2603
Sök

För dovt ljud eller inge bas alls

14 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Har en baslåda med 2* 10 tumsbasar i bagaget,  o 4 st original högtalare i bilen som jag driver med stereon, 
Men jag tycker att det blir för mycket bas i bilen.   alltså man hör inge diskant alls eller oxå ändrar man det på stereon men då blir det inge bas från baslådan knappt,
behöver jag ett delningsfilter då ?  eller hur kan jag göra för o få bra ljud .
om jag behöver delninsfilter vad kostar det ungefär o hur kopplar man in det ?
Mvh Jocke

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 april 2007
tror att du behöver 6*9 som du driver med ett steg

21 761 Inlägg
8 april 2007
Antagligen beror det på att baslådans steg är mycket kraftigare än stereons förstärkare, därför spelar baslådan högre än de andra högtalarna.

Är det en aktiv baslåda, alltså en baslåda med inbyggt steg?

Stålmannen
465 Inlägg
8 april 2007
Allt är väl en inställningsfråga? JAg har t ex 3 ställen där jag kan höja basen.  Vad har du för stereo och steg?

14 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
Det är ett separat slutsteg     ett  gas  silver som jag har bryggkopplat
o stereon är en panasonic 4 x 45 w

Stålmannen
465 Inlägg
8 april 2007
Jag har så att jag inte ha någon bas alls från stereon, utan all bas jag har, har jag ställt på från slutsteget. Så mina koaxialer som jag har kopplade till stereon, spelar bara mellanregister och diskant. Vad har du för inställningsmöjligheter på slutsteget?

med lem
1 925 Inlägg
8 april 2007
det handlar om slutstegets inställningar ! det går att skruva ner på det steget ! min kompis har likadant steg och det är ställbart ! smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
8 april 2007
För att få det bästa ljudet så ska man ställa ner all bas från stereon och bara ha bas från steget till basarna. på så sätt så slipper du att ditt framsystem och även bak går sönder.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 079 Inlägg
8 april 2007
Jag brukar köra med 0 på bas, mellan och diskant på huvudenheten, loudness av, sen vrider jag ner stegen så mkt det går, drar upp volymen till 80% på huvudenheten och ställer först in framsystemet via det steget, så det låter bra med dessa låtar:
Yello - Jungle Bill och Dire Straits - Money for nothing, kör du framsystemet på stereon så ställ in på den nivå som det låter bra. Sen vrider jag upp steget som går på basen tills man får lagom med bas, delningen brukar jag lägga runt 80hz. Brukar bli bra.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Team Tondöv
649 Inlägg
8 april 2007
Volvo_GLT skrev:
För att få det bästa ljudet så ska man ställa ner all bas från stereon och bara ha bas från steget till basarna. på så sätt så slipper du att ditt framsystem och även bak går sönder.

?????
Ställa ner basen från stereon och bara ha bas från steget?

Sök