2379
Sök

Bas i mercedes 190e

93 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
#1
Provade sätta in en MDS låda med en 10" bas idag, la allting bara bak i bagaget men det lät inte alls bra faktiskt. Samma grejor låter väldigt bra i farsan Golf, men där är det ju nästan fritt fram för ljudet.

Satt man och lyssnade på låg nivå när bilen var avstängd så gick det hyffsat, men såfort man vred på lite så hördes nästan enbart skramlet från plåten i bakluckan, väldigt lite ljud kommer igenom "väggen" bakom ryggen tyvärr. Sitter ju både säten och tank och diverse isolering där, så det är väl inte optimalt direkt..

Finns det någon smart lösning på detta? Jag funderade på att bygga någon "ställning" så att lådan kommer upp till hatthyllan och då kommer ju elementet nästan fritt uppe i hatthyllan om man gör ett hål för den där, men kommer det bli för nära? Då finns det ju absolut ingenting som stoppar ljudet utan det kommer ju gå rakt ut i kupén, eller tänker jag fel där?

Det är det enda jag kommer på just nu iallafall, för att ha den liggandes där bak sådär går helt enkelt inte, låter inte alls bra..  Vill ju ha det där härliga bastrycket som blev när jag provkörde den i golfen innan jag monterade i mercan (190E) . smile

Tacksam för tips!
Senast redigerat av badboll (3 april 2007)

20 Inlägg
3 april 2007
#2
Funderar på samma sak , har funderat å funderat men inte kommit fram till någon bra lösning, så skulle också gärna se några fina tips smile

So grab ya cups of beer,
And put em up let's cheer!

93 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
#3
Att bygga något sorts torn som man pallar upp baslådan med så den kommer upp till hatthyllan måste ju fungera? Det blir stabilt också eftersom man dels skruvar ihop lådan med det man valt att sätta under (tex en annan låda eller liknande) och sen även dra fast det uppe i plåten på något sätt.

Men hur blir det när man har basen "fritt i luften" bak i hatthyllan? Den är ju inte fri alltså utan i låda, men det blir inget imellan som det blir annars när man lägger den i bagaget utan helt fritt. Det lär väl fungera som det är tänkt då iallafall?
Senast redigerat av badboll (3 april 2007)

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
4 april 2007
#4
Jag kommer göra så att jag kommer bygga en anpassad låda som passar bak i min, bassporten kommer då att mynna ut där första förbandslådan är, lagom hål för två portar där tror jag, får se till helgen

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

20 Inlägg
4 april 2007
#5
Det är mycket möjligt att det kommer fungera, har bollat ideer med polarna om hur man skulle kunna göra, för funderar själv på att bygga, men vi har inte kommit fram till något riktigt bra.

Om din idé Trozzo funkar bra, säg gärna till :)
Senast redigerat av w201 (4 april 2007)

So grab ya cups of beer,
And put em up let's cheer!

93 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
#6
Jag ska nog prova att få upp basen dit i morgon om jag hinner, fungerar det bra så bygger jag någon fattig lösning på det hela. Det känns iallafall som det skulle kunna bli skitbra smile


Trozzo, jo fungerar nog bra, men jag har en sluten låda så det fungerar ju inte lika bra för mig tyvärr..

20 Inlägg
4 april 2007
#7
Jag testar nog båda era förslag, å ser vilket som passar för min del, verkar inte dumma något av dom : )

So grab ya cups of beer,
And put em up let's cheer!

Miklen
4 april 2007
#8
Ja tog bort första hjälpen lådan å tog bort luckan..hade nåt galler eller så där istället va ja minns.. Blev bättre iaf.. Man får ju passa sig lite va man gör hål i ifall man skulle få en grinig besiktningsgubbe. Ser dom att man plockat bort ur hatthyllan kan d bli problem eftersom den är en bärande del.

125 Inlägg
4 april 2007
#9
kolla, kan kanske ge lite idéér? : http://www.pixbox.se/usr_show_id47335_page0_order1.html

93 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
#10
Snygg lösning smile

Det är precis sådär jag tänkt gjort, men jag har bara en 10" så jag tror inte jag behöver göra riktigt så svårt, räcker nog med att sätta ett vinkeljärn på var sida om baslådan och sen dra fast det uppe i plåten (som du gjort) och sen bara låta basen gå upp genom förbandslådshålet.
Du lär väl ha tagit upp hålet rätt  mycket? Såg stort ut

125 Inlägg
4 april 2007
#11
jo, det är ca 25x 50cm stort.. dubbla 8" är det.
var tvungen att göra en ram runt hålet, känndes inte så säkert när man kapat bort plåt...
ljudet blir 1000ggr bättre när man får in det rakt i kupen, du slipper allt skrammel från bagaget också. men det skadar inte med alsfaltsmatta i plåten ändå. (kolla bakluckan)
Senast redigerat av twostroke (4 april 2007)

93 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
#12
Var det svårt att få det att sitta stabilt? Att hänga upp en baslåda känns ju rätt tveksamt egentligen, men du hade iallafall rejäla vinkeljärn du skruvad dit det med.

125 Inlägg
4 april 2007
#13
det är profiljärn, sitter hur bra som helst, och jag kan lova att det är tryck i dom. det enda dåliga att bakrutan ligger illa till. väntar bara på att den ska hoppa ut.

lägg gärna ännu fetare järn så att den sitter, att det är stabilt är ju A & O

125 Inlägg
4 april 2007
#14
det du ser på bilden är gamla fästet, den var för vek! gör en ram av profiljärn som du bultar fast i lådan och sedan i hatthyllan, annars blir det vekt.

93 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
#15
Hm verkar inte helt enkelt kanske, är det lätt att fästa järnen uppe i hatthyllan då?

Ska gå ut och kika hur det ser ut nu, får fundera ut någon lösning.

Mätte hålet som finns där nu och det är bara ~25 cm bredd och 40 cm långt.  Blir problem att få upp basen där.  Kan man ta upp det lite grann eller blir det problem då?..

Det är en sån här som ska sitta där på något sätt;
http://images.tradera.com/308/44837308_1.jpg

Tog ett par bilder nyss;
http://hem.bredband.net/badboll/PICT4220.jpg
http://hem.bredband.net/badboll/PICT4221.jpg
Senast redigerat av badboll (4 april 2007)

125 Inlägg
4 april 2007
#16
problemet som jag ser det är att få dit själva lådan, den kommer nog att ta i tanken! tror inte det är nån fara att såga lite om du förstärker runt hålet sen. jag gjorde en ram som jag drog fast med bultar i hathyllan, det var lätt.

men jag gjorde lådan i glasfiber med urgöpningar för tank och plåten alla plåtar som är ivägen. den är ju inte slät på undersidan precis.

går ju att bygga bandpass med, har testat det men personligen hatar jag bandpass, tycker ljudet blir så "smalt"

hoppas det löser sig det där!
Senast redigerat av twostroke (4 april 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
4 april 2007
#17
Tjenare alla glada mercedes ägare:) hehe
Jag har oxå en 190e och jag har tätat bakluckan och tätat skuffen så den ända vägen ljudet får är upp i hatthyllan som ska bli ett öppet hål me nät över:) där "förstahjälpen locket" satt förut:)
låter riktigt bra.. räcker me en 8" bas och du får ett solklart bas ljud i bilen:)

Jag funderade på bandpasslåda först men sen fick jag veta att man måste ställa in basarna och slutsteget in på en viss frekvens annars pajar basarna:/

Men det jag kommer göra är att bygga en öppen låda och sedan ska jag försöka göra något från hatthyllan som går ner i skuffen från det stora fyrkantiga hålet och lite ner i skuffen som ett jätte strort reflexrör smile
fråga om ni vill veta nåt mer:)

kolla gärna in min projekt tråd oxå! big_smile
mvh kimpa


93 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
#18
Ja jag vettifan hur jag ska få plats, varit och mätt med lådan i fråga nu och det blir svårt.
Möjligtvis om man kapar ur en bit av hatthyllan närmast fönstret, så man kan få elementet så nära där som möjligt, då kan det få plats.

Gör det något om man kapar bort lite plåt här och var där? tongue

Bytte element i lådan jag har nu iallafall och nu sitter det en GAS alpha 10" där i som drivs av ett 250W steg som körs bryggat så det låter rätt bra nu. Men tror man går miste om mycket ljud när allting blockeras av tank/ryggstöd osv..

Ah såg att jag fått svar på frågan om sågning redan.. Då får jag väl just prova att kapa lite.

Kimpan, mm den lösningen låter riktigt bra. Tror det kan bli najs smile
Senast redigerat av badboll (4 april 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
4 april 2007
#19
badboll skrev:
Ja jag vettifan hur jag ska få plats, varit och mätt med lådan i fråga nu och det blir svårt.
Möjligtvis om man kapar ur en bit av hatthyllan närmast fönstret, så man kan få elementet så nära där som möjligt, då kan det få plats.

Gör det något om man kapar bort lite plåt här och var där? tongue

Bytte element i lådan jag har nu iallafall och nu sitter det en GAS alpha 10" där i som drivs av ett 250W steg som körs bryggat så det låter rätt bra nu. Men tror man går miste om mycket ljud när allting blockeras av tank/ryggstöd osv..

Ah såg att jag fått svar på frågan om sågning redan.. Då får jag väl just prova att kapa lite.

Kimpan, mm den lösningen låter riktigt bra. Tror det kan bli najs smile
Jo det blir nog bra:)
Men nu till ditt problem.. har du testat att sitta i bilen och spelat me 10"basen tidigare och öppnat luckan?
Du ska nog inte kapa så mycke i plåten vid hatthyllan.. hmm
det är bärande och besiktningsmannen blir nog inte så glad om han får syn på det..
Tanken var inte den bästa placeringen på i mercedes 190.. men de är ju en skön bil att åka i.. smile
Men har du testat att ta ur "isoleringen" mellan baksätet? det hjälper lite..

vill du ha flera tips? hehe
mvh kimpa


21 761 Inlägg
4 april 2007
#20
kimpan_90 skrev:
Jag funderade på bandpasslåda först men sen fick jag veta att man måste ställa in basarna och slutsteget in på en viss frekvens annars pajar basarna:/
Hmm... Lät underligt, var har du fått den informationen ifrån?


Sök