg
1 april 2007
håller med, de nog din kompis som är smyg(Rasist).

iaf jag har invandrar bakrund *stolt* big_smile. Sist jag sålde min Volvo, så ringde köparen mig 2timmar efter och sa att han var jätte nöjd med bilen.

Sen har det med hur man behandlar bilen också, från person till person.. Du kan juh inte säga: "ahh, han är svensk, och har blont hår, han behandlar säkert inte sin bil bra"...  det låter juh lika dumt :S

342 Inlägg
1 april 2007
fel att tro att alla invandrare skulle sälja dåliga bilar..  bara för att en har gjort det så behöver inte alla göra det..  vi svenskar kan ju lika gärna sälja dåliga bilar som pajjar efter 2 dagar!
Vem man än köper den av så ska man ju alltid kolla noga!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

217 Inlägg
1 april 2007
Kungen-EssE skrev:
haha e du yr lr ? det är inte säljaren du ska köpa, det är bilen.

håller med!

Mest i vägen.
205 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Tack för alla svar! smile  Frågade även kompisen varför bilen skulle vara i sämre skick bara för att det var en invandrare som sålde men det fick jag inget bra svar på (precis som jag trodde) Synd att det finns sådana här fördomar! Usch blir så less.

Så imorgon ska jag iväg och kika på en potentiell bil..!
Snabbfråga bara;  Är det viktigt att lämna in bilen hos motormännens testcenter för en total genomgång..? Har hört att det både kvittar och att man alltid ska göra det när man köper privat oavsett bilens årsmodell..?  Och pris på detta i sådanafall? hmm

/Tess

2 982 Inlägg
1 april 2007
Niklas1987 skrev:
Residence skrev:
Niklas1987 skrev:

Oj, glömde skriva det, har flera fönste uppe samtidigt så det är svårt å hålla reda på när man skrivit klart, ber om ursäkt för det

GLömde skriva vaddå???? dina första ord i inlägget är ju "AKTA DIG FÖR FAN"...

658 Inlägg
1 april 2007
TessGTI skrev:
Tack för alla svar! smile  Frågade även kompisen varför bilen skulle vara i sämre skick bara för att det var en invandrare som sålde men det fick jag inget bra svar på (precis som jag trodde) Synd att det finns sådana här fördomar! Usch blir så less.

Snabbfråga bara;  Är det viktigt att lämna in bilen hos motormännens testcenter för en total genomgång..? Har hört att det både kvittar och att man alltid ska göra det när man köper privat oavsett bilens årsmodell..?  Och pris på detta i sådanafall? hmm

/Tess

Kolla även köpguider och så innan, där brukar det stå vad man ska kolla extra noga. Och som någon sa, ta med någon som kan mycket om bilar.
Lycka till med bilköpandet!

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

2 982 Inlägg
1 april 2007
TessGTI skrev:

/Tess

det är inte det viktigaste man samtidigt så kan ju motormännen hitta fel som du själv inte skulle kunna hitta.
tror att det kostas runt 600 men bara spekulationer. men jag kan ju säga att det är väl investerade pengar.  köper du en gokänd testad bil så får du en bra känsla över bilen och köpet.  den känslan tror jag är värd några slantar.
visar det sig att det är allvarliga eller små fel på bilen... då vet du ju liksom om du fortf vill ha den eller ej

993 Inlägg
1 april 2007
Nattugglan skrev:
Tror det har att göra med att unga invandrare brukar köra nya fina bilar som idioter.
Inte alla,men dom flesta gör det här i södertälje iaf.. Ser man en fin ny merca komma i 100 på 50väg så vet man vad för kille som sitter i den..

och nu tror självklart alla att jag är rasist roll
skulle inte bo kvar i södertälje om jag var det.

Kom på att det är mest syrianer som kör lite hårdare
men jag har nog sett mest syrianer som kör sådär pågrund av att södertälje mest har syrianer

Sen kommer säkert någon komma med "Du är bara avundsjuk"
Självklart vill jag också ha en ny och fin bil,vem vill inte det?
så nu behövs inte det skrivas

"...Kom på att det är mest syrianer som kör lite hårdare..."
Haha..
Kolla på strippen, så ser du att de inte många "Syreianer"(stavning?), som kör fort osv..

Vissa är juh glada för att köra högahastigheter, vissa är juh glada för köra låga hastigheter..
Bara för om en människa har kort hår så betyder det inte att han gillar o drifta?

rollcool

43 Inlägg
1 april 2007
egna erfarenheter:
¤ bilarna  luktar speciellt inuti
¤ de lägger skambud på bilar, får ibland köpa dom för det, fixar upp rost osv med body och kränger dyrare
¤ köper gärna gamla taxibilar och fifflar mätare

mina erfarenheter, och jag är realist och absolut inte politiskt korrekt svensson i normallandet sverige, nollvisionernas land.

Mest i vägen.
205 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Jo det är klart jag ska ta med mig kunnigt folk, vet man inte vad man ska kika på så ser man till att man tar med sig någon som vet tongue
men jag lämnar nog kompisen hemma wink

Sök