3832
Sök

Chip ifrån bsr på 740 turbo

111 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Tjenare!
Ja har en 740 turbo, b230et. jag hade tänkt att chipa den lite längre fram. Jag har funderat på ett chip ifrån BSR. Det chipet ska tydligen ge från 180hk till 240 hk. stämmer verkligen detta?
Chipet kostar 1 450:-
Tacksam för svar  MVH David

// David Jonsson

263 Inlägg
3 april 2007
Tjena! En kompis hade en Volvo 740 Turbo, och köpte ett sånt chip.. Sedan bänkade han bilen, och det visade bara 203hk! Sedan så köpte han ett vikingchip ist, och då visade det 222hk .. Så han va nöjd med det nya chipet.. Men det från BSR va bara skit tyckte han... Så några 240Hk är nog att drömma vidare om...

Mvh thony

Volvo-Real-Power!

397 Inlägg
3 april 2007
Tror också dem tar i lite i överkant.. men ovanstående författares kompis kanske bänkade på rullar? BSRAB mäter om jag inte har helt fel vid svnäghjulet, åt minstonde så räknar dem ut effekten vid svänghjulet.. Du har ju en viss effektförlust i låda och drivlina.

/Stoffe

263 Inlägg
3 april 2007
WasteGate skrev:
Tror också dem tar i lite i överkant.. men ovanstående författares kompis kanske bänkade på rullar? BSRAB mäter om jag inte har helt fel vid svnäghjulet, åt minstonde så räknar dem ut effekten vid svänghjulet.. Du har ju en viss effektförlust i låda och drivlina.

/Stoffe

Jo han bänkade på rullar!

Volvo-Real-Power!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
3 april 2007
ja för man förlorar ju effekt från motor och tilldrivhjulen det går inte att komma ifrån

15 Inlägg
3 april 2007
Det är ju på hjulen som räknas, du burnar ju inte med svänghjulet heller.

111 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Thony_mannen skrev:
Tjena! En kompis hade en Volvo 740 Turbo, och köpte ett sånt chip.. Sedan bänkade han bilen, och det visade bara 203hk! Sedan så köpte han ett vikingchip ist, och då visade det 222hk .. Så han va nöjd med det nya chipet.. Men det från BSR va bara skit tyckte han... Så några 240Hk är nog att drömma vidare om...

Mvh thony

Okej, men vart får jag tag i ett vikingchip då?

// David Jonsson

498 Inlägg
4 april 2007
_471-David_ skrev:
Thony_mannen skrev:

Mvh thony

Okej, men vart får jag tag i ett vikingchip då?

http://www.vikingchip.com/

Fartygsingenjör
550 Inlägg
4 april 2007
Men en viktig faktor att tänka på är ju också motorns skick, lager, ventiler, turbo osv många faktorer som spelar in sen är väl alltid nått chip bättre optimerat än andra.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

DFFL
9 020 Inlägg
4 april 2007
Ifall ni pratar om BSR:s PPC-dosor så går ju de att uppdatera när de släpper nya programvaror.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bessewisser
556 Inlägg
7 april 2007
BSRs chip är väll igentligen "god för" 240 hk... alltså med rätt kringutrustning får du 240 hk

//SkyNard

How low

111 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
ingen aning tongue men man får mer effekt iaf ;P

// David Jonsson

industriarbetare
2 Inlägg
8 april 2007
att chippa gamla bilar är alltid svårt p.g.a motorns kondition m.m både stora och väldigt små faktorer kan påverka 5-10-20-30 hk.. ett chipp är ju bara en del av effektökningen..
med andra ord så bilar som har börjat gått 30000mil utan motorrenovering svarar troligtvis inte likadant med chipning som en nyrenoverad motor gör.

cossie for life...

DFFL
9 020 Inlägg
8 april 2007
SkyNard skrev:
BSRs chip är väll igentligen "god för" 240 hk... alltså med rätt kringutrustning får du 240 hk

//SkyNard

Men hur troligt är det?
För enligt BSR så får jag 240hk, med PPC-dosa, Deras avgassystem och luftfilter.
Han har 10hk mindre än mig och en väldigt mycket äldre motor...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök