3418
Sök

remote gör att steget blinkar sen dör. HJÄLP!

51 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Hej.
NU, ett litet problem.
kopplade under förra veckan in mitt nya slutsteg jag införskaffat för en billig peng.
ljudet va kanon o dunkade hur bra som helst, till plötsligt i lördags, basen dog.
steget slocknade.
letade efter felet igår. jag tror mig veta felet men vill ha lite råd av någon som kan bättre.
strömmen fungerade, jorden satt som det skulle. men när ja tog bort remote och satte dit den igen, med stereon igång blinkar steget till sen stänger det av sig igen.
jag misstänker glapp i remote uttaget på steget.
jag har kollat så itne kabeln e glapp, för det andra steget startar utan minsta problem med båda remote kablarna.
som sagt.
när remote kopplas in i rätt uttag blinkar steget till, ibland funkar det 2 sekunder sen nästan ser man hur den tappar kontakten o flimrar till och slocknar.
jag har brännt ett liknande steg förr, detta är absolut inte brännt, den lukten skulle ja känna igen big_smile ..
som sagt, hjälp någon.
hoppas på många bra svar!
steget är ett "sound magus 1500w" från komplett.se
mvh micke

159 Inlägg
3 april 2007
haru kollat jorden. låter som de kan va för klen jordkabel / dålig jordpunkt

51 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Robban-vr6 skrev:
haru kollat jorden. låter som de kan va för klen jordkabel / dålig jordpunkt

njae.. den/dom jordkablarna som finns där sitter fast skruvade i chassit i reservshjulsbaljan.. jag kan prova att sätta fast en grövre kabel tillfälligt..
men lixom, steget funkade prima i nästan 2 dagar innan det helt plötsligt bara dog, spelade inte ens högt... är du/ni fortfarande inne på för klen jordkabel spåret trots att det funka innan?
jag ska iaf prova att byta kabel.
fler svar o olika teorier önskas big_smile ..
mvh micke

21 761 Inlägg
4 april 2007
Ett enkelt sätt att kolla om det är remotekabeln som bråkar är att sätta 12V från ett annat ställe till stegets remote, tex bygla över från stegets batteriplus eller liknande. Om steget då startar utan problem så är det remotekabeln från stereon som är dålig på något sätt.

Visst skadar det inte att se över stegets jordanslutning, men även om jorden är halvtaskig så ska ändå steget orka starta om man inte spelar musik tycker jag.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 april 2007
Prova att ha steget in kopplat som det brukar men koppla ur basen. Om steget funkar som det ska då och det funkar länge utan att stänga av sig. Så är det nog att steget "klippar". Du har en "för bra bas" för steget. Eller rättare sagt. Steget är för litet.

Eller så kan du ha bränt remoten på cdn.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Bärs!
3 456 Inlägg
4 april 2007
Det låter som ett över-last-skydd som stänger av steget för att det inte ska brinna upp (det är då det luktar)  /Ron9

Garaget.org peakade 2008.

51 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
tack för alla svar, men jag tror fortfarande att alla itne riiktigt förstår.
basen är en "kenwood KFC-W2510 Subwoofer, 25cm/10",800W, dual magnet drive".
steget är ett sound magus 1500w, 600w rms.
jag har som sagt kollat BÅDA remote kablarna, det lilla steget till 6x9:orna fungerar.
så jag har provat båda remote kablarna i det lilla steget o musiken spelas som vanligt.
steget har fungerat, tills i lördags!
steget bara slockna, alla lampor slocknade.
varken alarm eller overheated lös.
när jag nuddar remote polen på steget med en remotekabeln blinkar power on, den nästan flimrar. sen slocknar steget igen. tar ja bort kabeln och nuddar polen yttligare en gång händer samma sak igen. ström finns, har dock inte provat att sno strömmen från det andra steget.
nu hoppas jag att alla förstår problemet lite bättre..
tacksam för alla svar.
mvh micke

51 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
Det låter som ett över-last-skydd som stänger av steget för att det inte ska brinna upp (det är då det luktar)  /Ron9

från enköping big_smile .. samma här..  tongue

21 761 Inlägg
4 april 2007
Ok, då verkar det som att det har hänt något med det steget.

En annan sak som du kan göra är att mäta spänningen på remotesladden, sätt tex en krokodilklämma på mätsladden så att den sitter fast på remotekabeln. Kolla remotekabelns spänning dels när kabeln inte sitter fast på steget och sedan när du sätter fast kabeln på steget, se om spänningen fortfarande är 12V eller om den går ner till 0V eller bara någon Volt.

I så fall är det antagligen fel inuti steget.
Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2007)

51 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
någon mer som tror på fel i steget? eller har någon nån annan teori..?
mvh micke

1 878 Inlägg
6 april 2007
kan kanske ha blivit nån slags kall lödning i steget.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 april 2007
kolla så att det inte är nån kortslutning i högtalarkablarna då kan stegen börja blinka

busare
157 Inlägg
6 april 2007
batteriet orkar inte driva? Mina rockfordbasar drar sjiukt mycket från batteri, och innan jag skaffade nytt o en kondensator så dog slutsteget titt som tätt när man bara drog på pytte lite.. kan vara detta tro?

Calibra <3

51 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Heinevik skrev:
batteriet orkar inte driva? Mina rockfordbasar drar sjiukt mycket från batteri, och innan jag skaffade nytt o en kondensator så dog slutsteget titt som tätt när man bara drog på pytte lite.. kan vara detta tro?

kanske.. men innan kunde ja dra på som satan.. kanske batteriet börjat ta stryk och inte längre orkar driva? när allt kopplades in va ju batteriet helt nytt...
mvh

busare
157 Inlägg
6 april 2007
DeWaked skrev:
Heinevik skrev:

kanske.. men innan kunde ja dra på som satan.. kanske batteriet börjat ta stryk och inte längre orkar driva? när allt kopplades in va ju batteriet helt nytt...
mvh

aa så klart det funkar till en början, men när man inte kör mycket så det hinner laddas upp o spelar mycket o hårt så måste du ladda om batteriet med en batteriladdare! kolla ifall batteriet verkar segt eller mät upp det alt ladda det bara o se ifall detta är felet, det tror jag på iallfall så som du förklarar smile

Calibra <3

Colaberoende
1 219 Inlägg
6 april 2007
Hade ett steg som betedde sig som ditt. När jag kopplade ur basen och inte hade en enda högtalare på steget och körde igång steget så lyste det perfekt. Men vid minsta belastning i högtalarväg utan att spela högt så slocknade steget

Felet på mitt var en lödning på en förstärkarkrets.
Tog 2 minuter att fixa.
Det kan vara värt att plocka isär steget och kolla alla lödningar noga. Hittar du ingen lödning så kan det vara en krets men dom borde inte gå sönder eftersom du inte spelade högt.

/Ena

51 Inlägg
6 april 2007
Trådstartare
Heinevik skrev:
DeWaked skrev:
Heinevik skrev:

mvh

aa så klart det funkar till en början, men när man inte kör mycket så det hinner laddas upp o spelar mycket o hårt så måste du ladda om batteriet med en batteriladdare! kolla ifall batteriet verkar segt eller mät upp det alt ladda det bara o se ifall detta är felet, det tror jag på iallfall så som du förklarar smile

okej.. jag ska ut till verkstaden idag. kan prova att ladda batteriet och samtidigt spela.. borde ju orka då tycker jag.. jag skriver sen hur det gick..

ena :
tyvärr så får ja ju inte plocka isär steget.
köpte det från komplett.se.
dom är djävulskt petiga. det sitter en plomb på baksidan, tro mig den går inte att behålla hel.
om det nu är nått fel inuti steget är det bättre att jag skickar tillbaka det och får det lagat/nytt.

mvh

Kettunen
6 april 2007
Batteriet orkar inte driva när du laddar om det är tomt. Har själv testat. Den kommer bara massa störningar i musiken. Men basen går men det låter ren skit typ

21 761 Inlägg
6 april 2007
Men det är ju knappast fel på batteriet eftersom steget inte ens går igång ordentligt, ett steg drar bara runt 0,5-1,5A i tomgångsström. Dessutom fungerar hans andra steg.

Skillnad hade varit om steget slog av sig vid hög volym, då kunde man misstänka batteriet. Men nu går ju inte ens steget igång. Jag tycker fortfarande att DeWaked bör kontrollmäta remotespänningen som jag föreslog.

busare
157 Inlägg
6 april 2007
DeWaked skrev:
Heinevik skrev:
DeWaked skrev:

mvh

okej.. jag ska ut till verkstaden idag. kan prova att ladda batteriet och samtidigt spela.. borde ju orka då tycker jag.. jag skriver sen hur det gick..

mvh

Jag tror du måste ladda över en natt du. annars måste du ha en startbooster eller ett annat batteri tillkopplat för att testa detta, en batteri laddare orkar inte driva så utan bara laddar upp batteriet. Så ladda under en hel natt är det bästa. Det kan vara så att batteriet är helt urladdat o gammalt o slutet men eftersom du har ett nytt är det inte detta utan de behöver bara en uppladdning vilket brukar ta 12 h ungefär... , lycka till

Calibra <3

Sök