Bas i mercedes 190e

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2007 · 4 190 Inlägg

Drönirettab skrev:

kimpan_90 skrev:
Jag funderade på bandpasslåda först men sen fick jag veta att man måste ställa in basarna och slutsteget in på en viss frekvens annars pajar basarna:/

Hmm... Lät underligt, var har du fått den informationen ifrån?

Jag fick veta det från en sida som beskriver lådtyperna och nackdelar och possetiva saker om dem..(Men kommer inte ihåg va sidan heter hmm ) sedan har jag hört de från vänner som har sånna låder..
Men du kanske kan stärka så jag bygger bandpasslåda istället tongue
För just nu måste jag bestämma mig men vet inte vad som är bäst..
Känns så krongligt att bygga en bandpasslåda och jag har ju inge mått heller hmm
mvh kimpa

Team-Adolfsson Gödseldräng
4 april 2007 · 4 529 Inlägg

har en bild på hur brorsan byggde i sin merca en 250 W124
kan slänga upp den på mitt galleri om du vill ?

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2007 · 4 190 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
har en bild på hur brorsan byggde i sin merca en 250 W124
kan slänga upp den på mitt galleri om du vill ?

Skulle vara shysst big_smile
mvh kimpa

badboll
4 april 2007 · 93 Inlägg

Kimpa, ja kom med alla tips du kan smile

Du menar öppna den lilla lådan på hatthyllan? Jo det har jag provat, det gör lite skillnad men känns ändå som en hel del går bort "där bak"..

Så det hjälper att ta bort isoleringen bakom sätet? Då ska jag prova det utifall jag nu inte lyckas få upp baslådan upp till hatthyllan, det vore ju trots allt det bästa..

Drönirettab
4 april 2007 · 21 761 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Jag fick veta det från en sida som beskriver lådtyperna och nackdelar och possetiva saker om dem..(Men kommer inte ihåg va sidan heter hmm ) sedan har jag hört de från vänner som har sånna låder..
Men du kanske kan stärka så jag bygger bandpasslåda istället tongue
För just nu måste jag bestämma mig men vet inte vad som är bäst..
Känns så krongligt att bygga en bandpasslåda och jag har ju inge mått heller hmm
mvh kimpa

Mmm... Det som beskrivs som en "nackdel" med bandpasslådor är att det KAN vara lättare att spela sönder basen eftersom man inte hör så lätt om basen börjar att bottna. Med en basreflex eller sluten låda så hör man och ser när baskonen börjar bottna och låta illa, men eftersom baselementet sitter inuti en bandpasslåda så hörs det inte lika bra om elementet börjar att låta illa. Om det fenomenet räknas som en nackdel är nog upp till var och en att tycka.

Det är ju inte alla basar som passar i en bandpass heller, precis som med sluten och basreflex. Om dina basar passar i en bandpass vet jag inte, kommer inte ihåg riktigt vilka du har. Jag kan ju annars göra ett förslag på bandpass om du vill, förutsatt att basarna passar förstås.

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2007 · 4 190 Inlägg

badboll skrev:
Kimpa, ja kom med alla tips du kan smile

Du menar öppna den lilla lådan på hatthyllan? Jo det har jag provat, det gör lite skillnad men känns ändå som en hel del går bort "där bak"..

Så det hjälper att ta bort isoleringen bakom sätet? Då ska jag prova det utifall jag nu inte lyckas få upp baslådan upp till hatthyllan, det vore ju trots allt det bästa..

Jo jag tycker jag får bäst ljud.. men har du tagit bort hatthyllan i din mercedes någon gång?
Testa att riva ur sätet och ta ur hatthyllan.. vet du hur du får bort hatthyllan?
Men du kan ju annars testa en bandpasslåda och ta upp två reflexrör genom hatthyllan.. jag funderar på att typ göra..  du vet en glasskartong tongue
om du kapar bort glasskartonengbotten och tar av locket så får du ju två "öppningar" och det finns små kanter vid orginal öppningen.. så ska de där reflexröret jag vill bygga se ut som ska vara i det fyrkantiga hålet.. då hänger det ner en öppning in i  skuffen från hatthyllan och så tätar du alla kanter och sånt i skuffen så kommer ljudet att tryckas uppåt i denna glasskartong tongue haha
Har du msn? jag kan förklara lite kanske:)
mvh kimpa

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2007 · 4 190 Inlägg

Drönirettab skrev:

kimpan_90 skrev:
Jag fick veta det från en sida som beskriver lådtyperna och nackdelar och possetiva saker om dem..(Men kommer inte ihåg va sidan heter hmm ) sedan har jag hört de från vänner som har sånna låder..
Men du kanske kan stärka så jag bygger bandpasslåda istället tongue
För just nu måste jag bestämma mig men vet inte vad som är bäst..
Känns så krongligt att bygga en bandpasslåda och jag har ju inge mått heller hmm
mvh kimpa

Mmm... Det som beskrivs som en "nackdel" med bandpasslådor är att det KAN vara lättare att spela sönder basen eftersom man inte hör så lätt om basen börjar att bottna. Med en basreflex eller sluten låda så hör man och ser när baskonen börjar bottna och låta illa, men eftersom baselementet sitter inuti en bandpasslåda så hörs det inte lika bra om elementet börjar att låta illa. Om det fenomenet räknas som en nackdel är nog upp till var och en att tycka.

Det är ju inte alla basar som passar i en bandpass heller, precis som med sluten och basreflex. Om dina basar passar i en bandpass vet jag inte, kommer inte ihåg riktigt vilka du har. Jag kan ju annars göra ett förslag på bandpass om du vill, förutsatt att basarna passar förstås.

Precis..
Men för att inte förstöra denna tråd så kan du väl svara på detta medelande på ett pm? smile
Jag skickar länken till högtalarna och så får du chansa på va högtalarna är gjorda för smile
Länk: http://www.brl.se/main.aspx?mc=690&c=690&p=3934

Mvh kimpa

badboll
4 april 2007 · 93 Inlägg

Jodå har tagit bort hatthyllan förut, var tvungen att ta upp dom två högtalarhålen som satt där, satte i två 6.5" istället för orginalhögtalarna.

Vill nog inte ha någon annan låda utan försöka göra det bästa av den jag har nu smile

twostroke
4 april 2007 · 125 Inlägg

tyckte basen lät mkt mer när den var i bagaget. det blev som en resonanslåda.
men basen blir som lite luddig! tycker det ska låta rätt och mycket!  det blir mkt dunk med basen i bagaget men öronen lider:/ det måste vara exakt ljud!cool

och TA INTE BORT LJUDISOLERINGSMATTAN!  lägg mer, du vill väl ha ljud och inte oljud?

badboll
4 april 2007 · 93 Inlägg

Okej, jo visst vill jag ha ljud istället för oljud, men just nu så är det inte speciellt mycket rent basljud som når fram till framsätet. Lite svårt att få till det bra..

Mattan får nog vara kvar, jobbigt att ta bort den och sen fyller den säkert sin funktion. tongue

twostroke
4 april 2007 · 125 Inlägg

ja det är en svår bil att bygga i, men en helsikkes kul bil!

w201
4 april 2007 · 20 Inlägg

Nu vart de många olika förslag att testa smile

Fortsätt tipsa tongue

Senast redigerat av w201 (4 april 2007)

So grab ya cups of beer,
And put em up let's cheer!
badboll
4 april 2007 · 93 Inlägg

Jag låter det vara som det är nu, de funkar fint smile

Kör på 10" lådan jag visade innan fast nu sitter det ett GAS element i istället och det gjorde stor skillnad, mycket mer tryck i den nya.

Tog även bort hela luckan i hatthyllan så nu är det öppet hål där, det fungerar bra nu iallafall! Skippar nog att få upp den till hyllan, vet inte om det blir någon större skillnad, men kanske om jag får tråkigt nångång wink

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
4 april 2007 · 4 190 Inlägg

badboll skrev:
Jag låter det vara som det är nu, de funkar fint smile

Kör på 10" lådan jag visade innan fast nu sitter det ett GAS element i istället och det gjorde stor skillnad, mycket mer tryck i den nya.

Tog även bort hela luckan i hatthyllan så nu är det öppet hål där, det fungerar bra nu iallafall! Skippar nog att få upp den till hyllan, vet inte om det blir någon större skillnad, men kanske om jag får tråkigt nångång wink

Jag gör snarlikt dig fast har två styckna 12"gas som pumpar på bra:) du kan alltid sätta som en tratt i fyrkanten så får du upp mer ljud genom hatthyllan:)
ett tips big_smile

Men om du vill göra de snyggt så kan du ju sätta galler över hålet lr något liknande så det inte är så lätt att se ner i skuffen:)
hoppas de blir bra nu:) sen när du får pengar kan du ju köpa en till bas;)
mvh kimpa smile

jes
6 oktober 2007 · 582 Inlägg

jag har en 15tummare och ett monoblock till detta as till bas har tagit bort lådan till förbandslådan och sedan täckt insidan av bagage luckan med asfalts matta sedan täckt hålet med lite tyg dunkar på skit bra det är nog det enklaste o billigaste sättet heja!!!!!

hej
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang